System może wizualnie i akustycznie ostrzegać o ryzyku kolizji z przodu samochodu, spowodowanym przez pojazd poprzedzający, przecinający tor jazdy lub nadjeżdżający z przeciwka. Jeśli kierowca zahamuje zbyt słabo, system może go wesprzeć i zwiększyć siłę hamowania, w zależności od sytuacji. A jeśli kierujący w ogóle nie zareaguje, Aktywny asystent hamowania zainicjuje hamowanie awaryjne.
Korzystając z techniki czujników opartych na kamerze i/lub radarze, w modelach obecnej generacji Aktywny asystent hamowania może wykrywać pieszych i rowerzystów znajdujących się z przodu pojazdu. W przypadku wykrycia bezpośredniego ryzyka potrącenia tzw. niechronionego uczestnika ruchu drogowego obliczana jest wymagana siła hamowania, tak aby uniknąć ewentualnej kolizji lub zminimalizować jej skutki.
Teraz Mercedes-Benz osiągnął kolejny kamień milowy w zakresie aktywnego bezpieczeństwa: od 2012 r. w system awaryjnego hamowania z wykrywaniem pieszych wyposażono już ponad 10 milionów samochodów osobowych Mercedes-Benz sprzedanych na całym świecie. Piesi są uważani za niechronionych użytkowników dróg, ponieważ nie są wyposażeni w poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa czy odzież ochronną. Ryzyko, jakie ponoszą, znajduje odzwierciedlenie w statystykach wypadków: według analizy Komisji Europejskiej w 2020 r. piesi stanowili prawie jedną piątą wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Unii Europejskiej. W USA ich udział w całkowitej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2021 r. według NHTSA (urzędu ds. bezpieczeństwa drogowego) wyniósł 17%. Badanie przeprowadzone w 2022 r. przez IIHS (amerykański instytut ubezpieczeniowy bezpieczeństwa drogowego) wykazało, że w pojazdach wyposażonych w system awaryjnego hamowania przed pieszym ryzyko wypadków z udziałem pieszych jest o 27% niższe w porównaniu z pojazdami bez takiego rozwiązania.
Pierwszy system wspomagania hamowania (BAS) Mercedes-Benz wprowadził już w 1996 r. Aby go ulepszyć i umożliwić przewidywanie sytuacji, w 2005 r. zastosowano technologię radarową. Zaledwie rok później eksperci połączyli udoskonalony układ kontroli odległości DISTRONIC PLUS i asystenta hamowania BAS PLUS, aby stworzyć system PRE-SAFE® Brake z funkcją częściowo autonomicznego hamowania. Istotna funkcja wykrywania pieszych została dodana w 2013 r. i po raz pierwszy wprowadzona w Klasie E (typoszereg 212). W 2016 r., w ramach debiutu nowej Klasy E (seria 213), system awaryjnego hamowania przed pieszym po raz pierwszy zainstalowano jako wyposażenie standardowe. Od 2021 r. Aktywny asystent hamowania należy do seryjnej specyfikacji wszystkich nowych modeli samochodów Mercedes-Benz. Oznacza to, że wysokie wewnętrzne wymagania producenta w zakresie bezpieczeństwa przewyższają wymogi prawne: tzw. systemy wspomagania awaryjnego hamowania w mieście, z niskich prędkości, są obowiązkowe we wszystkich typach aut osobowych nowo homologowanych w Unii Europejskiej dopiero od lipca 2022 r. Od 2024 r. będą one wymagane w każdym nowo zarejestrowanym samochodzie.
Przyszłe systemy wspomagania mogą być jeszcze wydajniejsze – to zasługa coraz bardziej zaawansowanych czujników i wsparcia sztucznej inteligencji. Już dziś widać, że systemy aktywnego wspomagania jazdy wnoszą istotny wkład w ochronę zwłaszcza pieszych i rowerzystów, czyli tzw. niechronionych użytkowników dróg.
Real-Life Safety (z ang. bezpieczeństwo w rzeczywistym życiu) – tak nazywa się koncepcja bezpieczeństwa Mercedes-Benz Group. Firma prowadzi systematyczne badania wypadków już od ponad 50 lat. Jej celem jest budowanie pojazdów, które zapewniają odpowiedni poziom ochrony nie tylko w określonych scenariuszach testów zderzeniowych, ale także w rzeczywistych wypadkach drogowych. Oprócz ochrony podróżujących nacisk kładzie się tu na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi znajdujących się poza samochodem. Cel jest jasny: Wizja Zero. Oznacza to, że do 2050 r. nie powinno już dochodzić do wypadków z udziałem samochodów marki Mercedes-Benz.
Źródło: Mercedes-Benz
OpenR link to system multimedialny w samochodach Renault. W połączeniu z dużym ekranem tworzy centrum…
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…