Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na rynek modele jakie jak „Doktorwagen” wyposażony w czterocylindrowy silnik o mocy 8 KM. Od samego początku firma Opel starała się demokratyzować motoryzację, a jej misją było zapewnienie mobilności szerokiemu kręgowi społeczeństwa.

Przełom nastąpił w roku 1924: dokładnie 100 lat temu Opel wprowadził masową produkcję z wykorzystaniem linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z linii montażowej w Niemczech, był Opel 4/12 PS „Laubfrosch”, zawsze oferowany w kolorze zielonym. Nowy model Opla zrewolucjonizował przemysł motoryzacyjny w Niemczech. Dzięki wysoce wydajnej produkcji można było obniżyć cenę, a indywidualna mobilność na czterech kołach stała się po raz pierwszy dostępna dla wielu osób. Sprzedaż osiągnęła bezprecedensowy dotąd poziom. Od maja 1924 r. do czerwca 1931 r. wyprodukowano około 120 000 egzemplarzy modelu Opel 4 PS.

Dziś to Corsa pełni rolę przystępnego cenowo i innowacyjnego pioniera w segmencie małych samochodów marki Opel. Od chwili swojej premiery rynkowej ponad 40 lat temu nieustannie wprowadza do segmentu małych samochodów najnowocześniejsze technologie oferowane dotychczas w samochodach „z wyższej półki”. Będąc pionierem w demokratyzacji napędów w pełni elektrycznych w gamie Opla, Corsa  rozpoczęła w 2019 r. wielką elektryczną ofensywę marki. Z ogromnym sukcesem: Corsa Electric stała się bestsellerem i utorowała drogę do dalszego rozwoju. Od tego czasu marka Opel konsekwentnie elektryfikuje całą swoją gamę – a jeszcze w tym roku producent zaoferuje co najmniej jeden wariant elektryczny dla każdego modelu. Jednakże to właśnie 100 lat temu – wraz z wprowadzeniem linii montażowej i modelu Opel 4/12 PS, marka położyła podwaliny pod nowoczesną i wydajną produkcję seryjną.

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

Nowe grupy klientów: Opel 4/12 PS Laubfrosch „samochodem dla każdego”

Opel 4/12 PS od samego początku, w 1924 roku, zrywa z konwencjami: nie jest duży i czarny, jak większość modeli, ale mały, solidny i dostępny wyłącznie w kolorze zielonym, dlatego szybko zyskuje przydomek „Laubfrosch” (gatunek żaby). Opel 4/12 PS oferuje wiele innowacji, w tym czterocylindrowy silnik blokowy ze skrzynią biegów montowaną bezpośrednio na kołnierzu, wyjmowane pokrywy cylindrów, smarowanie pompą olejową, stalowe sprzęgło wielopłytkowe, regulowaną przednią szybę i stalowe koła tarczowe. Podobnie jak koła, również rama pojazdu jest wykonana z tłoczonej stali; pozostała część nadwozia wykonana jest ze stali i drewna. Czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności jednego litra rozpędza mały samochód do prędkości maksymalnej 60 km/h i osiąga imponujące 50 km/h na trzecim biegu. Dźwignia zmiany biegów w samochodzie z kierownicą umieszczoną po prawej stronie nie jest już montowana na zewnątrz, ale – bardzo nowoczesna jak na tamte czasy – jest łatwo dostępna w środku pojazdu. Początkowo oferowany jako dwumiejscowy, a później jako przedłużony trzymiejscowy, Laubfrosch ma 3,20 m długości, 1,35 m szerokości i 1,65 m wysokości, posiada składany dach chroniący pasażerów w razie deszczu, a nawet bagażnik umieszczony z tyłu za kanapą.

Reklama – Opel 4/12 PS „Laubfrosch“, 1924

„Samochód dla każdego”, jak reklamował się wówczas Opel, na początku produkcji kosztował 4500 marek rentowych – niewiele w porównaniu z innymi pojazdami, ale wciąż tyle, co dom. Staje się „Volks”- Oplem (Oplem dla wszystkich), ponieważ jego cena sprzedaży spada z roku na rok dzięki ciągłemu rozwojowi technologii linii montażowych. W 1930 r. Opel 4/20 PS jest oferowany jako prosty dwumiejscowy samochód już za 1 990 marek rentowych. Do tego czasu wyprodukowano ponad 100 000 egzemplarzy modelu, który stał się idealnym i przystępnym cenowo samochodem dla rzemieślników, takich jak lekarze wiejscy, architekci i kupcy.

Opel 125 lat temu, 21 stycznia 1899 roku, rozpoczął produkcję samochodów

Szybko i wydajnie: innowacyjna technologia linii montażowej kluczem do sukcesu

Sukcesu pierwszego masowo produkowanego samochodu w Niemczech nie można było przewidzieć, gdy w 1923 roku, w okresie szalejącej inflacji, bracia Opel postanowili wyprodukować samochód, korzystając z całkowicie nowych metod produkcji, a tym samym zrewolucjonizować niemiecką produkcję samochodów. Krótko przed tym Fritz von Opel pojechał do USA, aby z bliska przyjrzeć się technologii linii montażowych i wykorzystaniu nowoczesnych obrabiarek; inspiracją dla niego była również Francja. Wkrótce potem bracia Opel zainwestowali ogromną kwotę około miliona marek w modernizację zakładu i przejście z produkcji pojedynczych egzemplarzy na linię montażową. Pierwsza linia montażowa ma 45 metrów długości – niewiele, ale rewolucjonizuje produkcję. Nowe są również łańcuchy przenośników, które wkrótce będą przebiegać przez całą fabrykę. Dzięki nim minęły czasy, gdy pracownicy musieli przenosić materiały na rękach lub przewozić wózkami. Skrzynie korbowe, wałki rozrządu i bloki cylindrów są teraz transportowane na przenośnikach taśmowych. Stale rozwija się też serce fabryki, czyli linia montażowa: w 1928 roku produkcja na linii montażowej w fabryce w Rüsselsheim rozciąga się już na długości około dwóch kilometrów.

Fabryka Rüsselsheim – taśma Opel 4/16 PS (1927)

Produkcja na linii montażowej ogranicza czas produkcji do minimum. Wiosną 1924 r. Fritz von Opel spodziewa się dziennej produkcji na poziomie 25 pojazdów, ale pod koniec tego roku jest to już 100 samochodów, a zaledwie kilka miesięcy później z linii produkcyjnych codziennie zjeżdża 125 sztuk Laubfroscha. Klienci zyskują podwójnie: dzięki spadającym kosztom produkcji wynikającym z rosnącej liczby produkowanych egzemplarzy, korzystna cena wyjściowa Opla 4 PS cały czas spada, a producent jest w stanie sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu. Tym samym model ten staje się kamieniem milowym dla niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego.

Bestseller i elektryczny pionier: Opel Corsa oferuje mobilność dla każdego

Dziś, bestsellerowy mały samochód Opel Corsa jest modelem na każdą okazję i dla wszystkich grup nabywców. Nie bez powodu jest to w ostatnich latach najpopularniejszy mały samochód w Niemczech. Imponuje charakterystyczną stylistyką, w tym typowym dla marki pasem przednim Opel Vizor, przestrzenią dla maksymalnie pięciu osób i technologiami, dzięki którym każda podróż jest bardziej relaksująca. Ponadto oferuje lokalnie bezemisyjną przyjemność z jazdy w dwóch wersjach: klienci mogą wybierać spośród dwóch poziomów wydajności akumulatora elektrycznego.

Opel 4 PS, Opel Corsa

W wersji z nowym silnikiem o mocy 115 kW (156 KM) i akumulatorem o pojemności 51 kWh, między postojami na ładowanie można, zgodnie z metodologią WLTP przejechać do 405 kilometrów (cykl mieszany według WLTP: zużycie energii 14,6 kWh/100 km, emisja CO2 0 g/km; etykieta oceniająca ślad środowiskowy: A). W przypadku wariantów o mocy 100 kW (136 KM) i akumulatora o pojemności 50 kWh możliwe jest przejechanie do 357 kilometrów zgodnie z WLTP (cykl mieszany według WLTP: zużycie energii 16,1 kWh/100 km, emisja CO2 0 g/km; etykieta oceniająca ślad środowiskowy: A). Gdy Corsa Electric wymaga z kolei ładowania, oznacza to jedynie krótki „pit stop” w punkcie ładowania. Na 100-kilowatowej stałoprądowej stacji szybkiego ładowania, ładowanie akumulatora do 80 procent pojemności zajmuje około 30 minut. Do tego jeszcze teraz zamówienie bestsellerowego małego samochodu jest korzystniejsze, ponieważ w ofercie jest edycja specjalna „Yes” Corsy Electric o wyjątkowo dynamicznym wyglądzie GS i w bardzo atrakcyjnej cenie już od 129 000 zł brutto (podana cena to cena detaliczna z VAT w Polsce).

Źródło: Opel