Volkswagen ID.3 – większy niż myślisz

Volkswagen nie mógł pozostać z tyłu za elektryczną konkurencją. Decyzja o projekcie rodziny modeli ID. okazała się strzałem w dziesiątkę. Chociaż początkowo na ten projekt spoglądano z przymrużeniem oka, to już po premierze pierwszego i najmniejszego modelu ID.3 powiało dużym optymizmem.

Projekt ID. po raz pierwszy pojawił się w formie pojazdu koncepcyjnego w 2016 roku, a wersja seryjna została zaprezentowana 9 września 2019 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem. ID.3 i całą rodzina elektrycznych modeli powstały na rewolucyjnej platformie MEB, która również wykorzystywana jest do budowy bliźniaczych modeli marki Skoda i Seat.

Szybko okazało się, że pomysł niemieckiego koncernu Volkswagen na elektryfikację okazał się trafiony. Wprowadzane na rynek kolejne modele ID. stały się rynkowymi przebojami. Użytkownicy szczególnie cenią przestrzeń ich wnętrza i zasięg, który pozwala na pokonanie dystansu przynajmniej 400 kilometrów.

Volkswagen ID.3 – wnętrze, które potrafi zauroczyć

Zapewne wielu kierowców, którzy na co dzień nie mają do czynienia z samochodami elektrycznymi, będzie zaskoczonych już przy okazji pierwszego spotkania z ID.3. Wsiadamy do nowoczesnego wnętrza z gustownym designem. Przed nami cyfrowa kraina – wirtualny kokpit oraz po prawej stronie kierownicy przełącznik trybu jazdy oraz elektrycznego startera. System sam uruchamia tryb jazdy, gdy pokrętło ustawimy w pozycji D/B. Pokrętło zmiany trybu jazdy ma tylko cztery możliwości (w tym parkowanie). Chyba już prościej się nie da.

Chociaż mamy nawyki z typowego samochodu z jednostką napędową, w którym trzeba najpierw uruchomić silnik, a później ustawić lewarkiem odpowiednie przełożenie, to w tym przypadku szybko się przyzwyczaimy i o dziwo będziemy zadowoleni, że tak łatwo się tym autem jeździ.

Infolinia Elektromobilności – nieszablonowy projekt marki Volkswagen w Polsce

Kierowca ma przed sobą wirtualny kokpit, który wyświetla tylko niezbędne informacje. Ograniczono je do niezbędnego minimum. Natomiast centralny tablet systemu multimedialnego obsługiwany jest dotykowo. Trzeba przyzwyczaić się do jego funkcjonowania, gdyż ustawienia zmieniają się już nawet tylko za lekkim dotknięciem przycisków znajdujących się tuż pod nim. Przyznać trzeba, iż są one intuicyjne i kierowca szybko ich obsługę opanuje.

Volkswagena w Zwickau produkuje już sześć modeli, w tym ID.3, ID.4 i ID.5

Czterech pasażerów ma wystarczający komfort podróży, co docenimy podczas jazdy na dłuższym dystansie. Zaskakujące jest to, iż konstruktorom ID.3 udało się w drugim rzędzie wygospodarować aż tyle miejsce. To znacznie więcej, niż wydaje nam się, gdy patrzymy na ten samochód z zewnątrz. To jest naprawdę pojemny i wygodny kompakt. Do dyspozycji mamy także bagażnik o pojemności 385 l.

Volkswagen ID.3 – bogate wyposażenie standardowe i dostępne opcje

Producent już w podstawowej wersji ID.3 zapewnia bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. reflektory LED z automatyczną regulacją zasięgu, powitalne oświetlenie z lusterek zewnętrznych, kierownica multifunkcyjna obszyta skórą, oświetlenie wnętrza Ambiente Plus (30 wariantów), przednie fotele podgrzewane, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, system Lane Assist – asystent utrzymania pasa ruchu, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach, system Rear Assist – kamera cofania, proaktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości ACC oraz funkcją “stop & go”, klimatyzacja automatyczna Climatronic, jednostrefowa, zdalnie sterowana, czujnik deszczu, Park Assist – system wspomagania parkowania z czujnikami parkowania, system nawigacji satelitarnej Discover Pro, Sign Assist – system rozpoznawania  znaków drogowych, modulator dźwięku – ID.Sound, poduszki powietrzne kierowcy i współpasażera, kurtyny boczne oraz poduszka centralna.

Dla bardziej wymagających użytkowników za dopłatą dostępne są atrakcyjne pakiety oraz m.in. ID. Charger Travel Basis 11kW 3 fazy 16A (4 289 zł), zestaw do montażu ściennego ID.Charger Travel Basis (1 249 zł), modułowy system komfortu podróży, uniwersalne mocowanie tableta (645 zł), komplet kół zimowych ID.3 19″ – felga ze stopu metali lekkich Loen (11 636 zł), osłony przeciwsłoneczne szyb drzwi tylnych i szyby pokrywy bagażnika (949 zł), fotelik dziecięcy samochodowy VW Kidfix i-SIZE, 3,5-12 lat (1 769 zł), bagażnik składany Compact II, na 2 rowery (2 950 zł), hak transportowy do przewozu rowerów na bagażniku (2 149 zł), Pakiet L (4 lata), Pakiet Przeglądów Plus, ochrona pogwarancyjna Volkswagen Safe+ i Mobilność zastępcza (11 540 zł) oraz obręcze aluminiowe czarne Sanya 7,5J x 20 (8 390 zł).

Do wybory mamy pięć lakierów nadwozi, które wyróżniają ten model na drodze. Za podstawowy w ofercie szary Moonstone Uniwersalny z czarnym dachem nie jest wymagana dopłata. Natomiast będziemy musieli dopłacić za lakiery metaliczne – biały Glacier Metalik z czarnym dachem (2 840 zł), czerwony Kings Metalik z czarnym dachem (3 540 zł), srebrny Scale Metalik z czarnym dachem (2 840 zł) oraz turkusowy Makena Metalik z czarnym dachem (3 540 zł).

Volkswagen ID.3 – podsumowanie

Trudno dziwić się, iż ten model robi rynkową furorę. Elektryczny kompakt z komfortowym i pojemnym wnętrzem, naszpikowany elektroniką i praktycznymi nowoczesnymi rozwiązaniami. Gdy do tego dodamy zasięg sięgający granicy 400 km, to powinno wystarczyć nawet dla wymagającego użytkownika, który planuje tym autem wyjazdy za miasto. Możliwość szybkiego ładowania pozwoli na skrócenie do minimum czasu niezbędnego do tego postoju.

Volkswagen ID.3 – aktualny cennik

Volkswagen ID.3 – dane techniczne

Energia elektryczna58 kWh 150kW/204KM, automatyczna, 1‑biegowa77 kWh 150kW/204KM, automatyczna, 1‑biegowa
Silnik elektryczny elektryczny
Max. moc 150 kW (204 KM) 150 kW (204 KM)
Max. moment obrotowy 310 Nm przy – /min 310 Nm przy – /min
Skrzynia biegów automatyczna, 1-biegowa automatyczna, 1-biegowa
Norma emisji spalin AX
Emisja CO2
Cykl mieszany (g/km) 0 0
Zużycie energii
Cykl mieszany 15,3 kWh/100 km 15,4 kWh/100 km
Zasięg
Cykl mieszany 426 km 557 km
Bateria i ładowanie
Typ baterii Litowo-jonowa Litowo-jonowa
Czas ładowania AC 2,3 kW, 0%-100% 31:00 39:00
Czas ładowania AC 11 kW, 0%-100% 06:15 07:30
Pojemność baterii (Netto) 58 kWh 77 kWh
Maksymalna moc ładowania akumulatora prądem DC 120 170
Czas ładowania maksymalną mocą DC (5%-80% naładowania) 0:35 0:30
Czas ładowania w minutach dla uzyskania zasięgu 100 km przy maksymalnej mocy ładowania DC (od 5% naładowania, WLTP) 00:08 00:05
Zasięg elektryczny w czasie 30 minut przy maksymalnej mocy ładowania DC (od 5% naładowania, WLTP) 295 415
Masa pojazdu
Masa własna min. 1.813 kg 1.936 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2.270 kg 2.290 kg
Osiągi
Prędkość maksymalna 160 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 7,9 s
Wymiary zewnętrzne
Długość, min./ Długość, max. 4.261 mm / 4.264 mm 4.261 mm / 4.264 mm
Szerokość / Szerokość, max 1.809 mm / 1.809 mm 1.809 mm / 1.809 mm
Wysokość max. 1.568 mm 1.568 mm
Rozstaw osi 2.770 mm 2.770 mm
Rozstaw kół przód min. / max. 1.536 mm / 1.548 mm 1.536 mm / 1.548 mm
Rozstaw kół tył min. / max. 1.513 mm / 1.525 mm 1.513 mm / 1.525 mm
Wymiary bagażnika
Długość z oparciami złożonymi 1.601 mm 1.601 mm
Szerokość 1.001 mm 1.001 mm
Pojemność bagażnika przy rozłożonej tylnej kanapie 385 l 385 l
Pojemność bagażnika maksymalna 1.267 l 1.267 l
Pozostałe dane
Średnica zawracania 10.300 mm 10.300 mm