W węgierskim Szeged zostanie wybudowana pierwsza w Europie fabryka samochodów osobowych chińskiej marki BYD. To będzie jedna z największych zagranicznych inwestycji na Węgrzech, która zapewni tysiące nowych miejsc pracy.
Producent samochodów nie podał informacji na temat wartości inwestycji. Minister spraw zagranicznych Węgier Péter Szijjártó określił projekt jako jedną z największych inwestycji w historii węgierskiej gospodarki. Dodał, że rząd węgierski zapewni chińskiej firmie zachęty finansowe, których szczegóły rząd ogłosi w późniejszym terminie.
Nowa fabryka będzie produkować na rynek europejski, samochody elektryczne oraz hybrydowe typu plug-in. BYD posiada już na Węgrzech fabrykę w miejscowości Komárom niedaleko granicy ze Słowacją, która produkuje autobusy z napędem elektrycznym.
Pierwsze chińskie auto powstało 65 lat temu dla Mao Zedonga
Jak podaje Bloomberg, o budowę nowej fabryki BYD ubiegały się także inne kraje europejskie, w tym Niemcy i Francja. Decyzja BYD o budowie fabryki na Węgrzech potwierdziła wcześniejsze informacje ze źródeł niemieckich mediów.
Dla europejskich koncernów samochodowych, takich jak niemiecki koncern Volkswagen, planowana fabryka BYD oznacza perspektywę pojawienia się kolejnego silnego konkurenta na europejskim rynku samochodów elektrycznych.
BYD i inni chińscy producenci samochodów próbują rozszerzyć swoją działalność w Europie, aby zmniejszyć zależność od rynku krajowego, na którym zmagają się z nadpodażą i wojną cenową, rozpętaną przez amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych Teslę.
BYD intensyfikuje swoją ekspansję zagraniczną, ponieważ jej udział w krajowym rynku osiąga już swój szczyt” – twierdzą analitycy z Bernstein. Według nich zdolności produkcyjne nowej fabryki na Węgrzech będą prawdopodobnie wynosić około 200 000 samochodów rocznie.
Decyzja BYD jest nagrodą dla premiera Węgier Viktora Orbána za przyciąganie chińskich inwestycji. Szijjártó powiedział, że nowa fabryka wzmocni węgierską gospodarkę i rolę Węgier w przejściu światowego przemysłu motoryzacyjnego na elektromobilność.
Źródło: BYD / Bloomberg