Marka Alfa Romeo 24 czerwca 2025 r. skończy 115 lat, to wyjątkowy jubileusz, którego obchody globalna marka rozpoczyna już dziś, prezentując oficjalnie jubileuszowe logo będące hołdem dla niezwykłej historii włoskiej pasji, stylu i sportowej rywalizacji.
Nowe logo zostanie udostępnione oficjalnym klubom oraz entuzjastom marki na całym świecie, do wykorzystania podczas wydarzeń, zlotów i w dedykowanych materiałach oraz lokalnych inicjatywach. Jest to symboliczny, lecz bardzo wymowny gest, który podkreśla głęboką i emocjonalną więź między marką a jej pełnym pasji fandomem „Alfistów”, relację, która nie zna granic geograficznych ani czasowych, ale opiera się na wspólnej pasji i dzieleniu się wartościami, które leżą u podstaw marki. Marka Alfa Romeo wybrała szczególny moment w roku, aby zaprezentować nowe logo: właśnie teraz marka i jej fani wspominają historyczne zwycięstwo w wyścigu Mille Miglia w 1930 roku z Tazio Nuvolarim za kierownicą oraz debiut Quadrifoglio w wyścigu Targa Florio w 1923 roku.
115 lat w ciągłym ruchu: jubileuszowe logo, które opowiada historię ducha Alfa Romeo
Logo przygotowane z okazji 115-lecia istnienia marki Alfa Romeo celebruje jej dziedzictwo w nowoczesnym stylu, łączącym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Rosnąca przekątna liczby „115” symbolizuje rozmach i dążenie do innowacji, najważniejsze wartości wpisane w DNA marki. Cyfra „5”, będąca centralnym elementem kompozycji, otoczona jest przez Biscione, symbol węża Viscontich zdobiący logo Alfy Romeo, historyczny i kultowy emblemat marki, który pełni tutaj zarówno funkcję wizualną, jak i symboliczną, dodając głębi i trójwymiarowości całemu projektowi. Mocny kontrast pomiędzy głęboką czernią cyfr a charakterystyczną czerwienią Alfy Romeo przywołuje na myśl tożsamość marki, której wyrazem są pasja, sportowy charakter i włoski styl. Obecność węża Viscontich oraz struktura graficzna logo są ukłonem w stronę historycznych jubileuszowych logotypów Alfy Romeo, zreinterpretowanych w duchu minimalizmu i współczesnego designu.
Dwie legendarne daty, które opowiadają historię DNA Alfy Romeo
Wybór daty prezentacji nowego jubileuszowego logo nie jest przypadkowy. 115-lecie marki zbiega się bowiem z dwoma wydarzeniami, które ucieleśniają najbardziej autentycznego ducha marki i przyczyniły się do ukształtowania legendy Alfa Romeo w zbiorowej świadomości. Pierwsza z tych dat to 12–13 kwietnia 1930 roku – Mille Miglia, symbol wyścigów samochodowych, w których triumfowała Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport #84, prowadzona przez Tazia Nuvolariego i Giovanniego Battistę Guidottiego. Było to pierwsze zwycięstwo „latającego Mantuańczyka” w tym wyścigu, a zarazem pierwszy raz, gdy na tak długiej i wymagającej trasie przekroczono średnią prędkość 100 km/h. Był to pamiętny wyczyn, który przypieczętował wysoki poziom technologiczny marki oraz determinację jej czołowych postaci. W tamtej edycji Alfa Romeo dosłownie zdominowała wyścigi, zajmując cztery pierwsze miejsca w klasyfikacji. Zaledwie kilka lat wcześniej, 15 kwietnia 1923 roku, miejsce miało inne wydarzenie, które miało przejść do historii – podczas Targa Florio, Ugo Sivocci odniósł zwycięstwo za kierownicą Alfy Romeo RL TF, która po raz pierwszy nosiła na nadwoziu symbol Quadrifoglio (czterolistnej koniczyny). Ten mały emblemat, stworzony jako talizman na szczęście, wkrótce stał się ikoną marki – znakiem towarzyszącym najbardziej sportowym modelom i najbardziej śmiałym wyczynom, które zdefiniowały charakter Alfy Romeo, na zawsze symbolizując wartości prędkości i odwagi, które są nieodłączną częścią marki.
Niepowtarzalny rok pełen sportowych i przemysłowych jubileuszy marki z logo węża
115. rocznica istnienia marki zyskuje jeszcze większe znaczenie, ponieważ w 2025 roku obchodzone są również inne ważne jubileusze — zarówno legendarnych modeli, jak i kluczowych osiągnięć sportowych. Na przykład dokładnie 100 lat temu legendarna Alfa Romeo GP Tipo P2 wygrała pierwsze Mistrzostwa Świata Samochodów Wyścigowych, zdobywając dominację na międzynarodowych torach dzięki genialnemu projektantowi Vittorio Jano oraz talentowi kierowców, w tym Antonio Ascariego i Gastone Brilli-Peri’ego, którzy poprowadzili Alfę Romeo przez epicki sezon, umacniając markę w światowej elicie sportów motorowych. Nie sposób nie wspomnieć również o tym, że w tym roku przypada 75. rocznica debiutu modelu 1900 na Salonie Samochodowym w Paryżu – pierwszego samochodu Alfa Romeo produkowanego na dużą skalę – oraz spektakularnego zwycięstwa modelu Tipo 158 „Alfetta”, który odniósł zwycięstwo w mistrzostwach świata podczas inauguracyjnego sezonu Formuły 1, prowadzony przez Nino Farinę, pierwszego mistrza świata w historii F1 i stał się symbolem technicznej oraz sportowej doskonałości marki.
Alfa Romeo Junior już za 690 zł miesięcznie netto
Ponadto, w 2025 roku obchodzony będzie jubileusz debiutu modelu Giulietta Berlina, który miał miejsce podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1955 roku – samochodu, który wprowadził elegancję i dynamikę do codziennego życia Włochów. Dziesięć lat później, w 1965 roku, na Salonie Samochodowym w Amsterdamie, zaprezentowano Giulię Sprint GTA – prawdziwego „sacred monster” (z ang. dosłownie: święty potwór) wyścigów, który odnosił zwycięstwa na całym świecie. Wreszcie, w 1975 roku model 33 TT 12 zdobył tytuł Mistrza Świata Marek, a dziesięć lat później zadebiutowała Alfa 75, będąca ostatnim seryjnie produkowanym modelem Alfa Romeo opartym na platformie Alfetta. Podsumowując, mamy do czynienia z serią rocznic, które nie są przypadkowe, ale stanowią wyjątkowe zgranie historycznych rocznic. Każda data, każdy samochód, każdy kamień milowy przyczynia się do nakreślenia unikalnego profilu marki Alfa Romeo – marki, która przez 115 lat nie podążała za duchem czasu, lecz mu się przeciwstawiała.
I dziś, bardziej niż kiedykolwiek, spogląda w przyszłość z tą samą determinacją i pasją, dzięki którym stała się legendą, która nie uznaje kompromisów.
Źródło: Alfa Romeo