Volkswagen – nowy system zmniejsza ryzyko podczas otwierania drzwi i wysiadania z samochodu

Volkswagen wprowadził najnowszą generację systemu pomagającego uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas wysiadania z samochodu w miastach. Może on ostrzegać kierowcę i pasażerów o użytkownikach dróg zbliżających się z tyłu do zaparkowanego Volkswagena. Chodzi tu m.in. o rowerzystów, którzy są najbardziej narażeni na niebezpieczne sytuacje przy omijaniu zaparkowanych samochodów.

System ostrzega zarówno przy otwarciu przednich, jak i tylnych drzwi. Nowy system należy do wyposażenia standardowego w takich Volkswagenach jak ID.7, Passat i Tiguan. Nieco inna odmiana tego systemu jest dostępna za dopłatą w Golfie, ID.4 i ID.5.

W nowym ID.7 zastosowano najbardziej zaawansowaną odmianę systemu. Wykorzystuje on dwa skrajne czujniki w tylnym zderzaku do skanowania przestrzeni za samochodem i informuje pasażerów o wszelkich zagrożeniach jeszcze przed złapaniem za klamkę. Jeśli czujniki wykryją zbliżającego się innego użytkownika drogi, automatycznie zadziała pierwszy sygnał ostrzegawczy – zapali się dioda w lusterku zewnętrznym. Jeśli mimo to system wykryje działania któregoś z mechanizmów otwierania drzwi, zostaną one zablokowane na krótki czas, a gdy mimo to drzwi zostaną otwarte, rozlegnie się sygnał ostrzegawczy. Ponadto system wspomagania pozostaje aktywny przez trzy minuty po zaparkowaniu i wyłączeniu samochodu, aby umożliwić wszystkim pasażerom bezpieczne opuszczenie auta.

If another road user is approaching from behind as an occupant is exiting the vehicle, the exit warning system can issue warnings in various stages.

Nowy system jest standardem także w nowym Passacie i nowym Tiguanie

Ostrzeżenie o wysiadaniu w nowym Passacie i nowym Tiguanie działa w bardzo podobny sposób do układu w ID.7: system wykorzystuje LED w lusterku zewnętrznym, aby poinformować jeszcze przed złapaniem klamki drzwi, że z tyłu zbliża się inny użytkownik drogi. Jeśli mimo to kierowca czy pasażer będą próbowali otworzyć drzwi przez głośnik w drzwiach zostanie wyemitowane ostrzeżenie akustyczne. Ponieważ w odróżnieniu od ID.7 Passat i Tiguan są wyposażone w mechaniczne zamki drzwi, dodatkowa funkcja opóźnionego otwarcia nie jest dostępna.

Škoda Auto w Bratysławie rozpoczęła seryjną produkcję modeli Suberb IV i Volkswagen IX w wersji kombi

Volkswagen ID.3 zaliczył test automobilklubu ADAC na dystansie 100 000 km

Ostrzeżenie o wysiadaniu w ID.4 i ID.5

System ostrzegania przy wysiadaniu jest dostępny za dopłatą w modelach ID.4 i ID.5. Działa on w niemal identyczny sposób jak w ID.7, z tą różnicą, że dioda w lusterku zewnętrznym zapala się tylko w przypadku zagrożenia, gdy kierowca lub pasażer użyją jednej z klamek drzwi. Pozostałe etapy ostrzegania – sygnał dźwiękowy w konkretnych drzwiach i elektroniczne opóźnienie otwarcia – działają tak samo jak w ID.7.
Pierwszym Volkswagenem z systemem ostrzegania o wysiadaniu był aktualny Golf. W tym modelu system działa z sposób zbliżony do tego w ID.4 i ID.5, ale ze względu na fakt, że – podobnie jak modele Passat i Tiguan – Golf jest wyposażony w mechaniczne zamki drzwi, dodatkowe opóźnienie otwarcia nie jest dostępne.

Źródło: Volkswagen