BMW XM Label Red – seria limitowana 500 egz. dla indywidualistów

BMW XM Label Red odpowiada na oczekiwania i potrzeby indywidualistów na całym świecie – osób lubiących ekstrawertyczny styl życia i pasjonujących się absolutnie najwyższymi osiągami w samochodzie wykraczającym poza tradycyjne konwencje. Będzie on produkowany od sierpnia 2023 roku w zakładach BMW Group w Spartanburgu w USA. Powstanie również ekskluzywna, limitowana do 500 sztuk edycja topowego modelu w lakierze metalizowanym w kolorze mroźnego czarnego karbonu BMW Individual.

BMW XM Label Red będzie miało swoją światową premierę w kwietniu 2023 roku podczas międzynarodowych targów Auto Shanghai. Chiny, podobnie jak USA i Bliski Wschód, będą jednym z najważniejszych rynków dla BMW XM Label Red, które będzie można zamawiać u dealerów od 28 kwietnia 2023 roku.

System M HYBRID o ekstremalnych i precyzyjnie kontrolowanych osiągach

System M HYBRID w BMW XM Label Red to imponujący dowód na fascynację, jaka towarzyszy elektryfikacji układu napędowego w wyczynowych modelach BMW M GmbH. Precyzyjnie kontrolowana interakcja silnika elektrycznego z silnikiem spalinowym V8 zapewnia natychmiastowe, wyraźnie przyrastające oddawanie mocy aż do najwyższych zakresów obrotów. To połączenie dwóch silników jest analogiczne do koncepcji napędu nowego samochodu wyścigowego BMW M Hybrid V8 Endurance, który z sukcesem zadebiutował w północnoamerykańskiej serii IMSA podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytonie, a w przyszłym roku weźmie udział między innymi w 24‑godzinnym wyścigu w Le Mans.

Dzięki mocy systemowej zwiększonej do 550 kW (748 KM) nowa topowa wersja przewyższa produkowane od grudnia 2022 roku BMW XM o 70 kW (95 KM). Systemowy moment obrotowy został zwiększony o 200 Nm i osiąga teraz maksymalną wartość 1000 Nm. Moc przenoszona jest na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive. W połączeniu z układem jezdnym dostosowanym do potrzeb tego modelu oraz szybkim i precyzyjnym systemem sterowania układem napędowym i jezdnym, daje wyjątkowe wrażenia z jazdy z dynamiką i zwinnością na zupełnie nowym poziomie.

Silnik V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo, o klasycznej wysokoobrotowej charakterystyce

System M HYBRID w BMW XM Label Red łączy przyszłościowe zalety zelektryfikowanego napędu z tradycyjnymi cechami ośmiocylindrowego silnika spalinowego M TwinPower Turbo o wysokoobrotowym charakterze. Silnik V8 najnowszej generacji charakteryzuje się natychmiastowym oddawaniem mocy, większym stopniem sprawności i lepszymi parametrami emisji spalin. Oprócz międzyrzędowego kolektora wydechowego ma on również wzmocniony zespół korbowy, turbodoładowanie z elektrycznym zaworem recyrkulacji powietrza przy hamowaniu silnikiem, zaawansowane smarowanie i zoptymalizowaną separację oleju.

BMW Group przyspiesza produkcję pojazdów elektrycznych w globalnej sieci produkcyjnej

W BMW XM Label Red silnik V8 ma jeszcze większy udział w mocy generowanej wspólnie z silnikiem elektrycznym. Przy 5600 obr/min osiąga maksymalną moc 430 kW (585 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm, co stanowi wzrost o 100 Nm w porównaniu z silnikiem spalinowym BMW XM, i jest dostępny w bardzo szerokim zakresie od 1800 do 5400 obr/min.

Dzięki dwóm elektrycznie sterowanym i płynnie regulowanym klapom, sportowy układ wydechowy BMW XM Label Red gwarantuje emocjonujące, wyjątkowo żywe i pełne energii tło dźwiękowe dla ośmiocylindrowego silnika. Brzmienie napędu jest więc równie charakterystyczne co wygląd dwóch par ułożonych pionowo końcówek rur wydechowych.

Natychmiastowe oddawanie mocy: silnik elektryczny z innowacyjnym przełożeniem wstępnym

Podobnie jak silnik V8, również silnik elektryczny systemu M HYBRID jest wyposażony w innowacyjną technologię zapewniającą zauważalnie większą elastyczność. Stale wzbudzona maszyna synchroniczna wraz z elektroniką mocy jest zintegrowana z 8-stopniową skrzynią M Steptronic i w typowy dla silników elektrycznych sposób reaguje już na lekkie naciśnięcie pedału gazu spontanicznym uwolnieniem mocy.

Silnik elektryczny generuje do 145 kW (197 KM) całkowitej mocy systemowej napędu BMW XM Label Red. Jego znamionowy moment obrotowy to 280 Nm. Opatentowane przez BMW przełożenie wstępne zwiększa moment obrotowy do efektywnego momentu wynoszącego do 450 Nm na wejściu skrzyni biegów. W ten sposób kompaktowy silnik elektryczny może rozwinąć dodatkowy moment napędowy, który normalnie byłby możliwy tylko przy użyciu znacznie większego i cięższego silnika elektrycznego.

Nowe BMW i5 osiąga imponujące wyniki w testach zimowych na lodzie i śniegu

Optymalne oddawanie mocy uzyskane dzięki wstępnemu przełożeniu pomiędzy wirnikiem silnika elektrycznego a wałkiem wejściowym skrzyni biegów jest wyraźnie odczuwalne przy szybkim ruszaniu z miejsca i nagłym przyspieszaniu. W połączeniu ze zoptymalizowanym oddawaniem mocy przez silnik V8 i jego wysokoobrotową charakterystyką dają wyjątkowe osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW XM Label Red jedynie 3,8 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z opcjonalnym pakietem M Driver prędkość ograniczona jest do 290 km/h.

 

Oprócz elektrycznego „boostu” podczas przyspieszania, silnik elektryczny pełni również funkcję wspomagającą podczas stałej jazdy, zwiększając wydajność silnika spalinowego. W cyklu testowym WLPT daje to BMW XM Label Red średnie zużycie paliwa na poziomie 1,7 – 1,6 l/100 km i zużycie energii w cyklu mieszanym wynoszące 34,5 – 33,0 kWh/100 km. Emisja CO2 wynosi 39 – 35 g/km.

Wydajny akumulator wysokonapięciowy, BMW IconicSounds Electric, Combined Charging Unit i predykcyjne zarządzanie termiczne

Silnik elektryczny czerpie energię z wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego umieszczonego pod podłogą, który jest elementem technologii BMW eDrive piątej generacji. Akumulator litowo-jonowy charakteryzuje się wysoką gęstością energii na poziomie ogniw i całego zasobnika energii oraz oferuje stałą wydajność w szerokim zakresie temperatur, również przy dużych obciążeniach podczas sportowej jazdy. Użyteczna pojemność energetyczna wynosi 25,7 kWh. W połączeniu z wysoką sprawnością silnika elektrycznego i inteligentnym zarządzaniem energią można osiągnąć zasięg elektryczny od 75 do 83 kilometrów według WLTP.

Nowe BMW M3 CS – model z charakterem

Dzięki temu BMW XM Label Red może poruszać się bez lokalnej emisji spalin i praktycznie bezgłośnie nie tylko w ruchu miejskim, ale także poza miastem. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to 140 km/h. Również oddawaniu mocy przez silnik elektryczny towarzyszy odpowiednie brzmienie. A to dzięki funkcji BMW IconicSounds Electric stworzonej w ramach współpracy BMW Group z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem.

Jednostka Combined Charging Unit systemu HYBRID XM umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 0 do 100% pojemności w niecałe 4,25 godziny. Predykcyjne zarządzanie termiczne skraca czas ładowania poprzez podgrzewanie lub schładzanie akumulatora. Oprócz szybkiej ładowarki uniwersalnej wyposażenie standardowe obejmuje też kabel do ładowania Professional podłączany do domowych lub siłowych gniazdek elektrycznych. Kabel typu 3 do użytku w publicznych stacjach ładowania można przechowywać w stylowy sposób w ekskluzywnej torbie przypominającej torbę weekendową, a pasek z karabińczykiem pozwala umieścić kabel w bagażniku w sposób bezpieczny w razie zderzenia.

Doskonała trakcja, fascynujące osiągi: M xDrive i sportowy mechanizm różnicowy M

Moc obu silników jest przekazywana na wszystkie cztery koła precyzyjnie, szybko i zawsze odpowiednio do potrzeb za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive. System przenosi większą część napędu na tył, co sprzyja zwinności BMW XM Label Red i jest szczególnie odczuwalne w trybie 4WD Sport. Przy całkowicie wyłączonej dynamicznej kontroli stabilności (DSC) w menu M Setup można również włączyć zoptymalizowany pod kątem trakcji tryb 4WD Sport specjalnie stworzony do jazdy po wydmach i podobnym terenie.

Oprócz napędu na wszystkie koła M xDrive elektroniczna blokada w mechanizmie różnicowym tylnej osi dodatkowo zwiększa trakcję, zwinność i stabilności jazdy. Sportowy mechanizm różnicowy M zapewnia w pełni adaptacyjny rozdział momentu napędowego pomiędzy prawym i lewym tylnym kołem w zależności od potrzeb.

Specjalne zestrojenie układu jezdnego, zintegrowane zarządzanie dynamiką boczną

Najmocniejszy samochód BMW M, jaki kiedykolwiek został dopuszczony do ruchu drogowego, zachwyca nie tylko wyjątkową mocą systemu M HYBRID, ale także fascynującą różnorodnością właściwości jezdnych. BMW XM Label Red doskonale radzi sobie z każdym wyzwaniem: od zdecydowanie sportowej jazdy, przez relaksujące podróżowanie bez lokalnej emisji spalin, aż po komfortowe wypady w nieutwardzony teren. Jego zaawansowany układ jezdny zapewnia wyjątkowy zakres od dynamiki do komfortu na długich dystansach i jest dostosowany do charakterystycznych dla tego modelu właściwości napędu z precyzją typową dla samochodów BMW M.

Wyposażenie standardowe BMW XM Label Red obejmuje adaptacyjny układ jezdny M Professional z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i aktywną stabilizacją przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort kompensującą jednostronne ruchy nadwozia, a także zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Sportowy układ hamulcowy M obejmuje sześciotłoczkowe zaciski stałe na przedniej osi i jednotłoczkowe zaciski pływające na osi tylnej. Jest to zintegrowany układ hamulcowy najnowszej generacji, który zapewnia doskonałe połączenie skuteczności hamowania z wykorzystaniem rekuperacji i hamowania ciernego, a także oferuje dwie charakterystyki pracy pedału hamulca.

Zarówno napęd na wszystkie koła M xDrive, sportowy mechanizm różnicowy M, aktywna stabilizacja przechyłów bocznych i systemy regulacji układu kierowniczego, jak i zintegrowane ze sterownikiem silnika ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora i funkcja Performance Control powiązane są z centralnym systemem zarządzania dynamiką boczną. Integracja wszystkich systemów napędu i układu jezdnego oraz opracowane na bazie motorsportowego know-how BMW M GmbH zestrojenie na różne profile tras – od jazdy miejskiej przez drogi pozamiejskie po autostrady – daje spójne wrażenia z jazdy w każdej sytuacji i w każdej konfiguracji.

Ekstrawertyczny design z ekskluzywnymi detalami

BMW XM Label Red, będące pierwszym od czasów legendarnego BMW M1 oryginalnym modelem zaprojektowanym przez BMW M GmbH wyłącznie jako samochód o wysokich osiągach, ma również bardzo ekskluzywną prezencję. Potężne proporcje dynamicznego Sports Activity Vehicle łączą się tu z ekstrawertycznym wyglądem zewnętrznym z dużymi powierzchniami, wyrazistymi liniami i stylistyką przodu opracowaną wyłącznie dla modeli BMW z segmentu luksusowego. Do tego dochodzą akcenty stylistyczne podkreślające indywidualny charakter BMW XM Label Red nastawiony na maksymalne osiągi.

Ten niezwykle mocny wariant modelowy można rozpoznać po pasie akcentowym w metalizowanym kolorze czerwieni Toronto. Na życzenie dostępny jest również wariant czarny. Kolor czerwony zastosowano również na oznaczeniach modelu, a także na obręczach kół. BMW XM Label Red wyposażone jest standardowo w obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy 21 cali. Obramowania atrapy chłodnicy BMW M i elementy dyfuzora wykonane są w błyszczącym kolorze czarnym.

Asortyment kolorów karoserii obejmuje jeden lakier niemetalizowany i osiem metalizowanych. Klienci mogą również wybierać spośród ponad 50 lakierów specjalnych BMW Individual, w tym nowych wariantów Urban Green BMW Individual, metalizowany Petrol Mica BMW Individual, metalizowany zielony Anglesey BMW Individual i metalizowana sepia BMW Individual. W tym celu już na początku procesu zamawiania BMW XM Label Red dostępny będzie nowy wizualizator BMW Individual. Na stronie https://individual.bmw-m.com/ pojazd prezentowany jest w wybranym przez klienta lakierze w sposób niemal fotorealistyczny w scenerii BMW M Town, gdzie można go oglądać z różnych perspektyw i na wideo z widokiem 360°.

Maksymalną ekskluzywność gwarantuje jeszcze bardziej ekspresyjna stylistyka limitowanej edycji BMW XM Label Red. Ta wersja topowego modelu dostępna jedynie w 500 egzemplarzach na całym świecie ma takie dodatkowe elementy stylistyczne jak obramowanie atrapy chłodnicy BMW M i wstawkę dyfuzora tylnego w metalizowanym kolorze czerwieni Toronto połączone z lakierem metalizowanym BMW w kolorze mroźnego czarnego karbonu. Kontrast między błyszczącymi akcentami kolorystycznymi a mieniącymi się matowo powierzchniami daje BMW XM Label Red szczególnie fascynujący wygląd zewnętrzny.

Czarno-czerwony wzór kolorystyczny dodaje uroku i sportowego charakteru również wnętrzu BMW XM Label Red. Charakterystyczna podsufitka o trójwymiarowej strukturze i słupki karoserii wykonane są w kolorze czarnym. Górne części oparć w kształcie diamentu oraz zintegrowane zagłówki przednich foteli, a także zewnętrznych siedzeń tylnych utrzymane są w kolorze czerwonym. Do tego dochodzi kontrastujące czerwone stebnowanie na czarnych powierzchniach siedzeń, na desce rozdzielczej, boczkach drzwi i konsoli środkowej, a także czerwone akcenty na wylotach powietrza. Czerwone oznaczenie modelu „XM” pod wyświetlaczem kontrolnym oraz listwy wewnętrzne Carbon Fibre z satynowym efektem z czerwonymi i niebieskimi nićmi stanowiącymi insygnia M to kolejne ekskluzywne elementy wnętrza BMW XM Label Red. We wnętrzu limitowanej edycji poniżej wyświetlacza kontrolnego dodano plakietkę z napisem „1 of 500”.

Sportowy kokpit z zakrzywionym wyświetlaczem BMW, M Lounge z tyłu

Fotele wielofunkcyjne M, podparcia kolan, typowe dla M wskazania na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i standardowym wyświetlaczu BMW Head-Up, a także typowa dla M dźwignia biegów i panel przycisków na konsoli środkowej charakteryzują sportowy kokpit BMW XM Label Red zoptymalizowany pod kątem intensywnych wrażeń z jazdy. Przycisk M Hybrid służy do wyboru trybów pracy napędu. Z kolei przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego i M xDrive, a także intensywności odzysku energii hamowania. Kierownica skórzana M ma wstawki w czarnym chromie oraz przyciski M i łopatki zmiany biegów z karbonowymi wstawkami z czerwonymi symbolami plusa i minusa. Ekskluzywnym elementem BMW XM Label Red jest symbol trybu Boost na lewej łopatce zmiany biegów.

Duża ilość miejsca, wysokiej jakości materiały i ekstrawagancki wygląd sprawiają, że tylna część kabiny BMW XM Label Red prezentuje się niczym ekskluzywna salonka M. Luksusowy komfort podróży zapewniają zachodzące mocno na boki i opcjonalnie podgrzewane oparcia i poduszki ze skóry Merino z kontrastującym czerwonym stebnowaniem oraz napis „XM”. Wyjątkowo niezwykle prezentuje się podsufitka z trójwymiarową pryzmatyczną strukturą, obramowanie przypominające passe-partout i oświetlenie ze 100 diodami. Wyposażenie standardowe obejmuje także oświetlenie ambientowe, 4-strefową klimatyzację automatyczną, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon oraz system Travel & Comfort. Oprócz tego opcjonalnie oferowany jest system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins ze wzmacniaczem o mocy 1475 W i czterema dodatkowymi głośnikami w podsufitce.

Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, BMW Live Cockpit Professional w standardzie

W BMW XM Label Red oferowany jest szeroki zakres zaawansowanych systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Standardowe wyposażenie obejmuje system asystujący kierowcy, w tym ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz aktywną nawigację.

W standardzie jest również asystent parkowania Plus. Oprócz asystenta cofania obejmuje funkcje Park View, Panorama View z przodu i z tyłu oraz 3D View.

Standardowy BMW Live Cockpit Professional daje BMW XM Label Red multisensoryczny system BMW iDrive najnowszej generacji oparty na BMW Operating System 8 w wersji M. Nowy system BMW iDrive z całkowicie cyfrowym zespołem ekranów oraz inteligentnym asystentem osobistym BMW jest konsekwentnie ukierunkowany na obsługę dotykową, sterowanie gestami oraz obsługę za pomocą naturalnej mowy.

BMW Live Cockpit Professional obejmuje też oparty na chmurze system nawigacyjny BMW Maps. Opcjonalny kluczyk cyfrowy BMW Digital Key Plus oferuje możliwość ryglowania i odryglowywania zamków BMW XM Label Red za pomocą iPhone’a przy wykorzystaniu poprawiającej bezpieczeństwo technologii ultraszerokopasmowej (UWB). Wyposażenie obejmuje także integrację smartfonów Apple CarPlay® i Android Auto™, indywidualny profil BMW ID oraz funkcję eSIM zgodną z nowym standardem telefonii mobilnej 5G.

Źródło: BMW