Range Rover Evoque i Discovery Sport teraz dostępne są w wersji hybrydowej

Nowe kompaktowe SUV-y klasy premiumRange Rover Evoque i Discovery Sport są już dostępne jako hybrydy PHEV, zapewniając osiągi, dopracowanie i zdolności terenowe, jakich oczekują klienci, a także zasięg w trybie elektrycznym do 66 km i emisję CO2 wynoszącą zaledwie 32 g/km.

Obie nowe hybrydy typu plug-in oznaczone symbolem P300e bazują na najnowocześniejszej platformie PTA, którą zaprojektowano z myślą o elektryfikacji przy zachowaniu zdolności terenowych, z których słynie marka Land Rover. Nowe hybrydy typu Plug-In P300e dołączają do obecnych SUV-ów typu MHEV, wprowadzając do segmentu premium klasy kompaktowych SUV-ów nowy poziom ekonomiki.

Nick Rogers, Dyrektor Wykonawczy ds. Opracowania Produktu w firmie Jaguar Land Rover, stwierdził: „Samodzielnie zaprojektowana, skonstruowana i wyprodukowana modułowa, skalowalna i elastyczna architektura rodziny silników Ingenium pozwoliła nam stworzyć pionierski, 3-cylindrowy układ hybrydowy typu plug-in i zapewnić naszym klientom szerszy niż kiedykolwiek wybór. 200-konny silnik w połączeniu z jednostką elektryczną o mocy 80 kW przy tylnej osi oferują fantastyczne możliwości napędu na cztery koła oraz idealną mieszankę osiągów, zależnie od stylu jazdy kierowcy. Wydajna elektryfikacja, downsizing i niska masa umożliwiają też uzyskanie niezwykle niskiej emisji CO2 wynoszącej 32 g/km w modelu Range Rover Evoque i 36 g/km w Discovery Sport. Ponadto oba pojazdy mają szczególnie imponujący zasięg na bezemisyjnym napędzie elektrycznym sięgający odpowiednio 66 km i 62 km. Dzięki poświęceniu i ciężkiej pracy specjalistów z firmy Jaguar Land Rover nasza najnowsza hybryda typu plug-in oferuje te same zdumiewające zdolności i opanowanie wraz z zaletami samochodu elektrycznego i niezwykłą ekonomiką, zarówno na drodze, jak i poza nią”.

Range Rover świętuje 50-lecie

Nowe modele oferują zrównoważone osiągi dzięki połączeniu 3-cylindrowego silnika benzynowego Ingenium o mocy 200 KM i poj. 1,5-litra ze 109-konną jednostką elektryczną zintegrowaną z tylną osią i zasilaną przez litowo-jonowy akumulator o pojemności 15 kWh znajdujący się pod tylnymi siedzeniami. Osiągi i zdolności terenowe pozostają niezmienione — Range Rover Evoque przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,4 sekundy. Tymczasem Discovery Sport oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w 6,6 sekundy. Oba potrafią osiągnąć prędkość do 135 km/h w trybie elektrycznym.

Ekonomika robi wrażenie: Range Rover Evoque P300e emituje zaledwie 32 g/km CO2 (WLTP)przy zużyciu paliwa rzędu 1,4 l/100 km, a w bezemisyjnym, w pełni elektrycznym trybie ma zasięg do 66 km.

Discovery Sport P300e potrafi przejechać do 62 km z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego i zapewnia zużycie paliwa na poziomie 1,6 l/100 km. Dzięki elektryfikacji Discovery Sport P300e gwarantuje nadzwyczaj niską emisję CO2 wynoszącą tylko 36 g/km.

Range Rover Evoque P300e

  • Maksymalne wartości mocy / momentu obrotowego: 309 KM (227 kW) / 540 Nm[1]
  • Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg normy WLTP: 1,4 l/100 km
  • Emisja CO2 w cyklu mieszanym wg normy WLTP: 32 g/km
  • Zasięg w trybie elektrycznym: 66 km
  • Czas szybkiego ładowania: 0-80% w 30 minut*

Discovery Sport P300e

  • Maksymalne wartości mocy / momentu obrotowego: 309 KM (227 kW) / 540 Nm[1]
  • Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg normy WLTP: 1,6 l/100 km
  • Emisja CO2 w cyklu mieszanym wg normy WLTP: 36 g/km
  • Zasięg w trybie elektrycznym: 62 km
  • Czas szybkiego ładowania: 0-80 % w 30 minut*

Tryby wybierane przez kierowcę

Kierowcy obu modeli mogą wybrać spośród trzech trybów jazdy ten, który najlepiej odpowiada ich potrzebom, zależnie od tego, czy znajdują się w mieście, czy poza nim:

  1. Tryb HYBRID (domyślny tryb jazdy) — automatycznie łączy moc silnika elektrycznego i spalinowego. Strategia działania dostosowuje się do warunków jazdy i ładunku energii pozostałego w akumulatorze. Wprowadzenie miejsca docelowego do systemu nawigacyjnego pozwala funkcji PEO (Predictive Energy Optimisation — predykcyjna optymalizacja energetyczna) inteligentnie połączyć dane trasy i dane z odbiornika GPS, aby maksymalnie obniżyć zużycie paliwa i podnieść komfort jazdy na wybranej trasie.
  2. Tryb EV (elektryczny) — pozwala na cichą i bezemisyjną jazdę z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego korzystającego z energii zmagazynowanej w akumulatorze.
  3. Tryb SAVE — stawia na silnik spalinowy jako główne źródło napędu, zachowując stan naładowania akumulatora na wybranym poziomie.

Technologia PHEV

Nowe kompaktowe SUV-y są produkowane z wykorzystaniem platformy PTA, która została zaprojektowana od zera w celu zastosowania technologii hybrydy typu plug-in (PHEV) oraz tzw. miękkiej hybrydy (MHEV). Napęd sprytnie ukryto pod podłogą kabiny bez uszczerbku dla przestronności wnętrza.

Elektryczny napęd na oś tylną (ERAD) wykorzystuje kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 15 kWh znajdujący się pod tylnymi siedzeniami. Akumulator składa się z 84 ogniw pryzmatycznych zorganizowanych w siedem modułów 50 Ah po 12 każdy, ze stalową płytą o grubości 6 mm, która zabezpiecza akumulator od spodu bez uszczerbku dla będących wizytówką marki możliwości terenowych pojazdów.

Zaawansowany napęd elektryczny na oś tylną (ERAD) obejmuje lekki, kompaktowy i wydajny silnik synchroniczny z magnesami stałymi. Aby jak najlepiej wykorzystać miejsce, wały napędowe są koncentryczne z silnikiem i jednobiegową przekładnią, podczas gdy falownik jest także zintegrowany z obudową napędu ERAD. Moduł ERAD doskonale zintegrowano z układem zawieszenia tylnych kół Integral Link.

Przy prędkości powyżej 135 km/h silnik elektryczny jest odłączany, aby ograniczyć opory i tym samym zużycie paliwa, a następnie płynnie załącza się, gdy prędkość spadnie poniżej tej granicy.

Kolejną konstrukcyjną innowacją jest niewielka puszka przyłączeniowa wysokiego napięcia (HVJB) pod przednimi fotelami. Obejmuje ona: konwerter prądu stałego (zmienia prąd o wysokim napięciu z akumulatora układu hybrydowegona prąd o niskim napięciu do zasilania sieci 12-woltowej) oraz pokładowe urządzenie o mocy 7 kW do ładowania akumulatora układu hybrydowego, gdy pojazd jest podłączony do ładowarki ściennej.

Obok umieszczono zintegrowany za pomocą paska prądnico-rozrusznik, który dzięki inteligentnemu zarządzaniu elektryką potrafi przesłać odzyskaną energię do akumulatora wysokiego napięcia do przechowania i późniejszego wykorzystania lub do natychmiastowego ponownego użycia w celu wsparcia pełnych możliwości napędu 4×4.

Nowy system „brake-by-wire” zastępuje tradycyjny, próżniowy mechanizm wspomagania hamulców i płynnie łączy hamowanie odzyskowe z ciernym, aby zapewnić jednakowe i precyzyjne wyczucie pedału hamulca. System oferuje opóźnienie do 0,2g przy hamowaniu odzyskowym, oszczędzając paliwo poprzez wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu podczas hamowania silnikiem do doładowywania akumulatora.

Inteligentne rozmieszczenie systemu PHEV poprawia własności jezdne, obniżając środek ciężkości o 6% i dodatkowo optymalizując rozkład masy pomiędzy osiami.

Ładowanie

Nowe modele PHEV są dostępne z przewodem do ładowania domowego (Tryb 2), który pozwala w pełni naładować pojazd z gniazdka sieciowego w ciągu 6 godzin i 42 minut — w sam raz do ładowania w nocy.  W celu szybszego naładowania pojazdu przewód do ładowania (Tryb 3) pozwala klientom podłączyć pojazd do domowej ładowarki ściennej prądu zmiennego o mocy 7kW lub publicznych punktów ładowania prądem zmiennym: naładowanie od 0 do 80 % zajmuje wtedy zaledwie 1 godzinę i 24 minuty. Najkrótszy czas ładowania zapewnia rozwijająca się publiczna sieć punktów ładowania prądem stałym: przy mocy 32kW naładowanie od 0 do 80 %zajmuje jedynie 30 minut.

Klapka przyłącza ładowania znajduje się na tylnym błotniku — po przeciwnej stronie w stosunku do klapki wlewu paliwa.

Klienci mogą zachować łączność ze swoimi modelami Range Rover Evoque i Discovery Sport PHEV za pośrednictwem inteligentnej aplikacji na smartfony InControl Remote^. Zarówno w domu, jak i poza nim aplikacja pozwala klientom monitorować stan naładowania pojazdu, przygotować go do podróży lub nawet ustawić godzinę rozpoczęcia ładowania, aby skorzystać z niższej taryfy nocnej.

Właściciele mogą automatycznie przygotować akumulator i temperaturę w kabinie przed rozpoczęciem podróży: wykorzystanie w tym celu prądu z sieci, gdy samochód jest do niej podłączony, zamiast energii z akumulatora po rozpoczęciu jazdy, zwiększa zasięg i poprawia komfort kierowcy i pasażerów.

3-cylindrowy silnik o poj. 1,5-litra

Najnowocześniejszy 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5-litra jest sercem nowej hybrydy PHEV: najnowszy członek modułowej, elastycznej rodziny silników Ingenium, który występuje teraz w wariantach trzy-, cztero- i sześciocylindrowym.

Lekki silnik aluminiowy (o 37 kg lżejszy od silnika czterocylindrowego) zapewnia dobre osiągi i wysoką kulturę pracy przy imponująco niskim zużyciu paliwa.

Ten małolitrażowy silnik charakteryzuje wyjątkowo niski poziom tarcia, co jest jedną z przyczyn jego znakomitej ekonomiki. Kolektor wydechowy jest zintegrowany z aluminiową głowicą cylindrów, co przyspiesza nagrzewanie się i ogranicza odległość pomiędzy szczelinami wylotowymi, a wirnikiem turbosprężarki, poprawiając reakcję na gaz.

Układ trzech cylindrów zapewnia lepszy przepływ gazów spalinowych, dzięki czemu wirnik turbiny niemal natychmiast dostarcza ciśnienie doładowujące. Bardzo wydajna, chłodzona wodą chłodnica powietrza doładowującego sprawia, że gęstość powietrza dostarczanego do komór spalania pozostaje wysoka, dodatkowo poprawiając osiągi i ekonomikę w całym zakresie pracy silnika.

Model trzycylindrowy, podobnie jak czterocylindrowe miękkie hybrydy, wyposażono w zintegrowany za pomocą paska prądnico-rozrusznik. Współpracuje on z napędem ERAD, zapewniając hamowanie odzyskowe, doładowując akumulator podczas hamowania silnikiem, a także umożliwiając płynniejsze, cichsze i szybsze niż tradycyjny rozrusznik uruchamianie i wyłączanie silnika.

Nowa 8-biegowa przekładnia automatyczna

Nowa, płynnie pracująca ośmiobiegowa przekładnia automatyczna została dobrana do mocy i momentu obrotowego 3-cylindrowego silnika i bezproblemowo współpracuje z napędem ERAD. Nie tylko jest ona o 5 kg lżejsza od przekładni 9-biegowej używanej w pozostałych modelach, ale także zmienia biegi w sposób płynniejszy i stanowi integralny element układu hybrydowego.

Źródło: JLR