Audi otwiera swoje pierwsze centrum ładowania – charging hub – w Austrii. Po lokalizacjach w Norymberdze, Berlinie i Zurychu, w Salzburgu marka z czterema pierścieniami w logo uruchomiła czwartą na świecie stację szybkiego ładowania premium. Tuż obok znajduje się MOONCITY, salzburskie centrum kompetencji i doświadczeń w zakresie nowej i elektrycznej mobilności. To doskonała infrastruktura w bezpośrednim sąsiedztwie hubu, dzięki czemu ładowanie jest dla klienta przyjazne i przyjemne.
„Szybka rozbudowa infrastruktury ładowania w Europie i na świecie ma kluczowe znaczenie dla sukcesu e-mobilności. Postrzegamy to jako wspólne zadanie dla polityki i przemysłu. Audi charging hub to nasz sposób na uzupełnienie publicznej infrastruktury ładowania” – mówi prezes zarządu AUDI AG Markus Duesmann.
„Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice” zrównoważone, wysokiej mocy ładowanie bez spadku wydajności
Audi charging hub różni się od wielu innych stacji szybkiego ładowania tym, że nie wymaga połączenia średniego napięcia. To odróżnia go od wielu innych stacji szybkiego ładowania, które często wymagają dodatkowej infrastruktury. Koncepcja opiera się tu na „kostkach ładowania” – modułowych kontenerach, które zawierają zregenerowane akumulatory litowo-jonowe (akumulatory drugiej generacji) pozyskane ze zdemontowanych pojazdów rozwojowych Audi. Konstrukcja ta zmniejsza obciążenie lokalnej sieci energetycznej, a dodatkowo centrum ładowania nie wymaga rozbudowanej, kosztownej infrastruktury.
Audi Bruksela – wyprodukowano 200 tys. w pełni elektrycznych samochodów
Audi charging hub w Salzburgu ma cztery punkty ładowania z jednostką buforową, która umożliwia ciągłe ładowanie z mocą do 320 kW w każdym z nich, nawet jeśli wszystkie są używane w tym samym czasie. Przy pełnej wydajności, czyli gdy wszystkie cztery punkty ładowania są używane jednocześnie, każdy punkt ładowania może zawsze dostarczyć 320 kW.
Dostępność
Przy projektowaniu charging hubu w Salzburgu najważniejsza była dostępność bez barier. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich znajdą tu wystarczająco dużo miejsca by otworzyć drzwi i poruszać się dookoła własnego samochodu. Terminale płatnicze za przyciśnięciem odpowiedniego przycisku można przesunąć na wysokość przyjazną dla wózków inwalidzkich. Ładowanie staje się jeszcze łatwiejsze, jeśli pojazd korzysta z funkcji Plug & Charge. Funkcja ta umożliwia wymianę informacji o płatności bezpośrednio na linii pojazd – punkt ładowania, eliminując potrzebę fizycznej płatności lub weryfikacji. Ponadto kable do ładowania są zamontowane na innowacyjnym ramieniu obrotowym, dzięki czemu wtyczkę do ładowania można bez wysiłku przesunąć w dowolne miejsce w pojeździe, umożliwiając użytkownikowi wygodne dotarcie do portu ładowania bez względu na to, gdzie się znajduje.
Wszystkie karty płatnicze akceptowane
Audi charging hub jest dostępny nie tylko dla kierowców Audi. Każdy samochód elektryczny wyposażony w port ładowania CCS może być tu ładowany – niezależnie od marki. Klienci Audi mogą zarezerwować miejsce z wyprzedzeniem. By nie czekać na wolne stanowisko, ładowanie można umówić za pośrednictwem aplikacji myAudi, a pasek rezerwacji sprawi, że punkt ładowania będzie wolny do 15 minut po żądanym czasie rozpoczęcia rezerwacji.
Audi Q8 e-tron i Audi Q8 Sportback e-tron – jakie są naprawdę
Dane z Norymbergi i Zurychu pokazują, jak kierowcy samochodów elektrycznych Audi lub innych marek przyjmują miejską koncepcję szybkiego ładowania. W Norymberdze, gdzie Audi od grudnia 2021 r. obsługuje duży Audi charging hub z sześcioma punktami ładowania i salonem o powierzchni 200 metrów kwadratowych, wskaźnik powrotów klientów wynosi 70 procent. „Tamtejsi klienci włączyli ładowanie w hubie do swojej codziennej rutyny” – mówi Ralph Hollmig, kierownik projektu Audi charging hub.
W Norymberdze Audi naliczyło maksymalnie 62 ładowania dziennie. Średnio, pierwszy hub Audi rejestruje 36 ładowań dziennie. Około połowa użytkowników podjeżdża do hubu elektrycznym modelem Audi. „Kiedy w grudniu 2021 r. uruchomiliśmy Audi charging hub, mało kto przewidywał taki sukces. Na początku 2023 r. mieliśmy już 10 000 odwiedzających” – relacjonuje Hollmig. „Również w Zurychu notujemy wysoką odwiedzalność hubu. Liczby te w pełni potwierdzają naszą koncepcję ładowania w mieście, zamiast ładowania w domu. Daje nam to pewność, że atrakcyjna lokalizacja, taka jak tutaj w Salzburgu, to klucz do sukcesu.”
Inteligentna, dynamiczna kontrola ładowania opracowana przez Audi, zapewnia efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury energetycznej. Wybierając lokalizację, by z wyprzedzeniem sprawdzić lokalne zapotrzebowanie na usługi ładowania, Audi oparło się na analizie wewnętrznych danych.
Partnerem Audi w projekcie Audi charging hub w Salzburgu jest MOON POWER. Firma ta zajmuje się całą stroną techniczną zarządzania projektem. Jako operator punktu ładowania (CPO), MOON POWER kupuje energię elektryczną i obsługuje system rozliczeniowy. Lokalizacja bezpośrednio obok MOONCITY Salzburg z istniejącą, doskonałą infrastrukturą (w tym lokalnymi udogodnieniami i restauracjami sąsiadującymi z obiektem) jest dla takiego projektu idealna.
„Cieszymy się, że jako naszą czwartą lokalizację na świecie możemy uruchomić Audi charging hub w Salzburgu” – mówi Thomas Beran, Brand Director Audi Austria. „Elastyczna, wysokiej jakości infrastruktura szybkiego ładowania w obszarach miejskich staje się coraz ważniejsza ze względu na rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych na naszych ulicach. Wysoka atrakcyjność naszych modeli Audi e-tron przyczynia się do zwiększenia potrzeb w zakresie ładowania w miastach takich jak Salzburg, tworząc – oprócz konwencjonalnych stacji ładowania, które wszyscy znamy – popyt na stacje ładowania premium.”
Zróżnicowanie podejście Audi do koncepcji ładowania samochodów elektrycznych
Audi cały czas konsekwentnie rozwija różne koncepcje ładowania samochodów elektrycznych, dotyczy to również koncepcji samych Audi charging hub’ów. Ich modułowa konstrukcja pozwala na zbudowanie hubu o różnych rozmiarach, zarówno z ofertą usług dodatkowych lub bez niej. Przykład: hub w Zurichu, z racji usytuowania w centrum dzielnicy bankowej jest znacznie bardziej „kompaktowy” niż huby w Salzburgu, czy Norymberdze. Natomiast hub w Berlinie zbudowano w oparciu o koncepcję partnerstwa w wykorzystaniu energii. Berliński Audi charging hub, położony w sąsiedztwie wyspecjalizowanego marketu gastronomicznego i bistro FrischeParadies, wraz z tymi podmiotami elastycznie, w zależności od potrzeb i obciążenia, wykorzystuje wspólną linię energetyczną. Stacja ładowania wyposażona we wciąż sprawne akumulatory odzyskane z wycofanych z eksploatacji pojazdów, ładuje akumulatory buforowe tylko wtedy, gdy FrischeParadies potrzebuje niewielkiej ilości energii. Inteligentny, dynamiczny system kontroli obciążenia opracowany przez Audi zapewnia w ten sposób efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury energetycznej.
Koncepcja Audi charging hub’ów będzie konsekwentnie rozwijana i w kolejnych miesiącach i latach spodziewać się można następnych tego typu stacji. Oprócz tego, wszyscy użytkownicy elektrycznych Audi mają możliwość ładowania samochodu w domu przy pomocy Audi wallbox, a także używać dedykowanej usługi Audi charging, pozwalającej na bezproblemowe ładowanie samochodu w 500 000 punktów na terenie 27 krajów Unii Europejskiej.
Źródło: Audi