Zlokalizowana niedaleko Brukseli fabryka Audi nie tylko montuje nowoczesny model Audi Q8 e-tron, ale również wykazuje postępowość w dziedzinie dekarbonizacji produkcji: „Jesteśmy pierwszą fabryką Audi, która osiągnęła neutralność węglową podczas produkcji naszych pojazdów, co zostało również certyfikowane od 2018 roku” – wyjaśnia Christian Stragier, pełnomocnik ds. środowiska w Audi Bruksela. Dzięki temu jest to pierwszy na świecie zakład o dużym zakresie produkcji w segmencie premium z neutralnym śladem węglowym, z certyfikatem od niezależnych ekspertów.
Aż 95 proc. redukcji dwutlenku węgla wynika z przejścia na energie odnawialne. 54-hektarowa fabryka, oprócz korzystania z belgijskiej odnawialnej energii elektrycznej i biogazu, produkuje własną energię. Zakład jest wyposażony w jeden z największych w regionie systemów fotowoltaicznych o powierzchni około 107 tys. metrów kwadratowych, który generuje około 9 tys. megawatogodzin energii elektrycznej rocznie.
„To głównie wymaga zmiany postawy” – mówi Jan Maris, kierownik produkcji w Audi Bruksela. Jego zespół w warsztacie karoserii, lakierni i montażu napotkał wiele wyzwań podczas przejścia na elektryczność. „Zanim zaczęliśmy pracę nad Audi e-tron, do 2018 roku produkowaliśmy tu stosunkowo małe Audi A1 z silnikiem spalinowym. Zmieniła się nie tylko technologia napędu i różne procesy pracy, ale także rozmiar i masa pojazdów. Obiekty musiały zostać powiększone i dostosowane. Następnie na teren zakładu przeniosła się produkcja baterii, całkowicie nowy obszar dla Audi. Faza przebudowy, która odbyła się bez przerwy w produkcji, trwała dwa lata. W tym czasie bardzo wielu pracowników otrzymało dodatkowe szkolenia lub zostało przekwalifikowanych” – podsumowuje Maris.
Równocześnie z całą transformacją fabryki oceniano procesy produkcyjne pod kątem ich przyszłego potencjału, optymalizując je w celu bardziej zrównoważonego rozwoju. Temperatura w hali została zmniejszona z 22 do 18 stopni Celsjusza, a światła w halach są wyłączane podczas przerw i przyciemniane o 20 proc. w trakcie pracy. Wiele w pełni zautomatyzowanych systemów działa teraz w ciemności. „Wyznajemy tu filozofię, że pojazd premium może być stworzony tylko w środowisku premium” – zauważa Maris. Wpisuje się to w ideę Audi, według której rozwój technologiczny nie może już istnieć bez dążenia do zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w przypadku pojazdów elektrycznych.
Mimo tego fabryka Audi w Brukseli ciągle szuka rozwiązań, aby jeszcze bardziej zneutralizować emisję CO2 o kolejne 3 proc. rocznie. Przykładem może być sąsiednia oczyszczalnia ścieków, która od końca 2023 r. zajęła się przetwarzaniem ścieków z fabryki na tzw. szarą wodę, która następnie będzie ponownie wykorzystywana w produkcji. To pozwoli zaoszczędzić ponad 100 tys. metrów sześciennych wody pitnej rocznie.
Według Jana Marisa innowacje takie jak sztuczna inteligencja mogą w przyszłości dać jeszcze większy potencjał produkcyjny. Przykładem takiego zastosowania AI jest robot FinRob. Wykorzystywany jest on do sprawdzania, czy na łączeniach drzwi samochodu użyto wystarczającej ilości kleju – w przeszłości drzwi musiały być losowo rozdzielone, aby to sprawdzić. „Teraz oszczędzamy wiele ton dwutlenku węgla, ponieważ nie musimy złomować zniszczonych materiałów” – podsumowuje Jan Maris.
Obecnie około pięć procent emisji w brukselskim zakładzie jest kompensowanych przez projekty środowiskowe w celu osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ nie można ich jeszcze uniknąć w żaden inny sposób – obejmuje to na przykład emisje spowodowane podróżami służbowymi związanymi z produkcją. Dla Christiana Stragiera, specjalisty ds. ochrony środowiska w Audi Bruksela cel jest jasny: kontynuować dobrą pracę, aby jeszcze bardziej ograniczyć potrzebę kompensacji. „Fabryka o zerowym wpływie na środowisko, autonomiczna energetycznie firma z zamkniętymi pętlami – taka jest wizja”.
Źródło: Audi
OpenR link to system multimedialny w samochodach Renault. W połączeniu z dużym ekranem tworzy centrum…
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…