Podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności, który odbywa się w dniach 26-28 września w Łodzi, BMW Group zademonstruje pilotażowy model BMW iX5 Hydrogen. Ten samochód wodorowy to kolejny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej i przyspieszenia transformacji sektora mobilności. Już teraz BMW Group jest liderem w kategorii samochodów klasy premium z napędem elektrycznym, a w tym roku około 2/3 inwestycji firmy będzie związanych z technologiami przyszłości.
– BMW Group intensywnie wzmacnia ofertę pojazdów elektrycznych, a do 2030 roku 50% wszystkich sprzedawanych przez nas samochodów będzie posiadać napęd elektryczny. Celem firmy jest jednak sukcesywna rozbudowa innowacyjnych napędów, dlatego kontynuujemy rozwój technologii wodorowej, która w przyszłości może być atrakcyjnym uzupełnieniem elektromobilności i dodatkową opcją zrównoważonej mobilności indywidualnej – mówi dr. Jürgen Guldner, dyrektor rozwoju technologii wodorowej BMW Group.
BMW iX5 Hydrogen. Unikalny na skalę światową
BMW iX5 Hydrogen łączy wysokowydajne systemy ogniw paliwowych z wysoce zintegrowaną jednostką napędową BMW eDrive piątej generacji, dzięki czemu układ napędowy samochodu generuje moc 275 kW (401 KM). Oznacza to, że pojazd pierwsze 100 km/h osiąga w czasie poniżej 6 sekund, a jego prędkość maksymalna to ponad 180 km/h. Zużycie wodoru wynosi tylko 1,19 kg/100 km, co przekłada się na imponujący zasięg wynoszący 504 km w cyklu WLTP. Samo napełnianie zbiorników trwa natomiast maksymalnie 4 minuty. BMW iX5 Hydrogen jest świetnym przykładem nowoczesnej mobilności, która łączy doskonałe osiągi z troską o środowisko.
BMW i5 – zakłady w Dingolfingu świętują rozpoczęcie produkcji w roku jubileuszowym
BMW iX5 Hydrogen jest efektem ścisłej współpracy specjalistów od technologii wodorowej, rozwoju pojazdów i wstępnej budowy nowych modeli, której celem jest zintegrowanie innowacyjnej technologii napędu i magazynowania energii.
BMW – mistrz Wimbledonu Carlos Alcaraz za kierownicą elektrycznych modeli
Produkcja modelu odbywa się w zakładzie pilotażowym Centrum Badań i Innowacji w Monachium, a od zeszłego roku w tamtejszym centrum kompetencyjnym ds. wodoru firma zajmuje się także produkcją systemów ogniw paliwowych.
– Tegoroczna edycja Kongresu Nowej Mobilności zgromadzi w jednym miejscu przedstawicieli producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów i dostawców usług w obszarze ładowania, firmy technologiczne, przedsiębiorstwa transportowe, koncerny energetyczne i paliwowe, a także rozwijające się startupy i instytucje finansujące nową mobilność, którzy będą dyskutować w 6 głównych ścieżkach tematycznych, wśród których nie zabraknie również wodoru. Wydarzenie to również doskonała okazja, by producenci z całej Europy przedstawili siebie, swoje produkty i usługi międzynarodowej publiczności B2B i B2C. Mamy ambicję, by strefa EXPO na KNM stanowiła unikalne miejsce łączące firmy z całego łańcucha dostaw sektora e-mobility oraz przestrzeń prezentacji najnowszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań z obszaru zeroemisyjnych technologii. Tym bardziej cieszy fakt, że wśród wydarzeń towarzyszących Kongresu, zgromadzeni będą mogli po raz pierwszy w Polsce zapoznać się z wodorowym pojazdem BMW. Jest to wyróżnienie, że zostanie on pokazany na najważniejszym wydarzeniu zrównoważonego transportu w regionie CEE – komentuje Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSPA.
Technologie wodorowe i FCEV – paliwo dla zrównoważonej mobilności
BMW Group jako pierwszy niemiecki producent samochodów zobowiązał się do osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej w łańcuchu wartości poprzez inicjatywę „Business Ambition for 1.5°C”. Zgodnie z przyjętą strategią, celem firmy jest zmniejszenie o 40% emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdów do 2030 r.
Wraz z podejmowanymi działaniami na rzecz środowiska, BMW Group cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów wybierających pojazdy elektryczne. W 2022 r. na całym świecie sprzedała ich 215 tysięcy, co stanowi wzrost o prawie 108% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Pomimo wysokiego zainteresowania pojazdami elektrycznymi, firma pracuje nad alternatywnymi opcjami i widzi technologię FCEV jako uzupełnienie oferty BEV. Wspiera ponadto działania promujące innowacje w Europie, które służą budowaniu gospodarki wodorowej i napędzaniu produkcji ekologicznego wodoru.
Źródło: BMW