Świat motoryzacji był zachwycony, a fani przystępnych cenowo roadsterów wniebowzięci: 35 lat temu, 9 lutego 1989 r. Mazda MX-5 zadebiutowała podczas wystawy Chicago Auto Show. Zbudowany na wzór klasycznego samochodu sportowego z napędem na tylne koła, ale z przełomowym układem silnika umieszczonego centralnie z przodu zapewniającym optymalny rozkład masy, japoński model wskrzesił niemal wymarły wówczas segment roadsterów.
Kompaktowa i lekka Mazda MX-5 na nowo zdefiniowała przyjemność podróżowania samochodem z otwartym dachem. Inżynierowie Mazdy osiągnęli swój efekt, odwołując się do tradycyjnej japońskiej filozofii Jinba-Ittai, która postrzega konia i jeźdźca jako jedność. W przypadku Mazdy MX-5 kierowca i roadster są zespoleni bliską więzią, zapewniającą równowagę, zwinność i lekkość w prowadzeniu samochodu. Na przestrzeni minionych lat MX-5 zdobyła wiele nagród i wyróżnień, które wciąż potwierdzają jej doskonałość.
Świat nie ma dość Mazdy MX-5: czysta przyjemność z prowadzenia i kultowy design były konsekwentnie rozwijane przez cztery kolejne generacje („NA”, „NB”, „NC”, a obecnie „ND”). Obecna generacja Mazdy MX-5 nadal zapewnia przyjemność entuzjastom jazdy pod gołym niebem, a od 2016 r. dostępna jest wersja RF wyróżniająca się ekscytującą konstrukcją typu fastback i elektrycznie składanym systemem sztywnego dachu typu „hard-top”, oferowanym do wyboru obok klasycznej wersji z miękkim, ręcznie składanym dachem.
Mazda 121 w limitowanej edycji GOLDY
Całkowita produkcja Mazdy MX-5 w fabryce Ujina w Hiroszimie osiągnęła właśnie rekordowy poziom 1 256 745 egzemplarzy. 533 301 sztuk (ponad 40 procent) całkowitej produkcji MX-5 zostało sprzedanych w Ameryce Północnej pod nazwą Mazda Miata, w Europie natomiast sprzedano 391 503 egzemplarze Mazdy MX-5. Na rodzimym rynku japońskim zarejestrowano 225 510 egzemplarzy tego samochodu sportowego pod kultową nazwą Mazda Roadster (początkowo znaną jako Eunos Roadster).
W przededniu swoich 35. urodzin, Mazda MX-5 doczekała się unowocześnionych przednich i tylnych reflektorów, nowego systemu informacyjno-rozrywkowego zapewniającego lepszą łączność oraz jeszcze bardziej sugestywnych wrażeń z jazdy w duchu Jinba-Ittai. Nowy tryb jazdy „Track Mode” zwiększa poczucie zaangażowania kierowcy w tym legendarnym samochodzie sportowym i działa w połączeniu z opartym na algorytmie oprogramowania systemie Kinematic Posture Control System (KPC), który zapewnia dodatkową stabilność jazdy w zakrętach. Asymetryczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest teraz standardowym wyposażeniem 2,0-litrowej Mazdy MX-5 2024 Skyactiv-G o mocy 135 kW/184 KM (średnie zużycie paliwa wg WLTP: 6,8 l/100 km, średnia emisja CO₂ wg WLTP: 153 g/km). Linia jednostek napędowych obejmuje również 1,5-litrowy silnik Skyactiv-G o mocy 97 kW/132 KM, który według WLTP zużywa średnio 6,3 l/100 km i emituje średnio 142 g/km CO₂.
Źródło: Mazda