Range Rover świętuje 50-lecie innowacji

Pierwszy luksusowy SUV definiuje rynek od 17 czerwca 1970 roku, a po pięciu dekadach ewolucji Range Rover stał się rodziną atrakcyjnych i sprawnych w terenie pojazdów luksusowych. Jego fascynujące połączenie wzornictwa, dopracowania i innowacji technicznych zapewniło mu status wzorca dla wszystkich luksusowych SUV-ów.

W ciągu 50 lat swojej obecności na rynku Range Rover wielokrotnie stawał się światowym pionierem w różnych dziedzinach i dokonał wielu imponujących osiągnięć. W chwili debiutu był pierwszym SUV-em wyposażonym w stały napęd 4WD, a w 1989 roku pierwszym na świecie pojazdem 4×4 z układem hamulcowym wyposażonym w ABS. W roku 1992 stał się pierwszym na świecie pojazdem 4×4 wyposażonym w system elektronicznej kontroli trakcji (ETC) i automatyczne, elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne zapewniające zarówno na drodze, jak i poza nią komfort jazdy, z którego Range Rover tak słynie. W 2012 roku Range Rover najnowszej generacji stał się pierwszym na świecie SUV-em o  pełnej aluminiowej, lekkiej konstrukcji. Dzięki temu był lżejszy, bardziej wytrzymały i ekonomiczny.

Dzięki otwieranej do przodu pokrywie silnika, dwuczęściowej tylnej pokrywie bagażnika i będącym jego znakiem rozpoznawczym wlotom powietrza w przednich błotnikach, dzisiejszy Range Rover wciąż potrafi odnaleźć swoje korzenie w pierwowzorze z 1970 roku. W roku swojego złotego jubileuszu jest bardziej ekonomiczny i luksusowy, lepiej skomunikowany ze światem i ma lepsze własności terenowe niż kiedykolwiek dotąd.

W ramach obchodów 50-lecia motoryzacyjnej ikony wyprodukowana partia Range Rovera Fifty zostanie ograniczona do zaledwie 1970 sztuk, aby uczcić rok wprowadzenia na rynek pierwszego Range Rovera.

Bazujący na luksusowej wersji wyposażenia Autobiography, Range Rover Fifty posiada kilka indywidualnych akcentów stylistycznych nadwozia w kolorze Auric Atlas a także dwa jedyne w swoim rodzaju wzory 22-calowych obręczy kół. Oznaczenia, które pojawiły się w limitowanej wersji Range Rover Fifty, zostały stworzone przez uhonorowanego Orderem Imperium Brytyjskiego prof. Gerry’egoMcGoverna, dyrektora kreatywnego w firmie Land Rover. Obejmują one: napis „Fifty”, który pojawił się w kilku miejscach: na nadwoziu pojazdu orazwe wnętrzu, między innymi na specjalnej tabliczce okolicznościowej z napisem „1 of 1970”, zagłówkach, desce rozdzielczej i podświetlanych listwach progowych.

Range Rover Evoque i Discovery Sport teraz dostępne są w wersji hybrydowej

Prof. Gerry McGovern stwierdził:Range Rover osiągnął ważny etap i stał się niezrównanym luksusowym SUV-em. Nowa wersja, stworzona z okazji 50. rocznicy, upamiętnia wyjątkową historię Range Rovera starannie dobranymi udoskonaleniami.Wskazują one na jego status lidera pod względem zdolności terenowych, wyrażając uznanie dla przeszłości, ale nie będąc przy tym przez nią przytłoczoną”.

Range Rover Fifty będzie dostępny zarówno ze standardowym, jak i wydłużonym rozstawem osi, a klienci będą mogli wybierać spośród czterech pieczołowicie dobranych kolorów nadwozia: Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba i Santorini Black. W bardzo ograniczonej ilości dział Land Rover Special Vehicle Operations oferuje model Range Rover Fifty także z jednym z trzech historycznych, niemetalicznych lakierów nadwozia odtworzonych z oryginalnej palety kolorów Range Rovera: Tuscan Blue, Bahama Gold i Davos White. Dostępna będzie także różnorodna gama jednostek napędowych obejmująca silniki benzynowe, wysokoprężne, a nawet hybrydę typu plug-in P400e*.

Dzisiaj, gdy produkowana jest już czwarta generacja modelu, a łączna liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła milion, Range Rover stanowi wyraz najwyższego luksusu. Jego charakterystyczny, wyrafinowany design i wiodące w klasie zdolności terenowe sprawiają, że Range Rover jest dziś równie bezkonkurencyjny niezmiennie od 1970 roku.

Rodzina Range Rovera

Po trzech dekadach na szczycie sektora luksusowych SUV-ów Range Rover w 2005 r. stał się rodziną powiększoną o model Range Rover Sport, który łączył w sobie luksus i zdolności terenowe. W 2010 roku swój debiut zaliczył kompaktowy Range Rover Evoque skierowany w większym stopniu do młodej, miejskiej klienteli. W roku 2017 rodzina ponownie rozrosła się, gdy na rynku pojawił się Range Rover Velar, który wypełnił lukę pomiędzy modelami Range Rover Sport i Range Rover Evoque. Range Rover Velar, który zaczerpnął swą nazwę od pierwszych prototypów Range Rovera, poszerzył ofertę firmy o uproszczony design i technologicznie zaawansowane wnętrze.

Range Rover – historia

Właśnie mija 50 lat od premiery pierwszego Range Rovera, jednak ta historia sięga jeszcze dalej. W połowie lat 60. XX wieku, próbując zrewolucjonizować rozwijający się rynek pojazdów z napędem 4×4, główny inżynier firmy motoryzacyjnej Rover odpowiedzialny za projekty nowych pojazdów, Charles Spencer „Spen” King (siostrzeniec założycieli firmy Land Rover), uknuł plan połączenia komfortu limuzyny Rovera z terenową sprawnością Land Rovera.

Opracowywanie pierwszego, mającego 2,5 metra długości prototypu kombi rozpoczęło się pod koniec lat 60. ubiegłego stulecia, zaś pierwszy egzemplarz został pokazany dziennikarzom z całego świata w roku 1970 spotykając się z pozytywnym przyjęciem. Mieszanka jego możliwości — jazdy autostradowej, terenowej, a nawet ciągnięcia przyczepy z klasą i przy zachowaniu pełnego komfortu — zapewniła mu natychmiastową popularność. Pierwszą wersję Classic określono jako „wyjątkowy przykład projektowania przemysłowego”, gdy została jako pierwszy pojazd zaprezentowana w 1971 roku w światowej sławy muzeum w paryskim Luwrze.

Gdy pierwsza generacja Range Rovera (1970-1996) weszła do sprzedaży w roku 1970 była na początku dostępna tylko z nadwoziem dwudrzwiowym. Na przestrzeni 26 lat model Classic wciąż ewoluował. W roku 1981 wprowadzono nadwozie 4-drzwiowe, a rok później zaoferowano klientom automatyczną skrzynię biegów. Pierwszy Range Rover z silnikiem wysokoprężnym pojawił się w roku 1986.

Druga generacja Range Rovera znana jako P38A zadebiutowała w 1994 roku. Można ją było natychmiast rozpoznać po charakterystycznej sylwetce, pokrywie silnika otwieranej do przodu, praktycznej, dzielonej tylnej klapie i niezakłóconej linii bocznej. Wszystkie te elementy pozostały obecne do dnia dzisiejszego. Ponadto pojazd posiadał jeszcze bardziej luksusowe wnętrze, nie tracąc przy tym nic ze swoich własności jezdnych czy zdolności terenowych. Wyposażono go również w zaawansowane zawieszenie z regulacją wysokości, a także w 2.5-litrowy silnik wysokoprężny oraz dwie wersje benzynowego silnika V8 o pojemności 3.9 i 4.6-litra gwarantujące osiągi lepsze niż kiedykolwiek.

Na przestrzeni 11 lat produkcji trzeciej generacji Range Rovera (2001-2012) wprowadzono mnóstwo usprawnień w stosunku do poprzednich wersji. Innowacje techniczne objęły sztywniejsze samonośne nadwozie (zastępujące tradycyjną ramę 4×4) oraz w pełni niezależne zawieszenie z wzajemnie połączonymi resorami pneumatycznymi (prawie wszystkie pojazdy 4×4 miały wtedy sztywne osie). Wnętrza tych pojazdów zapewniają więcej przestrzeni i luksusu, gdyż powstały z inspiracji luksusowymi jachtami, eleganckimi meblami oraz fotelami lotniczymi w pierwszej klasie.

W 2012 roku zadebiutowała czwarta, najnowsza generacja Range Rovera. Był to pierwszy SUV o lekkiej, w pełni aluminiowej konstrukcji, która pozwoliła obniżyć masę o 420 kg w stosunku do jego poprzedników. Pojawiło się wiele przydatnych w terenie innowacji takich jak automatyczne systemy TerrainResponse™ 2 i All-Terrain Progress Control, a także nowe, ekonomiczne, zelektryfikowane silniki z serii Ingenium, hybryda typu plug-in oraz innowacyjne technologie z zakresu multimediów i bezpieczeństwa.

Od pięciu lat Range Rover SVAutobiography znajduje się na szczycie linii modelowej obejmującej najmocniejsze i najbardziej dopracowane pojazdy z rodziny Range Rovera.  Tworzą je specjaliści z dział Special Vehicle Operations, a klienci mogą też wybierać pomiędzy Range Roverem SVAutobiography i SVAutobiography Dynamic z potężnymi silnikami V8 i kunsztownie wykończonymi wnętrzami.

Range Rover – kalendarium

Od 1948 roku firma Land Rover produkuje pojazdy 4×4, z których każdy jest „prawdziwym ekspertem w terenie”. Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar oraz Range Rover Evoque — każdy z tych modeli jest wzorem dla światowego segmentu pojazdów SUV. 80% produkcji Land Rovera trafia na eksport do ponad 100 krajów na całym świecie.

1967    6 września 1967 roku rozpoczynają się prace rozwojowe nad „100-calowym kombi”, pierwszym prototypem Range Rovera

1969    Prototypom nadano nazwę „Velar”, aby ukryć, że to Range Rover — zawiera ona litery z gotowych do produkcji emblematów marek „Alvis” i „Rover”, choć pochodzi od łacińskiego słowa „velare”, które znaczy „ukrywać” lub „zasłaniać”

1970  2-drzwiowy Range Rover ma swoją premierę 17 czerwca — posiada lekki, aluminiowy silnik V8, stały napęd 4WD i hamulce tarczowe wszystkich kół

1971    Range Rover staje się pierwszym pojazdem wystawionym w paryskim Luwrze, podziwianym jako „wyjątkowy przykład projektowania przemysłowego” — egzemplarz produkcyjny jest prezentowany przy wejściu, natomiast model w skali ¼ wewnątrz

1971    Range Rover otrzymuje nagrodę RAC Dewar za wybitne osiągnięcie techniczne

1972    Range Rover staje się pierwszym pojazdem, który przejechał obie Ameryki, w tym Przesmyk Darién, w ramach liczącej 29 000 kilometrów transamerykańskiej ekspedycji armii brytyjskiej, podczas której 99 dni zajęło pokonanie 400 kilometrów gęstej dżungli

1974    Range Rover kończy liczącą 12 000 km wyprawę z zachodu na wschód pustyni Sahara w 100 dni

1977    Zmodyfikowany Range Rover wygrywa maraton Londyn-Sydney w klasie 4×4, wyczerpującą, liczącą 30 000 km imprezę — najdłuższy w historii rajd samochodowy z pomiarem czasu

1979    Specjalnie zmodyfikowany Range Rover wygrywa inauguracyjny rajd Paryż-Dakar (Range Rover wygrywa ponownie w roku 1981)

1981    Premiera pierwszej produkcyjnej wersji 4-drzwiowej — opartej na przeróbce szwajcarskiej firmy Monteverdi

1981    Do produkcji trafia pierwsza fabryczna wersja limitowana Range Rovera „In Vogue”, zapowiadając ewolucję Range Rovera w pojazd luksusowy; nazwa (Vogue) jest potem wykorzystywana dla topowych odmian

1982    Produkcja Range Rovera sięga 100 000 egzemplarzy

1982    Do Range Rovera można zamówić przekładnię automatyczną

1982    Na specjalne zamówienie powstaje Range Rover na potrzeby wizyty papieża Jana Pawła II w Wielkiej Brytanii

1983    Debiutuje pięciobiegowa przekładnia manualna Range Rovera

1984    Po sukcesie wersji „In Vogue” na rynek zostaje wprowadzona wersja Vogue, która staje na szczycie gamy modelowej

1985    Napędzany silnikiem wysokoprężnym Range Rover „Beaver Bullet” bije 27 rekordów prędkości, w tym rekord dla pojazdu z silnikiem Diesla jazdy ze średnią prędkością ponad 160 km/h przez 24 godziny

1986    Wprowadzenie na rynek pierwszego Range Rovera z silnikiem wysokoprężnym — turbodoładowaną jednostką VM o pojemności 2,4 litra; do wszystkich wersji poza odmianami Turbo Diesel dodano przedni spojler

1987    Range Rover debiutuje w Ameryce Północnej

1988    W układzie przeniesienia napędu Range Rovera pojawia się napędzana łańcuchem skrzynia rozdzielcza firmy Borg-Warner z centralnym mechanizmem różnicowym ze sprzęgłem wiskotycznym, co znacznie poprawia komfort jazdy i potwierdza luksusowy charakter pojazdu

1989    Range Rover jest pierwszym na świecie pojazdem 4×4 wyposażonym w układ hamulcowy z ABS, pierwszym na świecie zaprojektowanym pod kątem optymalnych właściwości zarówno w terenie, jak i na drodze

1989    Karawana przygotowanych do ekspedycji Range Roverów przemierza najbardziej wymagający odcinek trasy Continental Drive w Kolorado w Stanach Zjednoczonych, który Land Rover nazywa „Great Divide”

1990    W celu upamiętnienia zakończenia produkcji 2-drzwiowego Range Rovera na rynek trafia licząca 200 pojazdów wersja limitowana CSK nazwana tak na cześć Charlesa Spencera Kinga (Spena), szefa projektantów Range Rovera

1992    Range Rover Classic pierwszym na świecie pojazdem 4×4 wyposażonym w system elektronicznej kontroli trakcji (ETC) i automatyczne, sterowane elektronicznie zawieszenie pneumatyczne — pionier w dwóch dziedzinach!

1992    Debiut wersji LWB LSE (w USA znanej jako County LWB) podczas przejażdżki w Maroku prezentującej nowy model oraz automatyczne, sterowane elektronicznie zawieszenie pneumatyczne

1993    Na wystawie motoryzacyjnej w Londynie ogłoszona zostaje nazwa Autobiography (przedstawiona klientom w 1994), ograniczona do 25 pojazdów

1994  Range Rover 2. generacji (P38A) debiutuje z długim rozstawem osi i przeprojektowanym, częściowo samonośnym nadwoziem oraz zmodernizowanym, sterowanym elektronicznie zawieszeniem pneumatycznym

1996    Wycofanie modelu Range Rover Classic po wyprodukowaniu łącznie 317 615 egzemplarzy (przez dwa lata wytwarzano go równolegle z P38A)

1999    Land Rover tworzy jak dotąd najbardziej luksusowego Range Rovera w postaci limitowanej wersji Range Rover Linley zainspirowanej przez projektanta mebli lorda Linleya — wyprodukowano zaledwie 10 pojazdów wycenionych na 100 000 GBP

2001  Wprowadzenie trzeciej generacji Range Rovera (L322) z wszechstronnym, niezależnym zawieszeniem pneumatycznym, której prezentacja odbyła się na lotnisku RAF Kinloss, w zamku Skibo oraz posiadłości NovarEstate

2002    W fabryce w Solihull powstaje półmilionowy Range Rover

2005    Do oferty dołączają doładowane silniki benzynowe V8 o pojemności 4,4 oraz 4,2 litra

2005    Debiutujedrugi model — Range Rover Sport

2006    W Range Roverze pojawiają się system TerrainResponse® i silnik wysokoprężny TDV8

2009    Do Range Rovera trafiają całkowicie nowe silniki benzynowe LR-V8 o poj. 5 litrów w wersji wolnossącej i doładowanej oraz pierwszy na świecie system Adaptive Dynamics, który w sposób ciągły optymalizuje kontrolę przechyłów nadwozia i toru jazdy

2010    Range Rover świętuje swoją 40. rocznicę

2010    Debiut trzeciego modelu, Range Rovera Evoque, który inauguruje nowy segment — luksusowych, kompaktowych SUV-ów

2011    Prezentacja Range Rovera Autobiography Ultimate Edition

2011    W Range Roverze debiutuje nowy silnik LR-TDV8 o poj. 4,4 litra i mocy 313 KM, oferujący redukcję emisji CO2 o 14% i zużycia paliwa o 18,5%

2012  6 września w Royal Ballet School w Londynie debiutuje Range Rover 4. generacji (L405) — pierwszy na świecie całkowicie aluminiowy SUV

2013    Range Rover wprowadza na rynek 3-litrowy doładowany silnik benzynowy LR-V6 o mocy 340 KM

2013    Debiut 2. generacji modelu Range Rover Sport (L494)

2013    Prototypy hybrydowego Range Rovera wyruszają na wielki Jedwabny Szlak do Indii, pokonując 16 000 kilometrów z Solihull do Bombaju w ramach ostatniego sprawdzianu technicznego

2013    Premiera pierwszego od 20 lat Range Rovera z długim rozstawem osi i ekskluzywnym wyposażeniem — Range Rovera Autobiography Black

2014    Flota składająca się z Range Roverów i Range Rovera Classic pokonuje ponad 1500 km po części pierwotnej trasy Great Divide, aby uczcić 25. rocznicę ekspedycji

2014    Światowa premiera Range Rovera Hybrid z długim rozstawem osi w Chinach

2014    Range Rover i Range Rover Sport promują innowację w skali świata— system All-Terrain Progress Control (ATPC), a także otrzymują wyświetlacz przezierny HUD

2015    21. rocznica topowej wersji Range Rovera — Autobiography

2015    Najmocniejszy w historii produkcyjny Range Rover debiutuje na nowojorskim salonie samochodowym — Range Rover SVAutobiography z doładowanym silnikiem V8 o mocy 550 KM ma uczcić 21-letnią historię nazwy Autobiography

2015    6-milionowym Land Roverem zostaje Range Rover Vogue SE z długim rozstawem osi zbudowany z okazji 45-lecia Range Rovera

2015    Hybrydowy Range Rover StateReview zostaje po raz pierwszy użyty przez Królową, zastępując wykorzystywany od 2002 roku poprzedni model Range Rover StateReview

2015    Range Rover przejeżdża przez wykonany na specjalne zamówienie wolnostojący most z papieru w chińskim Suzhou — liczący pięć metrów most został zbudowany bez użycia kleju i śrub

2016    Range Rover Autobiography holuje statek kosmiczny SpaceShipTwo firmy Virgin Galactic podczas prezentacji i ceremonii nadania nazwy w kalifornijskim Mojave Air and Space Port

2016    Premiera funkcji Advanced TowAssist oraz inteligentnego ogranicznika prędkości

2017    Nowy Range Rover SVAutobiographyDynamic; bardziej zorientowany na kierowcę, obniżony o 8 mm i wyposażony w potężny, doładowany silnik V8 o poj. 5 litrów i mocy 550 KM

2017    Land Rover Classic ogłasza nowy program „Range Rover Reborn” dający wyjątkową możliwość zakupu oryginalnego 2-drzwiowego Range Rovera o wysokiej wartości kolekcjonerskiej prosto od pierwotnego producenta

2017    Zapowiedź Range Rovera Sentinel opartego na wersji Autobiography, ale odpornego na przebicie przez pociski zapalające dużej prędkości kalibru 7,62 mm (późniejszą wersję przedstawiono w 2019 r.)

2017    Debiutujeczwarty model — Range Rover Velar

2017    Prezentacja Range Rovera P400e PHEV w London Design Museum

2017    Prezentacja na LA Auto Show Range Rovera SVAutobiography z długim rozstawem osi, dostępnego z nowym układem przeniesienia napędu PHEV, a także udoskonalonym doładowanym benzynowym silnikiem V8 o mocy 565 KM

2018    Nowy podwójnie doładowany silnik wysokoprężny SDV6 o poj. 3 litrów i mocy 275 KM zastępuje jednostkę TDV6 3.0

2018    Premiera 2. generacji Range Rovera Evoque

2020    Range Rover otrzymuje 3 litrowy, sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy Ingenium z układem MHEV, a także wersję specjalną Range Rover Fifty

Źródło: JLR