Mercedes-Benz w Vitorii gotowy na nową erę: rozpoczęto produkcję przedseryjną nowego VLE

Zakład Mercedes-Benz w Vitorii pomyślnie rozpoczął produkcję pierwszych pojazdów przedseryjnych nowego, w pełni elektrycznego modelu Mercedes-Benz VLE, przygotowując się tym samym do uruchomienia produkcji seryjnej w 2026 roku. Szczegółowe testy produkcyjne w fazie rozruchu zapewniają seryjnej produkcji wysoką jakość, której oczekują klienci marki ze srebrną gwiazdą.

Aby sprostać wymaganiom pierwszego pojazdu opartego na nowo opracowanej, modułowej i skalowalnej architekturze vanów, zakład Mercedes-Benz w Vitorii został kompleksowo zmodernizowany.

„Nowy VLE to pierwszy pojazd oparty na naszej nowej, modułowej i wysoce elastycznej architekturze vanów. W rekordowym czasie doprowadziliśmy VLE od pierwszych koncepcji do dojrzałości produkcyjnej. W całym procesie rozwoju konsekwentnie korzystaliśmy z innowacyjnych, cyfrowych metod, uzyskując jednocześnie znaczącą efektywność. Pracownicy w wielozadaniowych i międzynarodowych zespołach ustanowili w tym zakresie nowe standardy. Wynik zaprezentujemy w pierwszej połowie 2026 roku”. – powiedział Thomas Klein, szef Mercedes-Benz Vans.

W ramach ponad 160 różnych szkoleń ok. 5000 pracowników zakładu zostało przygotowanych do nowych procesów i procedur, także we współpracy z innymi zakładami Mercedes-Benz. Tematyka obejmowała m.in. integrację nowych standardów IT, a także zastosowanie nowych technologii i materiałów.

Produkcja high-tech w Vitorii

Od 2026 roku zakład w Vitorii będzie produkował w pełni elektrycznego VLE, a także Klasę V, Vito i eVito –zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem klientów. VLE zostanie zintegrowany z bieżącą produkcją w zakładzie, początkowo jako pojazd elektryczny, a następnie także z nowoczesnym silnikiem spalinowym. Oznacza to, że różne modele Mercedes-Benz będą schodziły z tej samej linii montażowej, elastycznie dostosowywane w zakresie układu napędowego. W tym celu wszystkie procesy produkcyjne zostały kompleksowo sprawdzone i zmienione – cyfrowo, efektywnie i w zrównoważony sposób. Dzięki znaczącym inwestycjom w zakład Mercedes-Benz w Vitorii powstała nowa, nowoczesna spawalnia nadwozi oraz nowa lakiernia. Gruntownie zmodernizowana została również hala montażowa.

Mercedes-Benz – zabytkowa i unikatowa kolekcja w podwarszawskich Jankach

Zakład Mercedes-Benz w Vitorii wyznacza standardy w zrównoważonej produkcji vanów. Podobnie jak we wszystkich lokalizacjach sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans, jest ona neutralna pod względem emisji CO₂; od 2013 roku energię kupowana jest wyłącznie ze źródeł odnawialnych. W Vitorii zainstalowano system fotowoltaiczny na potrzeby wytwarzania własnej zielonej energii. Zakład wykorzystuje również energię geotermalną do ogrzewania budynków oraz ciepło odpadowe powstające podczas lakierowania pojazdów.

Mercedes-Benz GLC z technologią EQ – ikoniczny, superinteligentny, wszechstronny i harmonijny

Podczas przygotowań do produkcji nowego VLE zostały wykorzystane najnowocześniejsze rozwiązania, takie jak sztuczna inteligencja i narzędzia cyfrowe czy tzw. cyfrowy bliźniak produkcji. Po raz pierwszy w historii do produkcji seryjnej vana zostanie wprowadzony Mercedes-Benz Operating System (MB.OS).

„Nowy VLE rozpoczyna nową erę – także dla naszych zakładów. Vitoria to pierwsza fabryka w globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans, która produkuje VLE. Ponad 90 procent prac budowlanych zostało już zakończonych, rozpoczęto pierwsze testy produkcyjne. Zespół jest bardzo zmotywowany, aby rozpocząć w przyszłym roku produkcję seryjną, to pionierskie wyzwanie. Jestem bardzo dumny, że nasz zakład w Vitorii zrealizował przygotowania w tak krótkim czasie – pokazuje to jego wysoką elastyczność. Jesteśmy gotowi budować przyszłość Mercedes-Benz Vans”. – powiedział Bernd Krottmayer, dyrektor zakładu Mercedes-Benz w Vitorii.

VLE na nowo definiuje przestrzeń

W pełni elektryczny VLE łączy najlepsze cechy dwóch światów – właściwości jezdne podobne do limuzyny z wszechstronnością vana MPV. Priorytetem marki jest wartość dodana dla klientów. Pod względem designu, możliwości adaptacji i codziennej użyteczności VLE będzie optymalnie odpowiadał na ich potrzeby i wymagania. Z maksymalnie ośmioma miejscami, gama VLE obejmie pojazdy dla rodzin i klientów prowadzących aktywny tryb życia, a także ekskluzywne shuttlebusy – oferując wszechstronną i maksymalnie elastyczną przestrzeń w każdej sytuacji.

W rekordowym tempie do standardu produkcyjnego

VLE to pierwszy pojazd oparty na nowo opracowanej, modułowej i skalowalnej architekturze vanów. Model pomyślnie przeszedł główne etapy programu rozwojowego i wykazał się przede wszystkim bezkompromisową efektywnością oraz właściwościami jezdnymi na poziomie limuzyny. W tunelu aerodynamicznym osiągnięto rekordowe wyniki (Mercedes-Benz VLE – potrójny mistrz efektywności). Podczas długiej podróży ze Stuttgartu przez Alpy do Rzymu VLE wymagał tylko dwóch 15-minutowych postojów na ładowanie (Mercedes-Benz VLE – potrójny mistrz efektywności). Na torze testowym w południowowłoskim Nardò VLE imponował zwrotnością, dynamiką jazdy oraz wysokimi prędkościami (Mercedes-Benz VLE – potrójny mistrz efektywności). Za kołem podbiegunowym VLE udowodnił, że nowoczesne samochody elektryczne są w pełni użyteczne na co dzień, nawet w zimnie, na lodzie i śniegu (Nowe vany Mercedes-Benz sprawdzają się w zimowych testach na kole podbiegunowym).

Nowy Mercedes-Benz VLE będzie miał swoją światową premierę w pierwszej połowie 2026 roku.

Zakład Mercedes-Benz w Vitorii

Zlokalizowany w sercu Kraju Basków, w północno-zachodniej Hiszpanii, zakład świętował w 2024 roku 70-lecie działalności. Pierwszy pojazd zjechał z linii produkcyjnej w 1954 roku. Obecnie powierzchnia produkcyjna wynosi 665 000 m² na działce o powierzchni 870 000 m². Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod rozbudowę fabryki odbyła się w marcu 2024 roku: od 2026 roku będą tu produkowane średniej wielkości vany oparte na w pełni elektrycznej architekturze VAN.EA. W przyszłości będą tu również powstawały pojazdy oparte na architekturze spalinowej VAN.CA.

Źródło: Mercedes-Benz