Małe firmy mogą zaoszczędzić 14 tys. euro na jednym samochodzie elektrycznym

Małe firmy w Europie mogą zaoszczędzić 14 tys. euro na jednym pojeździe dostawczym w ciągu trzech lat, decydując się na wymianę samochodu spalinowego na elektryczny. Korzyści ekonomiczne wynikają przede wszystkim z niższych kosztów przejechania kilometra w porównaniu z pojazdami napędzanymi benzyną i olejem napędowym oraz tańszego serwisu, co łącznie zapewnia znaczne oszczędności na pięciu głównych rynkach pojazdów dostawczych.

Są to kluczowe wnioski z raportu zleconego przez Ford Pro: Ekonomika użytkowania samochodów dostawczych w Europie w 2024 roku, opublikowanego przez Centre for Economics and Business Research (Cebr), który oparto na wynikach ankiety przeprowadzonej wśród 1000 przedsiębiorstw w Europie. 1

Wynikami badania potwierdziły, że koszt zakupu elektrycznego samochodu dostawczego zwraca się z nawiązką, dzięki niższym kosztom eksploatacji, w ciągu trzech lat – które przyjmuje się powszechnie jako długość planu finansowego. Niższe całkowite koszty eksploatacji mogą przynieść korzyści małym firmom, zaczynającym dostrzegać zalety elektrycznych samochodów dostawczych, które idąc w ślady dużych flot o większych zasobach, wprowadzają pojazdy zelektryfikowane.

„Gospodarka w Europie opiera się na małych firmach, a wprowadzenie przez nie elektrycznych modeli dostawczych jest kolejnym decydującym krokiem na drodze do elektryfikacji samochodów na europejskich drogach. Część małych firm już z powodzeniem weszła w tę fazę, a Ford Pro dostarcza zarówno elektryczne samochody dostawcze, jak i usługi, które je wspierają” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro Europe.

Nissana ARIYA NISMO w Polsce – 40 wyjątkowych aut na 40-lecie marki

Od etapu, w którym mała firma zaczyna rozważać elektryfikację, Ford Pro wspiera przejście na nowe technologie, aby ułatwić ten proces, jak to tylko możliwe. Narzędzie E-Switch Assist pomaga klientom, na podstawie obciążenia pojazdów w firmie, w szybkim określeniu obszarów zastosowań, w których lepiej sprawdziłyby się modele elektryczne. Od czasu wprowadzenia E-Switch Assist, klienci Ford Pro w Europie skorzystali z oprogramowania w 50 tys. obecnych samochodów, aby ocenić najlepsze możliwości elektryfikacji swoich flot.

Flota według NFM – duże oszczędności na małych szkodach

Elektryczne samochody dostawcze oferują małym firmom wiele możliwości obniżenia kosztów do minimum, już od momentu rozpoczęcia każdego dnia pracy, szczególnie dzięki niższym kosztom ładowania w porównaniu z kosztami paliw do pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Oprogramowanie Ford Pro Charging pozwala użytkownikom planować ładowanie w godzinach, kiedy mogą korzystać z tańszych taryf cen energii, co znacznie obniża koszty użytkowania samochodu.

Elektryczne samochody dostawcze są również mechanicznie prostsze niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym, co zmniejsza ich wymagania serwisowe. Ford Pro Service szacuje, że koszty serwisu i napraw E-Transita są o 40% niższe, niż w przypadku podobnych modeli z silnikiem Diesla.

Małe przedsiębiorstwa stanowią 99 procent firm w UE. 2 Zgodnie z raportem CEBR największe korzyści z elektryfikacji, mogą odnieść firmy we Francji, gdzie przejście na napęd elektryczny może przynieść do 19 tys. euro oszczędności na jednym samochodzie dostawczym. Oszczędności te wynikają z kilku czynników, przede wszystkim, po skalkulowaniu dotacji rządowych, stosunkowo niska jest różnica cen pomiędzy modelami dostawczymi zasilanymi energią elektryczną, a samochodami spalinowymi. Niższy jest również koszt amortyzacji elektrycznych samochodów dostawczych. Taki korzystny bilans wspiera również państwo francuskie utrzymujące relatywnie dużą rozpiętość cen energii elektrycznej i paliwa, co zwiększa pole oszczędności użytkowników modeli elektrycznych, korzystających z niskich cen prądu.

Analogiczne obliczenia wykazują oszczędności do 16 tys. euro dla firmy w Hiszpanii, do 14 tys. euro w Wielkiej Brytanii, do 12 tys. euro we Włoszech i do 11 tys. euro w Niemczech. Średnia oszczędność na wszystkich pięciu rynkach wynosi 14 tys. euro. Dodatkowe oszczędności może przynieść zwolnienie z opłat wymaganych za wjazd do coraz większej liczby stref niskoemisyjnych.

Realne korzyści

Wśród wielu małych firm, które już korzystają z ekonomicznej elektryfikacji dzięki Ford Pro, jest firma kurierska France Alliance 56. Kiedy firma po raz pierwszy zaczęła dostarczać paczki w regionie Morbihan we Francji, wykorzystywała samochody dostawcze napędzane olejem napędowym. Obecnie firma posiada samochody E-Transit, 3 i używa z kompleksowych rozwiązań Forda Pro, usprawniających zarządzanie ładowaniem.

Przejście na elektryczne samochody dostawcze obniżyło koszty zasilania samochodów o ponad 80%, a wydatki spadły do zaledwie 3 euro za przejechanie 100 km w porównaniu do 18-20 euro dla samochodów dostawczych z silnikiem wysokoprężnym. Według France Alliance 56, te znaczące oszczędności okazały się bardzo proste do osiągnięcia.

„Kierowcy mogą po powrocie łatwo naładować samochody. Dziesięć sekund trwa wyjście z kabiny obok punktu ładowania i podłączenie vana. To nie może być prostsze” – powiedział Willy Le Gouellec, menedżer France Alliance 56. „Również dla mnie oprogramowanie jest łatwe w użyciu – śledzę każdy pojazd i widzę, jaki ma zasięg. Widzimy dużą różnicę.”        

Małe firmy funkcjonujące w obszarach miejskich mogą odnieść dalsze korzyści dzięki odliczeniu kosztów wjazdu do europejskich stref niskoemisyjnych, których jest obecnie ponad 350, obejmujących stolice państw UE. W sumie strefy liczą ponad 80 milionów mieszkańców.

Przykładem może być El Rastro, najstarszy obszar handlowy w Madrycie, położony w strefie niskiej emisji. Stowarzyszenie handlowców Asociacion de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid oraz Market Cebada, zlokalizowane w tym obszarze, mogą teraz korzystać ze współdzielonego Forda E-Transita, który zastąpił wcześniej używane pojazdy, w tym pojazdy dostawcze z silnikiem Diesla. Współdzielenie samochodów dostawczych jest częścią pilotażowego projektu Rastro Electricity Forda Pro, realizowanego we współpracy z Radą Miejską Madrytu, który przynosi handlowcom zarówno oszczędności, jak i dodatkowe korzyści.

Manuel González, prezes Asociacion de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid, wyjaśnia:  „Oszczędności okazały się znaczące – około 50 procent – ale korzyści wykraczają poza kwestie kosztów zasilania pojazdu. Dzięki napędowi elektrycznemu możemy teraz działać bez ponoszenia żadnych opłat z tytułu poruszania się w strefie. Po przekonaniu się o zaletach i łatwości użytkowania, coraz więcej naszych partnerów chce korzystać z E-Transita.”

Marta González, menedżer Cebada’s Market, dodaje: „Jesteśmy w centrum strefy niskiej emisji w Madrycie i martwiliśmy się, że nie będziemy w stanie zaoferować naszym klientom usług dostawy zakupów do domu. Zostało to rozwiązane dzięki E-Transitowi.”

Źródło: Ford