Podczas jednego z najważniejszych tygodni dla przyszłości Alfy Romeo, włoski urzędnik państwowy oświadczył, że używanie nazwy „Milano” – wybranej przez markę dla niedawno zaprezentowanego nowego kompaktowego samochodu sportowego – jest prawnie zabronione. Faworytka opinii publicznej, nazwa „Milano”, została wybrana, aby oddać hołd miastu, w którym w 1910 roku rozpoczęła się nasza historia.
To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo pyta opinię publiczną o wybór nazwy samochodu. Poprzednio miało to miejsce w 1966 roku, kiedy to opinia publiczna wybrała dla modelu Spider 1600 nazwę Duetto. Pomimo tego, że marka Alfa Romeo uważa, że nazwa spełnia wszystkie wymogi prawne, a także mając na uwadze fakt, że aktualnie istnieją znacznie ważniejsze kwestie niż nazwa nowego samochodu, Alfa Romeo postanowiła zmienić nazwę z „Milano” na „Alfa Romeo Junior” w duchu propagowania wzajemnego zrozumienia.
Zespół Alfy Romeo pragnie podziękować opinii publicznej za ogromną ilość pozytywnych opinii, włoskiej sieci dealerskiej za wsparcie, dziennikarzom za ogromne zainteresowanie nowym samochodem, a rządowi za darmową reklamę wywołaną tą debatą.
Alfa Romeo Milano – na nowo definiuje kanony piękna w segmencie
Mając na uwadze wyjątkową historię i niekończącą się listę nazw do wyboru, zmiana ta nie stanowiła żadnego problemu. Wręcz przeciwnie, miło było przejrzeć listę nazw wybranych jako ulubione spośród sugestii opinii publicznej, wśród których znalazła się „Alfa Romeo Junior”.
Jean-Philippe Imparato – dyrektor generalny marki Alfa Romeo:
„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że ten epizod pozostanie zapisany w historii marki. To wielka odpowiedzialność, ale jednocześnie ekscytujący moment. Wybór nowej nazwy, Alfa Romeo Junior, jest całkowicie naturalny, ponieważ jest ona silnie związana z historią marki i od samego początku nazwa ta należała do naszych ulubionych. Jako zespół decydujemy się po raz kolejny dzielić naszą pasją do Marki i uczynić produkt i naszych klientów priorytetem. Zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy, chociaż wiemy, że nie jesteśmy do tego zobowiązani, ponieważ chcemy zachować pozytywne emocje, które zawsze wzbudzały nasze produkty i uniknąć wszelkiego rodzaju kontrowersji. Zainteresowanie jakie wzbudził w ciągu ostatnich kilku dni nasz nowy, sportowy kompakt jest ogromne. Zanotowaliśmy bezprecedensową liczbę odwiedzin na stronie konfiguratora online, co spowodowało awarię strony internetowej trwającą kilka godzin”.
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 280 KM AT6 Montreal Green – w dobrym włoskim stylu
Stefano Odorici – Prezes Włoskiego Stowarzyszenia Dealerów marki Alfa Romeo:
„Alfa Romeo to marka wyjątkowa, która wita każdego i wzbudza pasję oraz pozytywne emocje. Widzę to wyraźnie, gdy patrzę w oczy naszym klientom, którzy przychodzą oglądać, testować, kupować i odbierać samochody Alfa Romeo w naszych salonach sprzedaży. Dlatego też cieszymy się z decyzji podjętej przez markę o zmianie nazwy samochodu z Milano na Alfa Romeo Junior w świetle ostatnich wiadomości, które mogą wpłynąć na entuzjazm i ogromne zainteresowanie, jakim nowy model cieszy się wśród naszych klientów. Alfa Romeo Junior, podobnie jak Milano, to piękne nazwy, które mają swoje korzenie w niezwykle bogatej historii Marki. To nie przypadek, że od razu znalazły się wśród faworytów publiczności.”
Pochodzenie nazwy „Alfa Romeo Junior”
Po sukcesie modelu Giulia i jej wersji coupé Giulia Sprint GT, zaprojektowanej przez słynnego Giugiaro dla Bertone, marka Alfa Romeo postawiła sobie za cel przyciągnięcie młodszej, nowej klienteli poszukującej błyskotliwego, ekskluzywnego samochodu, którego zakup i eksploatacja nie zrujnują domowego budżetu.
26 września 1966 roku w Balocco zaprezentowano model GT 1300 Junior, który mimo, że nie miał słowa „Giulia” w nazwie, stał się liderem nowej generacji Alfy Romeo. Rzeczywiście, podobne wersje z gamy Spider będą również utożsamiane z modelem Junior.
Główna zmiana mechaniczna polegała na zastosowaniu silnika z dwoma wałkami rozrządu o pojemności skokowej 1290 cm3, który – dzięki pojedynczemu układowi zasilania i nowemu rozrządowi – generował moc 89 KM i osiągał maksymalną prędkość ponad 170 km/h, tylko nieznacznie niższą niż model z silnikiem 1600. Ponadto, GT 1300 Junior zapewniała wysokie osiągi a także wyjątkową przyjemność czerpaną z jazdy. Nadwozie zostało również odświeżone, oferując specjalne i bardziej młodzieńcze wykończenie.
Ze sprzedażą ponad 92 000 egzemplarzy, Alfa GT 1300 Junior szybko stała się bestsellerem w swojej gamie i prawdziwym symbolem statusu epoki.
Źródło: Alfa Romeo