SEAT Coches Históricos – ukryte dziedzictwo hiszpańskiej marki

Niemal 75 lat historii hiszpańskiej marki zgromadzono w niezwykłym muzeum dziedzictwa, znanym jako SEAT Coches Históricos. To największa na świecie kolekcja samochodów i prototypów, mieszcząca się w dawnej hali produkcyjnej o nazwie A122. Budynek ukrywający wspaniałe motoryzacyjne skarby nie jest dostępny dla zwiedzających. Jedynie przy specjalnych okazjach, dla wybranych gości, w tym m.in. podczas prezentacji najważniejszych dla marki modeli.

– Ten, kto ma przyjemność przekroczyć próg muzeum, trafia pod opiekę pracowników, którzy są prawdziwymi pasjonatami motoryzacji, mogącymi nie tylko godzinami opowiadać o unikatowych egzemplarzach SEAT-a, ale na co dzień utrzymują je w nienagannej kondycji. Dodatkowym zajęciem ekspertów SEAT Coches Históricos jest poszukiwanie, odkupowanie i doprowadzenie do stanu produkcyjnego historycznych modeli marki – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Manager marek SEAT i CUPRA.

SEAT Cordoba – samochód z duszą torreadora

Białe kruki

W kolekcji przeszło 300 modeli znajduje się także SEAT 1400 z 1953 roku, który jako pierwszy model marki zjechał z hali produkcyjnej. W zbiorach jest także drugi egzemplarz słynnego SEAT-a 600 oraz milionowy samochód wyprodukowany przez firmę, czyli SEAT 124.  W muzeum jest także pierwszy elektryczny model marki, przygotowany na Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie z 1992 roku – Toledo. Nie brakuje także kilkudziesięciu prototypów i concept-carów, których produkcyjne wersje trafiły na rynek. W ciągu 75-letniej historii, SEAT wyprodukował ponad 20 milionów pojazdów w blisko 70 modelach.

Samochód papieski

W kolekcji barcelońskiego muzeum znajduje się między innymi słynny Papamobile Jana Pawła II. Sytuacja, która doprowadziła do stworzenia tego niezwykłego pojazdu, miała miejsce w 1982 roku, gdy Papież planował swoją wizytę w Hiszpanii.

SEAT Ibiza Rey, czyli królewski pojazd z Martorell

Okazało się, że oryginalny samochód nie mógłby bez problemu wjechać na stadiony Camp Nou i Santiago Bernabéu, gdzie miały odbywać się główne uroczystości. W reakcji na to, inżynierowie z SEAT-a w ciągu kilku dni zaadaptowali model Marbella do roli zwrotnego Papamobile.

Źródło: SEAT