Opel Kadett City ma 50 lat – wyjątkowo wszechstronny hatchback

Opel Astra to samochód, który łączy sportowy styl, elegancję i wszechstronność oraz jest dostępny z różnymi układami napędowymi, jak żaden inny model w gamie Opla. Dziś najnowsza generacja Astry z powodzeniem kontynuuje historię sukcesu bestsellerów klasy kompaktowej z logo „Blitz”, która rozpoczęła się wiele dekad temu od modelu Kadett.

W tym roku jego wyjątkowy wariant świętuje swoją rocznicę: Opel Kadett City kończy 50 lat. Choć trzecia generacja Kadetta pojawiła się na rynku już w 1973 roku, dwa lata później marka Opel poszła o krok dalej, prezentując dynamicznie zaprojektowaną wersję hatchback, Kadetta City. Już wtedy było jasne, że sportowy design w połączeniu z dynamicznymi wrażeniami z jazdy i wszechstronnością na co dzień to klucz do sukcesu. I tak inżynierowie zaprojektowali samochód, który spełniał te wszystkie wymagania – z dużą, praktyczną tylną klapą i sylwetką, która do dziś przyspiesza bicie serca miłośnikom klasyki.

Różnorodność jak żadna inna wcześniej: w 1973 roku na rynku zadebiutował Opel Kadett C

Funkcjonalny model rodzinny (2- lub 4-drzwiowy), trzydrzwiowe kombi, eleganckie coupé czy mocny samochód sportowy dla amatorów sportów motorowych – rodzina Kadetta C była niezwykle różnorodna w  latach 1973–1979. Kadett C zadebiutował latem 1973 roku jako model z napędem na tylne koła, nowym zawieszeniem z podwójnymi wahaczami i wyraźnie zarysowaną linią nadwozia. Wyróżniał się płaską atrapą chłodnicy, maską z charakterystycznym przetłoczeniem oraz zderzakiem zintegrowanym ze spojlerem. Jednak to wszystko nie zaspokajało jeszcze ambicji zespołu Opla. Mimo tej różnorodności marka Opel chciała zaoferować jeszcze więcej i tak w 1975 roku pojawił się Kadett City, który poszerzył gamę o nową praktyczną i stylową wersję hatchback.

Kadett City 1975 – „Zwinny Opel o wielu możliwościach”

„Nie tylko bez problemu pomieści największe torby z supermarketu, ale także kompletny sprzęt wspinaczkowy czy do nurkowania – zgodnie ze sportową pasją właściciela. Ten samochód, który zachwyca zwinnością i łatwością załadunku w codziennym użytkowaniu, oferuje również osiągi i komfort na weekendowe wypady w góry czy nad morze” – tak Opel reklamował Kadetta City w połowie lat 70.

Opel Corsa – przekroczony 1 mln egzemplarzy

Trzydrzwiowy hatchback z dużą tylną klapą był dopełnieniem gamy trzeciej generacji Kadetta.

Kadett City zachwycał smukłą sylwetką, a patrząc z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że opcjonalne 13-calowe felgi ATS i opony o szerokości 185 mm, wprowadzone w kolejnych latach, również dodały mu sportowego charakteru. Dodatkowo, duże okna zapewniały mnóstwo światła i dobry widok we wszystkich kierunkach. W równym stopniu zwiększały zarówno komfort pasażerów, jak i bezpieczeństwo.

Opel – trio SUV-ów – Grandland, Frontera i Mokka

Najbardziej rzucającą się w oczy cechą w porównaniu do innych wersji Kadetta było jednak charakterystyczne nadwozie typu hatchback tego miejskiego samochodu o długości zaledwie 3,90 metra. Duża tylna klapa dawała zupełnie nowe możliwości, ponieważ „wersja City jest przeznaczona dla młodych rodzin, które szukają funkcjonalnego samochodu i cenią sobie elastyczną przestrzeń bagażową. To samo dotyczy osób pracujących, które potrzebują kompaktowego, zwrotnego modelu do codziennych dojazdów, ale także cenią sobie szerokie możliwości wykorzystania auta w czasie wolnym” – jak głosił ówczesny opis. Pochyła tylna klapa ułatwiała i usprawniała załadunek Kadetta City. Było to tym prostsze, że dzięki nowo opracowanemu wówczas podnośnikowi gazowemu można ją było otworzyć jednym palcem. Dzięki inteligentnej konstrukcji tylnej części nadwozia, pozbawionej wystających do wnętrza elementów, płaską powierzchnię ładunkową można było w pełni wykorzystać. A gdy potrzebna była jeszcze większa przestrzeń na bagaż, materiały do pracy czy inne rzeczy, oparcie tylnej kanapy można było złożyć do przodu, wykonując dwie proste czynności i bez większego wysiłku niemal podwoić przestrzeń ładunkową.

Technologia zastosowana w modelu City była w dużej mierze taka sama jak w pozostałych wersjach Kadetta generacji C: tylna oś pochodziła z wersji kombi (Caravan), natomiast przednia oś została ponownie dostosowana w trakcie prac rozwojowych ze względu na zmieniony rozkład masy. Jeśli chodzi o silniki, klienci Kadetta City mogli początkowo wybierać spośród czterocylindrowych jednostek o pojemności 1,0 i 1,2 litra, oferujących moc odpowiednio 29 kW (40 KM), 38 kW (52 KM) i 44 kW (60 KM). Ten ostatni wariant był również dostępny – co w tamtych czasach nie było sprawą oczywistą – z komfortową automatyczną skrzynią biegów. Podczas salonu samochodowego IAA w 1977 roku Opel rozszerzył ofertę napędów o silnik 1.6 S o mocy 55 kW (75 KM). Dzięki niemu Kadett City mógł przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 13 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 157 km/h.

W roku 1979 odnosząca niezwykłe sukcesy generacja Kadetta C – a wraz z nią Kadett City – zeszła z taśmy produkcyjnej jako ostatni model Opla w klasie kompaktowej z napędem na tył. Następca był już gotowy i stanowił zapowiedź nowej ery w kompaktowej klasie Opla: Kadett D zadebiutował w tym samym roku jako pierwszy model marki z napędem na przednie koła.

Dzisiejsza różnorodność: Opel Astra z odpowiednią ofertą na każdą potrzebę

Najnowszy bestseller Opla w klasie kompaktowej – Astra – produkowany jest w głównej siedzibie firmy w Rüsselsheim. Ten sportowy, elegancki pięciodrzwiowy hatchback – podobnie jak praktyczne kombi Astra Sports Tourer – oferuje odpowiednie rozwiązanie niemal na każdą potrzebę. Model ten jest wyjątkowo komfortowy i wyposażony w najnowocześniejsze technologie, takie jak na przykład adaptacyjne światła Intelli-Lux Pixel. Jednak to nie jedyny aspekt, którym imponuje. Szczególnie pod względem napędu obecna generacja Astry oferuje różnorodność niespotykaną w żadnym innym modelu z gamy Opla. Napęd elektryczny zasilany akumulatorem, hybryda typu plug-in hybrid, wysoce wydajny silnik spalinowy, a także hybryda z technologią 48-woltową – klienci mają pełną swobodę wyboru i mogą cieszyć się wysoce efektywną przyjemnością z jazdy. Nowa Astra kontynuuje tym samym tradycję Opla, który od zawsze oferował klientom właściwe rozwiązania mobilnościowe dopasowane do ich potrzeb – praktyczne, efektywne, a przy tym zaprezentowane w formie, która wzbudza emocje.

Źródło: Opel