Wraz z końcowym dostrajaniem systemów kontroli układu jezdnego i systemów wspomagających kierowcę pierwsze BMW i5 wchodzi na ostatnią prostą w przygotowaniach do produkcji seryjnej. Na kilka tygodni przed światową premierą wiadomo już, że w pełni elektryczny model, podobnie jak wszystkie inne warianty nowego BMW serii 5 Limuzyna, dostarczać będzie wyjątkowych wrażeń z jazdy.
Innowacyjna kontrola dynamiki bocznej zapewnia typową dla BMW serii 5 równowagę między sportowym charakterem a komfortem jazdy na jeszcze wyższym poziomie. Również automatyzacja jazdy osiąga nowy wymiar: asystent autostradowy, który może przejąć stałą regulację odstępu i kierowanie pojazdem, po raz pierwszy wykonuje zmiany pasa ruchu, które aktywuje się za pomocą wzroku.
Przez ponad rok BMW i5 testowane było nie tylko na pokrytych śniegiem i oblodzonych trasach w zimowym centrum testowym w Arjeplog w Szwecji, ale również w regionach charakteryzujących się ekstremalnymi upałami i suszą, a także w ruchu miejskim, na drogach pozamiejskich, autostradach i wybranych trasach testowych. Finalne dostrajanie wszystkich komponentów istotnych dla wrażeń z jazdy odbyło się na terenach testowych BMW Group w Miramas na południu Francji. Sprawdzano między innymi adaptacyjne sterowanie zintegrowanego układu ogrzewania i chłodzenia z funkcją pompy ciepła dla napędu, akumulatora wysokonapięciowego i wnętrza BMW i5. Predykcyjne sterowanie termiczne akumulatora wysokonapięciowego tworzy doskonałe warunki dla szybkiego i wydajnego ładowania w stacjach szybkiego ładowania DC.
Indywidualnie dostrojone systemy układu jezdnego dla zapewnienia maksymalnego komfortu i zwinności
Szeroki zakres rodzajów napędu w nowym BMW serii 5, który po raz pierwszy umożliwia elastyczny wybór między klasycznymi silnikami spalinowymi, napędami hybrydowymi plug-in i elektrycznymi, powoduje spore różnice w masie pojazdów. Indywidualne i dostosowane do danego modelu zestrojenie układu jezdnego oraz odpowiednia aplikacja wszystkich systemów regulacji zapewniają typową dla BMW radość z jazdy niezależnie od wybranego rodzaju napędu.
BMW i5 M60 xDrive (dane tymczasowe: zużycie energii w cyklu mieszanym: 21,2 – 17,9 kWh/100 km; emisja CO2: 0 g/km) jako topowy model w ofercie jest standardowo wyposażone w adaptacyjny układ jezdny Professional z elektroniczną regulacją amortyzatorów. Ten układ jest również dostępny opcjonalnie w BMW i5 eDrive40 (wartości tymczasowe: zużycie energii w cyklu mieszanym: 19,7 – 16,0 kWh/100 km; emisja CO2: 0 g/km). Innowacyjna kontrola dynamiki bocznej BMW oferuje odczuwalnie bardziej sportowy charakter przy również znaczącym wzroście komfortu jazdy w porównaniu z poprzednim modelem.
BMW XM Label Red – seria limitowana 500 egz. dla indywidualistów
Kontrola dynamiki bocznej BMW obecnej dziewiątej generacji zastosowana po raz pierwszy w nowym BMW serii 5 Limuzyna opiera się na nowej, kompleksowej, sieciowej logice sterowania. Do określenia idealnej amortyzacji wykorzystuje ona wszystkie dostępne dane, takie jak prędkości obrotowe kół, kąt skrętu, prędkość kątowa i przyspieszenie. System nie oblicza już wymaganych sił amortyzacji na podstawie modeli matematycznych, ale na podstawie fizycznych obliczeń aktualnych danych dotyczących jazdy. Zapewnia to wyraźnie określoną kontrolę nadwozia i precyzyjną reakcję zawieszenia w każdej sytuacji na drodze.
Adaptacyjne zawieszenie Professional oferowane jest dla wszystkich wariantów nowego BMW serii 5 Limuzyna (standardowo lub opcjonalnie, w zależności od modelu), zapewniając standardową radość z jazdy BMW. Tym samym nowa generacja biznesowej limuzyny łączy komfort jazdy zbliżony do poziomu BMW serii 7 ze sportową zwinnością znaną z BMW serii 3.
Asystent autostradowy i asystent zmiany pasa z funkcją aktywacji wzrokiem
Nowe BMW serii 5 Limuzyna wyznacza standardy pośród konkurencji również dzięki bogatej ofercie systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Kamery wysokiej rozdzielczości, precyzyjne czujniki radarowe i sterowniki najnowszej technologii BMW Group, a także oprogramowanie dopracowane na niezliczonych kilometrach testowych, tworzą fundament dla wyjątkowych doświadczeń zautomatyzowanej jazdy z innowacyjnymi funkcjami, które dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo i komfort.
W USA i Kanadzie, a także po raz pierwszy w Niemczech, system asystujący kierowcy Professional oferowany opcjonalnie w nowym BMW serii 5 Limuzyna obejmuje asystenta autostradowego działającego przy prędkościach do 130 km/h. Po aktywacji, system przejmuje kontrolę nad odległością i ruchami kierownicy wymaganymi do kontroli pasa ruchu, dzięki czemu kierowca może trzymać ręce w wygodnej pozycji i w pełni skupić się na obserwowaniu obszaru wokół pojazdu i sytuacji na drodze.
Kamera monitoruje uwagę kierowcy i stanowi również podstawę dla kolejnej innowacji. System asystujący kierowcy Professional i asystent autostradowy w nowym BMW serii 5 Limuzyna jako pierwszy na świecie oferuje automatycznego asystenta zmiany pasa aktywowanego wzrokiem. Ta komfortowa funkcja wyznacza nowy poziom interakcji między człowiekiem a samochodem. Gdy przy prędkościach do 130 km/h kierowca spojrzy w lusterko zewnętrzne, pojazd rozpoczyna zmianę pasa ruchu i automatycznie przejmuje niezbędne ruchy kierownicą oraz dostosowuje prędkość, jeśli kierowca potwierdzi ten manewr, a sytuacja na drodze na niego pozwala. Ten czysto wzrokowy gest uzupełnia alternatywnie dotychczasową aktywację dźwignią kierunkowskazów.
Produkcja nowego BMW serii 5 Limuzyna ósmej generacji rozpocznie się latem 2023 roku w zakładach BMW Group w Dingolfing w Dolnej Bawarii. Premiera rynkowa samochodu rozpocznie się w październiku 2023 r.
Źródło: BMW