Categories: Klasyki

Klasyk tygodnia – NSU Uruguay P10 (1969)

NSU “Uruguay” jest bez wątpienia najbardziej egzotycznym członkiem rodziny NSU. „Uruguay – Urugwaj” – tak właśnie w owych czasach mieszkańcy Neckarsulm potocznie nazywali to niecodzienne kombi. A skąd ono się wzięło? W latach 1969-1971 importer NSU z Montevideo, stolicy Urugwaju, wyprodukował około 500 sztuk tego nieco pudełkowatego samochodu w wersjach P6 i P10. W czwartym odcinku rocznicowej serii poświęconej historii marki NSU, Audi Tradition przedstawia model NSU Uruguay.

Pudełkowaty, jakby narysowany od linijki. NSU Uruguay w żaden sposób nie pasuje do języka projektowania samochodów marki NSU z końca lat 60-tych. Oto jak doszło do jego powstania: Importer NSU w Urugwaju, firma Quintanar, rozpoczęła produkcję i sprzedaż tego kombi w 1968 roku, zasadniczo na własną rękę, wykorzystując podzespoły z dwucylindrowego NSU Prinz 4. Do końca 1968 r. firma sprzedała 140 sztuk. Importer chciał jednak więcej, zwłaszcza mocniejszego silnika – najlepiej czterocylindrowego. W maju 1969 r. w fabryce w Neckarsulm zorganizowano spotkanie w celu wyjaśnienia, czy jest to wykonalne.

Klasyk tygodnia – Wartburg 313 Sport Coupé za 155 tys. Euro

Na to spotkanie do Neckarsulm wysłano drogą lotniczą „nagie” nadwozie, które inżynierowie NSU wykorzystali do budowy prototypu. Po wielu próbach stwierdzono, że czterocylindrowy silnik NSU Prinz 1000 nie zmieści się w komorze silnika bez poważnych modyfikacji, ale mógł zmieścić się z tyłu samochodu. Przedstawiciele Quintanar wydawali się jednak niezrażeni utratą znacznej przestrzeni ładunkowej w tym procesie. Nie zniechęciła ich też dłuższa lista potencjalnych problemów przedstawionych przez Dział Rozwoju Technicznego z Neckarsulm.

Kontrola techniczno-jakościowa w Darmstadt oceniła kombi NSU ogólnie pozytywnie, poza kilkoma „łatwymi do naprawienia sprawami” i dały mu zielone światło do produkcji. I tak, w latach 1969-1971, z linii montażowej w Ameryce Południowej zjechało około 500 kombi w wariantach P6 i P10. W 1971 roku NSU wycofało się z rynku urugwajskiego, co przypieczętowało los „Uruguay’a”. Dziś prototyp NSU P10 – pierwszy i jedyny, który kiedykolwiek jeździł po niemieckich drogach – jest częścią kolekcji historycznych pojazdów AUDI AG. Jest to niezaprzeczalnie jeden z najbardziej niezwykłych, kanciastych i charakterystycznych modeli w kolekcji.

Specyfikacja techniczna NSU “Uruguay” P10 (prototyp z 1969) z kolekcji samochodów historycznych AUDI AG

Silnik: Chłodzony powietrzem, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy
Moc: 43 KM przy 5000 obr/min
Pojemność silnika: 996 cm3
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Zużycie paliwa: 6.5-7.5 l/100 km
Lata produkcji: 1969-1971
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: około 500 (wersje NSU P6 i NSU P10)



Każdego miesiąca, aż do końca tego roku, Audi Tradition prezentuje inny model NSU, w tym dwu i czterokołowe klasyki marki, prototypy i jedyne w swoim rodzaju modele. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym wyjątkowym pojeździe lub zobaczyć jego zdjęcia, polecamy książkę Ralfa Friese i Stefana Wartera: “Einblicke. Die Fahrzeugsammlung der AUDI AG”, pierwsze wydanie, Delius Klasing Verlag, Bielefeld. Książka jest dostępna w sklepie muzealnym w Ingolstadt, w Audi Forum w Neckarsulm oraz w sklepie internetowym Audi Tradition pod adresem www.audi.de/tradition-parts.

Źródło: Audi



Redakcja

Recent Posts

SEAT – najprostszy sposób na nowy samochód – wynajem długoterminowy

SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…

4 godziny ago

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

1 dzień ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

2 dni ago

Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…

3 dni ago

Nissan Juke – odświeżony model już w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

4 dni ago

Mazda Motor Poland przedstawia pełen cennik i konfigurator Mazdy CX-80

CX-80 to drugi, po CX-60 model zbudowany w oparciu o platformę Mazda Large Architecture jest…

5 dni ago