Categories: Klasyki

SEAT Ibiza Rey, czyli królewski pojazd z Martorell

SEAT Ibiza Rey powstał na specjalne zamówienie ówczesnego króla Juana Carlosa I w 1986 roku jako prezent dla jego syna, a obecnego władcy Hiszpanii z okazji jego 18. urodzin. Podstawę stanowił SEAT Ibiza pierwszej generacji z 1984 r. Samochód po wielu latach użytkowania i jego odrestaturowaniu w 2013 r. wzbogacił kolekcję ponad 250 zabytkowych klasyków hiszpańskiej marki.

Rodzina królewska skontaktowała się z hiszpańskim producentem z chęcią zamówienia wyjątkowego pojazdu dla księcia Filipa, który miał niedługo osiągnąć pełnoletniość. Wybór SEAT-a nie był skądinąd przypadkowy – stanowił ukłon w stronę marki z rodowodem z Martorell. Poza tym, ówczesny władca Hiszpanii, król Juan Carlos I był wielkim fanem motoryzacji i starał się tę pasję przekazać swoiemu synowi.

SEAT Ibiza Rey (funkcjonuje również pod nazwą SEAT Ibiza King) był lepszą wersją powstałego w 1984 roku modelu pierwszej generacji. Samochód wyposażono w szereg unikalnych funkcji, które wyróżniały pojazd spośród pozostałych, a dodatkowo wyprzedzały swoją epokę, w tym klimatyzację i podwójny układ hamulcowy.

SEAT pod słońcem Katalonii w słynnych filmach i serialach

Centrum Techniczne SEAT-a w Ibizie dla króla zainstalował 1,5 litrowy silnik benzynowy z wtryskiem paliwa o mocy 100 KM zamiast 85 KM oferowanych w standardzie. Podobne rozwiązanie zastosowano w Ibizie SXI, która do produkcji weszła dwa lata później.

Dopracowano też zarówno nadwozie pojazdu, jak i jego wnętrze. Poszerzona tylna oś samochodu stanowiła jego sportowy akcent. Model zyskał też nowe spojlery, niedostępne wcześniej w Ibizie światła przeciwmgielne oraz szersze opony. SEAT Ibiza Rey otrzymał złote barwy, które nie były dotychczas dostępne w gamie kolorystycznej Ibizy.



Wnętrze samochodu dopasowano zgodnie z potrzebami księcia. Przede wszystkim ze względu na wzrost Filipa VI, w Ibizie zainstalowano fotele Recaro z wyprofilowanymi podparciami. Zamontowano również kierownicę Porsche 924, a na słupku nadwozia pojawił się napis SXI.

Królewski odbiór

Producent dostarczył samochód księciu na tor Can Padró w styczniu 1986 roku. Filip VI jeździł nim przez półtora roku, a następnie przekazał samochód bliskiej osobie, gdy rozpoczął szkolenie w akademii wojskowej w Saragossie. Ostatecznie, Ibiza Rey przejechała łącznie 152 000 kilometrów, a na kolejne 16 lat pozostała w garażu w Logroño.

W 2013 roku zdecydowano przywrócić pojazd do jego pierwotnego stanu. Renowacja samochodu zajęła inżynierom około czterech miesięcy pracy. Zakończono ją przed wizytą króla Filipa VI w fabryce SEAT-a w 2014 roku. Obecnie SEAT Ibiza Rey stanowi część bogatej kolekcji samochodów historycznych SEAT-a[1] i wystawy w dawnej hali produkcyjnej, budynku A122.

Źródło: SEAT


Redakcja

Recent Posts

Ford Mustang – 60 lat dziedzictwa i ważna rola w popkulturze

Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…

12 godzin ago

SEAT – najprostszy sposób na nowy samochód – wynajem długoterminowy

SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…

2 dni ago

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

3 dni ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

4 dni ago

Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…

5 dni ago

Nissan Juke – odświeżony model już w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

5 dni ago