50 aut, które produkowano najdłużej w historii

Jak długo trwa cykl produkcyjny jednego modelu samochodu? Uzależnione jest to od procesu rozpoczynającego się projektowaniem, aż do zejścia z taśmy produkcyjnej. Kiedyś taki cykl trwał 8-10 lat, a obecnie został skrócony do sześciu lat.

W historii światowej motoryzacji odnotowano jednak wielu długowiecznych rekordzistów, którzy wytrwali na liniach produkcyjnych 40, 50, a nawet 80 lat. Zapraszamy do najdziwniejszej podróży po historii motoryzacji. W niektórych przypadkach przyjęliśmy także kontynuację rodziny modelowej, która przetrwała w kolejnych generacjach. Część dołączonych ilustracji przedstawiają pierwotne wersje. Łącznie uwzględniliśmy 50 naszym zdaniem najpopularniejszych modeli, ale zastrzegamy, iż mogliśmy jakieś pominąć.

1. Chevrolet Suburban (od 1934 r. – 91 lat

Ten legendarny amerykański model doczekał się 12 generacji. Jest jedynym samochodem, który został upamiętniony za pomocą gwiazdy wmurowanej w chodnik na słynnej Alei Gwiazd w Los Angeles. Odsłonięto ją uroczyście 6 grudnia 2019 roku. Chevrolet Suburban między 1952 a 2019 rokiem pojawił się w ponad 1750 produkcjach filmowych, serialach i programach rozrywkowych w Stanach Zjednoczonych.

2. Land Rover Defender  (1948-2016 i od 2020) – 83 lata

Historia pojazdu sięga roku 1948, kiedy to marka brytyjska Rover stworzyła model Land Rover inspirowany Jeepem Willysem. W 1983 roku Land Rover wyprodukował bezpośredniego poprzednika Defendera, model znany pod nazwami 90 (Ninety) i 110 (One Ten). W ciągu 25 lat auto przeszło wiele modernizacji konstrukcyjnych jednak pod względem stylistycznym nie zmieniło się prawie wcale. Zachowano zarówno modułową karoserię pojazdu, osadzoną na ramie, jak i spartańskie wnętrze. Land Rover Defender drugiej generacji produkowany jest od 2020 roku w słowackich zakładach producenta w Nitrze.

3. Morgan (1936–2018) – 82 lata

Historyczny rekord należy do brytyjskiego roadstera Morgan 4/4, którego wygląd tylko nieznacznie nie zmienił się od 1936 roku, a od 1955 roku produkowane jest auto w tym samym kształcie.



4. Toyota Land Cruiser (od 1951 r.) – 74 lata

Model ten zrodził się z myślą o misji militarnej, a pierwszy prototyp AK10 został zaprezentowany w 1941 roku. W kolejnych latach powstało kilka kolejnych prototypów, a w 1951 Toyota Jeep BJ, którego pierwsze egzemplarze wyprodukowano w 1953 r. , ale po protestach firmy Willys, która miała od 1946 r. zastrzeżoną nazwę Jeep, zmieniono nazwę na Toyota Land Cruiser. Od tego czasu powstało wiele wersji i generacji.

5. Tempo (1933–2005) – 72 lata

W Indiach jeszcze niedawno produkowany był archaiczny trójkołowiec, który zaprojektowany został w Niemczech w czasach dyktatury Adolfa Hitlera. Tempo Hanseat z 1933 roku dzięki prostej budowie i niskiej cenie stał się ulubionym środkiem transportowym małych przedsiębiorców. Natomiast spółka Bajaj-Tempo produkowała na licencji w Indiach ten pojazd od 1958 roku.

6. Caterham Seven (od roku 1957) – 68 lat

Klasyczny roadster Caterham Seven produkowany jest nieprzerwanie w Wielkiej Brytanii od 1957 roku. Początkowo jako Lotus, a od 1973 roku już pod marką Caterham. Dzisiaj jest wciąż w ofercie jako gotowe auto lub w zestawie do samodzielnego montażu.

7. Volkswagen Garbus (1939–2003) – 64 lata

Auto dla ludu zaprojektowane przez Ferdinanda Porsche, którego projekt powstał w czasach III Rzeszy, a pod koniec lat 30 XX wieku motoryzował nacjonalistyczne Niemcy. Do końca 1945 roku pod nazwą KdF-Wagen powstało tylko 630 egzemplarzy. Chociaż po zakończeniu II wojny światowej nikt ze zwycięzców nie chciał produkować tego auta, to ostatecznie zdobył wyjątkową popularność na całym świecie i wyprodukowano aż 21,5 mln egzemplarzy.

8. Volkswagen T1 lub Bulli (1950–2013) – 63 lata

Legendarny Volkswagen Transporter T1, który potocznie nazywany był Bulli szybko stał się popularny wśród młodych ludzi. Chociaż powstał w Niemczech na bazie Garbusa, to w Ameryce Południowej przetrwał w produkcji aż do 2013 roku. Ostatnich 600 egzemplarzy pod nazwą Last Edition wyprodukowano w Brazylii. Całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 10 mln egzemplarzy.

9. UAZ-452 „Buchanka“ (od roku 1965) – 60 lat

Legendarny UAZ 452 zwany Buchanka, co podobno miało związek z kształtem bochenka chleba, był rosyjską odpowiedzią na sukcesy Volkswagena Transportera. Trafił do produkcji w 165 roku jako sanitarka i dostawczak dla rolników. Produkowany jest do dzisiaj.

10. Hindustan Ambassador (1957–2014) – 57 lat

Jest typową częścią krajobrazu dróg w Indiach. Produkowany od 1957 roku na bazie Morrisa Oxford III. Z powodzeniem służył miejscowym notablom i taksówkarzom. Uważany jest za ikonę indyjskiej motoryzacji.

11. Toyota Corolla (od 1966 r.) – 54 lata

W 1974 roku po raz pierwszy model został bestsellerem roku. W 1997 Corolla wyprzedziła model Typ 1 Volkswagena (Garbus) w rankingu na najlepiej sprzedających się modeli w historii. W lipcu 2013 roku Corolla przekroczyła 40 milionów sprzedanych egzemplarzy. W latach 2004–2016 jest nieprzerwanie najlepiej sprzedającym się samochodem roku. Najlepszym rokiem dla Corolli był 2015, kiedy kupiono 1,35 mln egzemplarzy. Obecnie produkowana jest 12 generacja po liftingu.

12. UAZ-469 (od roku 1971) – 54 lata

Typowy rosyjski terenowy pojazd wojskowy, który popularność zdobył w czasach istnienia Paktu Warszawskiego. Jego pierwotna konstrukcja z niewielkimi zmianami modernizacyjnymi przetrwała do dzisiaj.

13. Škoda 1203 (1968–2017) – 49 lat

Dostawczak, który w produkcji przetrwał prawie 50 lat, był produkowany w Vrchlabi, a w ostatnich latach swojego żywota na terenie Słowacji w Trnavských automobilových závodach jako TAZ 1500.

14. Łada Niva (od roku 1977) – 48 lat

Off-roadowy hit stał się najbardziej poszukiwanym modelem Łady poza krajem produkcji. W latach 90. XX wieku nazwa Niva zmieniona została na Łada 4×4. Od 2003 roku model ten sprzedawano pod nazwą Chevrolet Niva. W 2020 roku AutoVAZ odkupił prawo do nazwy Niva i zmodyfikowany model zmienił nazwę Łada Niva Travel, a produkowany od 1977 roku modle Łada 4×4 otrzymał nazwę Łada Niva Legend.

Mercedes-Benz – zabytkowa i unikatowa kolekcja w podwarszawskich Jankach

SEAT 800 – jedyny egzemplarz hiszpańskiej legendy w Polsce

15. Mitsubishi Jeep (1953–1998) – 45 lat

16. Citroën 2CV (1948–1990) – 42 lata

17. Mini (1959–2000) – 41 lat

18. Toyota Land Cruiser serii 70 (od roku 1984) – 41 lat

19. Austin FX4 Carbodies (1958–1997) – 39 lat

20. Mercedes-Benz G Klasa (1979–2017) – 38 lat

21. Peugeot 504 (1968–2006) – 38 lat

22. Peugeot 405 (1987–2024) – 37 lat

23. Renault 12 (1969–2006) – 37 lat

24. Zastava 101 (1971–2008) – 37 lat

25. Fiat 131 (1974–2010) – 36 lat

26. Volkswagen Golf I (1974–2009) – 35 lat

27. Renault 4 (1961–1994) – 33 lata

28. Fiat Uno (1980–2013) – 33 lata

29. Land Rover 90/110/Defender (1983–2016) – 33 lata

30. Łada 2105 (1980–2012) – 32 lata

31. Peugeot 404 (1960–1991) – 31 lat

32. Volkswagen Santana (1981–2012) – 31 lat

33. Моskwicz 412 (1967–1997) – 30 lat

34. Fiat 600 (1955–1985) – 30 lat

35. Toyota Century (1967–1997) – 30 lat

36. Volkswagen Jetta (1984–2013) – 29 lat

37. Fiat 126 (1972–2000) – 28 lat

38. Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer (1963–1991) – 28 lat

39. Záporožec ZAZ-966/968 (1966–1994) – 28 lat

40. Range Rover (1970–1996) – 26 lat

41. Trabant 601 (1964–1990) – 26 lat

42. Porsche 911 F/G (1964–1989) – 25 lat

43. Citroën Traction Avant (1934–1957) – 23 lata

44. Fiat Panda (1980–2003) – 23 lata

45. Wartburg 353 (1966-1988) – 22 lata

46. Tatra 613 (1975–1995) – 21 lat

47. Ford Model T (1908–1927) – 19 lat

48. Volvo 240 (1974–1993) – 19 lat

49. Mercedes-Benz SL (1971–1989) – 18 lat

50. Peugeot 206 (1998–2016) – 18 lat