Lexus – hybrydowe modele z systemem, który obniża zużycie paliwa

Od blisko dwóch dekad Lexus elektryfikuje klasę premium. Wprowadzony w 2005 roku do sprzedaży RX 400h był pierwszym SUV-em z napędem hybrydowym. Od tamtej pory na drogi wyjechało już 2,8 mln Lexusów ze zelektryfikowanymi napędami.

W 2024 roku w gamie Lexusa dostępna jest nie tylko pełna hybryda, ale także auta z napędem hybrydowym typu plug-in oraz oferowana w modelu RX 500h hybryda, która łączy atuty turbodoładowanego silnika 2.4, automatycznej skrzyni biegów, silników elektrycznych oraz innowacyjnego napędu 4×4 DIRECT4.

Lexus intensywnie pracuje nad rozwojem technologii, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisji CO2 poprzez jak najefektywniejsze wykorzystanie napędów hybrydowych. Od lat użytkownicy aplikacji Lexus Link+ mogą czerpać porady i wskazówki, jak jeździć ekonomiczniej autem z hybrydą, jak wydłużyć czas poruszania się w trybie elektrycznym, by obniżyć zużycie paliwa. Kolejnym efektem intensywnego rozwoju jest system Predictive Efficient Drive, który zadebiutował w modelu NX, a teraz z jego zalet mogą korzystać także nabywcy innych crossoverów i SUV-ów marki.

Jak działa system?

Predictive Efficient Drive na podstawie wskazań GPS i danych z przebytych podróży oraz analizy stylu jazdy kierowcy automatycznie optymalizuje pracę układu hybrydowego w taki sposób, by auto przez jak najdłuższy czas poruszało się w trybie elektrycznym, co w konsekwencji obniży zużycie paliwa oraz zmniejszy koszty eksploatacji samochodu. Pod uwagę brane są takie informacje jak warunki na trasie, ruch drogowy, czy ukształtowanie terenu, dzięki czemu układ jest w stanie przewidzieć, jak dużo energii będzie potrzebne.

Lexus NX – ponad pół miliona sprzedanych egzemplarzy

Dzięki danym z systemu nawigacji jest też w stanie zidentyfikować miejsca, w których kierowca najczęściej hamuje zbyt gwałtownie i zasugerować rozpoczęcie hamowania wcześniej, by odzyskać jak najwięcej energii. Gdy pojazd zbliża się do autostrady lub podjazdu, który wymaga dodatkowej mocy, system przełącza auto na tryb hybrydowy, a w mieście czy przed wjechaniem w obszar o większym natężeniu ruchu wcześniej doładuje baterię i automatycznie uruchomi tryb EV, żeby zapewnić cichą i bez emisyjną jazdę. Wraz z większą liczbą przejechanych kilometrów, a tym samym dostarczonych danych, efektywność systemu się zwiększa.

Lexus Olsztyn najnowszym salonem marki w Polsce

System Predictive Efficient Drive współpracuje zarówno z pełnymi hybrydami, jak z hybrydami plug-in, w których pozwala jeszcze lepiej wykorzystać możliwości mocnej baterii i zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym. System dostępny jest w modelach NX i RX, a także w debiutującym na polskim rynku crossoverze LBX oraz w nowym UX-ie 300h z hybrydą 5. generacji.

Źródło: Lexus