Volkswagen ID.5 – wsiadaj i jedź w cyfrowy świat

Niemiecki producent w elektromobilność wszedł na kilku frontach i zaproponował użytkownikom kilka modeli, które stały się bazą do dalszego rozwoju i zawojowania dynamicznie rozwijającego się rynku przyszłości. Aktualnie Volkswagen na w swojej elektrycznej ofercie modele: ID.3, ID.4, ID.5, ID.5 GTX 4Motion, do których niedawno dołączył flagowy ID.7 oraz ID.Buzz w wersji osobowej i użytkowej. 

Ta różnorodna oferta Volkswagena pozwala pozytywnie myśleć o przyszłości, która coraz bardziej (pomimo różnych protestów) składnia się do elektromobilności. Niemiecki koncern zaprojektował swoje elektryczne modele nowocześnie. Wyróżniają się one nie tylko designem, ale przede wszystkim wyposażeniem, które zapewnia komfort jazdy i najwyższy stopień bezpieczeństwa pasażerów.

Model ID.5 to w nomenklaturze niemieckiego koncernu e-SUV coupe (pierwszy w gamie). To jednak nie jest zupełnie nowy samochód, ale w rzeczywistości ID.4 z nieco obniżoną linią dachu i tylnych słupków. Chociaż po złożeniu tylnych oparć przestrzeń bagażowa w obu modelach jest identyczna, to w wersji podstawowej bagażnik ID.5 ma pojemność 549 l, a w ID.4 – 543 l.

Volkswagen ID.5 – wsiadam i jadę oraz sam parkuję

Elektrycznego Volkswagena nie trzeba uruchamiać, wystarczy wybrać kierunek jazdy i gotowe. Jednocześnie obrotowa dźwignia jednobiegowej skrzyni biegów znajduje się obok małej cyfrowej tablicy przyrządów i steruje się nim, obracając go. Przyznam, że kilka razy, zwłaszcza na początku kontaktu z tym pojazdem, zdarzyło mi się, że przez przypadek wybrałem inny kierunek, niż zamierzałem, ale sądzę, że przy regularnym stosowaniu ten ruch staje się automatyczny.

Volkswagen ID.3 – większy niż myślisz

Na pokładzie mamy system półautonomicznej jazdy Travel Assist. Po jego włączeniu samochód może nie tylko automatycznie utrzymywać się na pasie ruchu, ale może monitorować otaczający ruch uliczny, a dzięki odczytywaniu znaków drogowych i dokumentów mapowych może automatycznie dostosowywać prędkość. Cóż, Volkswagen w zasadzie jeździ sam, bez pomocy kierowcy. Ale oczywiście musi trzymać ręce na kierownicy.

Volkswagen ID.7 w polskiej ofercie już od 284,3 tys. zł

Travel Assist wykorzystujący dane przekazywane przez innych użytkowników ruchu (Car-to-X) to niezwykle przydatny asystent. Może utrzymywać pas ruchu, odległość od jadącego z przodu pojazdu oraz ustawioną przez kierowcę prędkość maksymalną. Wykorzystuje przy tym między innymi funkcję adaptacyjnego prowadzenia po pasie ruchu, która aktywnie utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu. Travel Assist może także dostosować się do naszego stylu jazdy i zamiast prowadzić dokładnie środkiem pasa, będzie utrzymywać samochód bliżej prawej lub lewej linii ograniczającej pas ruchu.

Volkswagen ID.5 – fot. Lesław Sagan

Travel Assist wykorzystujący dane od innych uczestników ruchu na życzenie wspiera również aktywnie przy zmianie pasa ruchu na autostradzie. Jeżeli dostępne są dane Car-to-X, Travel Assist może utrzymywać pas ruchu nawet w przypadku rozpoznania tylko jednej linii ograniczającej pas ruchu, na przykład na drogach bez linii środkowej. Dysponuje także funkcją przewidującej regulacji prędkości oraz asystenta skrzyżowań i może dostosować prędkość do obowiązujących ograniczeń prędkości oraz do przebiegu drogi (zakręty, ronda itp.).

W przypadku opcjonalnego asystenta parkowania Park Assist Plus, Twój ID.5 nie tylko poinformuje, czy miejsce parkingowe, obok którego przejeżdżamy, jest wystarczająco duże, lecz również zaparkuje za kierowcę. Przy prędkości poniżej 40 km/h Park Assist Plus w sposób ciągły wyszukuje odpowiednie miejsca parkingowe równoległe do drogi, przy prędkości poniżej 20 km/h – także poprzeczne. Jeżeli zdecydujemy się na jedno z wyszukanych miejsc parkingowych, można zlecić systemowi zaparkowanie, a Park Assist Plus wykona za nas wszystkie manewry.  W tym przypadku kierowca musi jedynie kontrolować proces i ewentualnie interweniować. Park Assist Plus potrafi także wyjechać z miejsca parkingowego równoległego do drogi lub jeżeli zaczęliśmy sami parkować i nie ten manewr się nie udał, to system może dokończyć parkowanie.

Volkswagen ID.5 – szybkie ładowanie

Baterie ID.5 można ładować maksymalnie z mocą do 135 kW i jest to moc nieco wyższa niż w przypadku innych modeli rodziny ID, które mogą przetwarzać maksymalnie 125 kW. Według producenta w ten sposób zasięg około 300 km można uzyskać w pół godziny. Jako jeden z pierwszych Volkswagenów, ID.5 jest przystosowany do ładowania dwukierunkowego, dzięki czemu w przyszłości może również oddawać energię do sieci domowej i tym samym pełnić funkcję np. bufora dla systemu fotowoltaicznego. Według producenta ID.5 z baterią o pojemności 77 kWh zapewnia zasięg do 536 km. Jednak podczas naszego testu udało nam się osiągnąć dystans 380 km, co uznać należy za zadowalający rezultat, przy średnim zużyciu energii 19,4 kWh/100 km.

Volkswagen ID.5 – futurystyczne i komfortowe wnętrze

Trudno oprzeć się urokowi wnętrza ID. 5, w który niepowtarzalny klimat tworzą białe i brązowe elementy. Biała kierownica podkreśla wrażenie luksusu. Przednie fotele można dostosować do naszych indywidualnych wymagań. Oparcia mają ergonomiczny kształt, co docenimy podczas dłuższej jazdy. Konstruktorom ID.5 udało się także zapewnić wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach. Przestrzeni w ID.5 nie brakuje!

Volkswagen ID.5 – przyciski, które mogą denerwować

Większość kierowców przyzwyczajona jest do tradycyjnych dźwigni i przełączników. W ID.5 spotykamy się z nowoczesnymi rozwiązaniami, których obsługa wymaga cierpliwości. Z czasem przywykniemy i przy bliższym poznaniu nie powinniśmy mieć już problemu z ich obsługą. Głównym miejscem dowodzenia jest centralny 12-calowy ekran dotykowy. Pod nim zmontowano touch bar do ustawiania temperatury, regulacji głośności systemu audio oraz touchpady, które pełnią rolę skrótów do ustawiania klimatyzacji, asystenta parkowania, systemów wspomagania i wyboru trybów jazdy.

Volkswagen ID.5 – fot. Lesław Sagan

W ID.5 monitorowane jest zachowanie kierowcy, co oznacza wstrzymanie funkcji w przypadku dłuższej manipulacji przez kierowcę. Jeżeli szybko czegoś nie ustawimy, to po czasie system informacyjno-rozrywkowy przestanie na nasze reakcje reagować. To wszystko po to, by kierowca zbytnio nie zajmował się poszukiwaniem nowych ustawień w czasie jazdy i by skoncentrował się na prowadzeniu pojazdu. Z cała pewnością takie rozwiązanie ma wpływ na nasze bezpieczeństwo, chociaż czasami może denerwować.

Volkswagen ID.5 – podsumowanie

Z cała pewnością ID.5 można zaliczyć do najatrakcyjniejszych elektryków dostępnych na rynku. Ma ładny design nadwozia i gustownie zaprojektowane wnętrze. Można go w miarę szybko naładować i przy dobrym gospodarowaniu energią pokonać na pełnym ładowaniu dystans prawie 400 km. Do tego wszystkiego należy dodać komfortowe przednie fotele i wystarczającą przestrzeń na tylnej kanapie. Bagażnik o pojemności 549 l także jest dużym atutem.

Volkswagen ID.5 – fot. Lesław Sagan

Volkswagen ID.5 – polskie ceny

Volkswagen ID.5 – podstawowe dane techniczne

Moc silnika128 kW/174 KM150 kW/204 KM220 kW/299 KM
Maksymalny moment obrotowy235 Nm310 Nm310 Nm
Skrzynia biegówautomatyczna, 1-biegowaautomatyczna, 1-biegowaautomatyczna, 1-biegowa
Zużycie energii cykl mieszany16,3 kWh/100 km16,3 kWh/100 km17 kWh/100 km
Typ bateriiLitowo-jonowaLitowo-jonowaLitowo-jonowa
Pojemność baterii77 kWh77 kWh77 kWh
Maksymalna moc ładowania prądem DC135 kW135 kW135 kW
Czas ładowania maksymalną mocą DC29 minut29 minut36 minut
Czas ładowania dla uzyskania zasięgu 100 km7 minut7 minut6 minut
Zasięg (cykl mieszany)536 km536 km516 km
Prędkość maksymalna160 km/h160 km/h180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s8,4 s6,3 s
Długość4599 mm4599 mm4599 mm
Szerokość1852 mm1852 mm1852 mm
Wysokość1616 mm1616 mm1616 mm
Pojemność bagażnika549/1561 l549/1561 l549/1561 l
Masa własna2110 kg2110 kg2221 kg