Škoda Auto w Bratysławie rozpoczęła seryjną produkcję modeli Suberb IV i Volkswagen IX w wersji kombi

Cztery tygodnie po światowej premierze, która odbyła się pod Pragą, Škoda Auto rozpoczęła produkcję seryjną czwartej generacji modelu Superb w fabryce Volkswagena w Bratysławie. Przenosząc topowy model z silnikiem spalinowym z Kvasin, uwolnione zostaną moce produkcyjne tamtejszego zakładu, które będą wykorzystywane do produkcji modelu Octavia.

Od czasu premiery pierwszej nowoczesnej generacji Superba w 2001 roku, samochód ten jest okrętem flagowym modeli Škody z silnikami spalinowymi.

„Wprowadzenie na rynek modelu nowej generacji jest zawsze wyjątkowym momentem dla wszystkich pracowników. I dotyczy to podwójnie nowego Superba, ponieważ samochody Škoda Superb i Volkswagen Passat zostały wspólnie opracowane pod przewodnictwem marki Škoda w ramach tzw. projektu Beta+. Dobrze przeprowadzona realizacja projektu i przeniesienie produkcji modelu Superb do Bratysławy są dowodem wysokich umiejętności i wiedzy pracowników Škoda Auto. Dzięki nowej generacji naszego udanego topowego modelu z silnikiem spalinowym również wykorzystujemy znaczące synergie. Serdecznie dziękuję wszystkim kolegom, którzy z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w tym projekcie.” – powiedział Andreas Dick, członek zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.

Škoda Superb L&K z unikalnymi funkcjami i ekskluzywnymi detalami

Decyzję o produkcji czwartej generacji modelu Superb w fabryce Volkswagena w Bratysławie ogłoszono już w listopadzie 2020 roku. Krok ten stał się częścią projektu Beta+, którego głównym celem jest wykorzystanie synergii w sieci produkcyjnej i dalsze zwiększanie efektywności . Za kompletny rozwój samochodów Škoda Superb i Volkswagen Passat odpowiadała firma Škoda Auto, produkcja będzie odbywać się na tej samej linii.

Przenosząc model Superb do Bratysławy, Škoda od lata 2024 roku utworzy nowe moce produkcyjne w fabryce w Kvasinach, w których będzie można produkować model Octavia. Dzięki temu w zakładzie w Mladej Boleslav będzie można produkować także więcej samochodów elektrycznych.

Nowa Škoda Superb IV wyjedzie w świat z Bratysławy (premiera światowa)

Produkcja modelu Škody Superb na Słowacji rozpoczyna się od części karoserii. Wiele z nich jest tłoczonych w fabryce w Bratysławie, a montaż odbywa się w nowej nadwoziowni. Hala do chwili obecnej była nieużytkowana i przeszła całkowitą metamorfozę w ramach projektu Beta+. W niecałe dwa lata Škoda Auto zainstalowała tam ponad 500 najnowocześniejszych maszyn produkcyjnych i urządzeń sterujących wraz z zaawansowaną technologią klejenia komponentów.Ważne było również nawiązanie współpracy z nowymi dostawcami. Ponadto hala montażowa została gruntownie przebudowana: sama linia, w którą płynnie wkomponowano nowe modele, nie była jeszcze wykorzystywana do produkcji pojazdów hybrydowych typu plug-in, a jedynie dla konwencjonalnych modeli Skody i Volkswagena. Kompleksowa modernizacja hali produkcyjnej obejmowała m.in. montaż urządzeń automatyki manipulacyjnej, systemów kamer przemysłowych oraz innych technologii dla linii montażowej. Dodatkowo dostosowano obszar produkcji podwozi tak, aby na jednej linii można było produkować także wersje hybrydowe typu plug-in.

Zasadniczą transformację przeszła w zakładzie VW Bratysława także lakiernia, która osiągnęła lepsze wartości w zakresie ekologii. Korzyścią dla bardziej ekologicznego działania jest np. wprowadzenie nowych kabin lakierniczych wyposażonych w nowoczesne systemy cyrkulacji powietrza z możliwością wychwytywania lotnych substancji organicznych.

Nowy język projektowania modelu Superb i szeroka gama jednostek napędowych

Produkcja modelu Škoda Superb czwartej generacji rozpocznie się od wersji kombi, a w pierwszej połowie 2024 roku pojawi się hatchback. Gama nowoczesnych i ekonomicznych jednostek obejmuje trzy silniki benzynowe o mocy od 110 kW (150 KM) do 195 kW (265 KM) oraz dwa silniki wysokoprężne o mocy 110 kW (150 KM) i 142 kW (193 KM). Ponadto w ofercie dostępny jest nowy napęd hybrydowy typu plug-in o zasięgu czysto elektrycznym ponad 100 km, który przeznaczony jest wyłącznie dla wersji kombi, a także wersja typu „mild hybrid” – zastosowana po raz pierwszy w gamie modeli Superb .

Znakomity: punkt odniesienia w rozwiązaniach projektowych i konstrukcyjnych Škody od 1934 roku

Dziedzictwo Škody Superb sięga 1934 roku, kiedy na rynek wprowadzono pierwszego egzemplarza o tej nazwie: Škodę 640 Superb. Najlepsze modele zachowały tę słynną nazwę do 1949 roku. W 2001 roku Škoda przywróciła historyczne oznaczenie pierwszej nowoczesnej generacji modelu Superb. Do chwili obecnej wyprodukowano ponad 1,6 miliona samochodów tego flagowca Škody z silnikiem spalinowym.

Źródło: Škoda Auto