Model 2 CV może pochwalić się wyjątkową karierą: łącznie wyprodukowano 5 114 969 egzemplarzy, w tym 1 246 335 vanów 2 CV. Ostatni egzemplarz 2 CV opuścił fabrykę w Mangualde w Portugalii 42 lata po premierze, 27 lipca 1990 roku o godzinie 16:00.
Projekt „TPV” („Toute Petite Voiture”, czyli bardzo mały samochód) narodził się w połowie lat trzydziestych, w 1936 roku. Jego celem było zaoferowanie ludziom o niskich dochodach ekonomicznego i wszechstronnego samochodu. W 1937 roku światło dzienne ujrzał pierwszy prototyp projektu TPV, ważący zaledwie 370 kg i wyposażony tylko w jeden reflektor (obowiązujące wówczas przepisy nie wymagały dwóch). Pojazd mógł przewozić maksymalnie cztery osoby i 50 kg bagażu i poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h, a wszystko to w niesamowitym komforcie.
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1939 roku miało zostać zaprezentowanych 250 przedprodukcyjnych modeli, ale wybuch wojny pokrzyżował te plany. W związku z tym wyprodukowane już samochody zostały zniszczone – wszystkie z wyjątkiem czterech, które potajemnie przechowano w Centrum Testowym Citroëna w La Ferté-Vidame.
W momencie wejścia do produkcji w lipcu 1949 roku, model 2 CV był małym samochodem z chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 9 KM i pojemności 375 cm3, który osiągał maksymalną prędkość 50 km/h. Dzięki temu modelowi Citroën zrewolucjonizował przemysł samochodowy, oferując ekonomiczny i wszechstronny pojazd.
Jego wyjątkowa sylwetka i atrakcyjność szybko przekonały do siebie dużą część populacji. Jednak jego ogromny sukces to zasługa również nieskończonego zakresu zastosowań, a także wyjmowanych kanap, lekkości, zwinności i komfortu. Nie można też zapomnieć, że był to samochód bardzo ekonomiczny w eksploatacji, czym zyskał niesamowitą popularność. Do 1950 roku zamówień było tak dużo, że czas oczekiwana na dostawę wydłużył się do 6 lat.
Jego awangardowy duch oraz genialne jak na tamte czasy technologie sprawiły, że przez wiele lat pozostawał częścią motoryzacyjnego krajobrazu. 2 CV to ponadczasowy model, który stał się prawdziwym fenomenem społecznym, przyciągającym kolekcjonerów z całego świata i nadal często widywanym na naszych drogach.
Citroën 2 CV jest również znany na całym świecie, a dzięki swojej sławie został obdarzony licznymi przydomkami lub pieszczotliwymi nazwami. Do najbardziej znanych należą : „Deuche”, „Deudeuche” (dwukonik) i „Ugly Duckling” (Brzydkie kaczątko), by wymienić tylko kilka. Szeroki wachlarz przydomków potwierdza niezwykłą popularność tego zabytkowego i kultowego modelu.
Łącznie powstało dziesięć serii specjalnych modelu 2 CV, wprowadzonych na rynek we Francji i w kilku innych krajach europejskich. Należały do nich wersje Spot, Charleston i Cocorico. Citroën 2 CV przeszedł również szereg ewolucji, m.in. w 1951 r. powstała wersja furgon 2 CV (znana jako 2 CV AU), a następnie 2 CV AZ w 1954 r., wyposażona w silnik o mocy 12 KM i słynne sprzęgło odśrodkowe.
Ponadto, 2 CV miał również okazję przemierzyć drogi całego świata, biorąc udział w licznych rajdach, – m.in. w rajdzie Paryż-Kaboul-Paryż na dystansie 16 500 km w 1970 r., w rajdzie Paryż-Persépolis na dystansie 13 500 km w 1971 r. i w rajdzie afrykańskim na dystansie 8 000 km z Abidżanu do Tunisu w 1973 r., wszystkie trzy zorganizowane przez markę Citroën.
7 października odbędzie się wydarzenie motoryzacyjne, którego nie można przegapić: obchody 75. rocznicy powstania legendarnego Citroëna 2 CV w Konserwatorium Citroën. Aby uczcić tę pamiętną rocznicę, siedemdziesiąt pięć CV 2 odrestaurowanych i z pasją utrzymywanych przez prywatnych kolekcjonerów zostanie zgromadzonych w Konserwatorium Citroën w Aulnay-sous-Bois. Od godziny 10.00 zwiedzający będą mieli okazję odkryć te klejnoty historii motoryzacji i porozmawiać z ich właścicielami.
Wydarzenie jest otwarte dla publiczności i będzie niezapomnianym dniem dla fanów Citroëna i entuzjastów klasycznych samochodów. Odwiedzający będą mieli także okazję odwiedzić Konserwatorium, w którym znajduje się około 250 kultowych modeli marki z podwójną jodełką, co zapewnia fascynujący wgląd w bogatą historię Citroëna.
Z okazji wyjątkowego jubileuszu, w konserwatorium Citroëna wykonano artystyczne zdjęcia ośmiu kultowych modeli 2CV:
Źródło: Citroën
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
CX-80 to drugi, po CX-60 model zbudowany w oparciu o platformę Mazda Large Architecture jest…