Nowe Porsche Cayenne – więcej luksusu i lepsze osiągi od 428 tys. zł

Porsche gruntownie zmodernizowało trzecią generację Cayenne, przeprowadzając kompleksowe zmiany w układzie napędowym, podwoziu, wzornictwie oraz wyposażeniu. Efekt: lepsze osiągi na drodze i w terenie, a także jeszcze więcej luksusu i komfortu na co dzień.

Porsche kompleksowo udoskonaliło swojego cenionego luksusowego SUV-a. Nowe Cayenne debiutuje z wysoce zdigitalizowaną koncepcją wyświetlania informacji i obsługi, nowymi układami podwozia oraz innowacyjnymi, technologicznie zaawansowanymi funkcjami. „To jedna z najszerzej zakrojonych aktualizacji produktów w historii Porsche” – powiedział Michael Schätzle, wiceprezes ds. linii produktów Cayenne. Reflektory LED HD Matrix o wysokiej rozdzielczości zapewniają oświetlenie dostosowane do każdej sytuacji na drodze, system kontroli jakości powietrza w kabinie filtruje zanieczyszczenia z zewnątrz, a pasażer przodu po raz pierwszy w Cayenne dysponuje własnym wyświetlaczem informacyjno-rozrywkowym – na przykład do strumieniowego przesyłania wideo podczas jazdy. Ze swoją znacząco udoskonaloną konstrukcją i poszerzoną gamą wersji silnikowych nowe Cayenne podkreśla swoje ambicje jako najbardziej sportowego auta w segmencie.

Cyfrowe i skoncentrowane na kierowcy: doświadczenie kierowcy Porsche Driver Experience

W najnowszym Cayenne Porsche integruje kompleksowo zmienioną koncepcję sterowania i wyświetlania informacji. Nowe doświadczenie kierowcy Porsche – Porsche Driver Experience, po raz pierwszy wprowadzone w modelu Taycan – koncentruje się na osi kierowcy i optymalizuje obsługę. Dostęp do często używanych funkcji znajduje się bezpośrednio na kierownicy lub tuż obok. Na przykład dźwignia umieszczona po lewej stronie za kierownicą dodatkowo służy do ustawień systemów wspomagających. Dźwignia automatycznej przekładni została zlokalizowana na desce rozdzielczej, co pozwoliło wygospodarować w nowej konsoli środkowej miejsce na schowki oraz duży panel sterowania klimatyzacją z eleganckim, czarnym wykończeniem. Poręczne, łatwo dostępne elementy obsługi w połączeniu z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji i dotykowym regulatorem głośności łączą optymalną funkcjonalność z wyrafinowanym wzornictwem. Kluczową cechą nowej koncepcji Porsche Driver Experience jest właściwa równowaga pomiędzy elementami cyfrowymi oraz analogowymi.

Porsche 911 – siedem generacji pucharowego wyścigowego modelu 911

Przeprojektowany kokpit Cayenne po raz pierwszy obejmuje w pełni cyfrowy 12,6-calowy zestaw wskaźników w tak zwanej zakrzywionej, wolnostojącej formie. Oferuje on szereg możliwości wyświetlania informacji. Jako opcja dostępny jest zoptymalizowany wyświetlacz head-up. Standardowy centralny ekran Porsche Communication Management (PCM) o przekątnej 12,3 cala harmonijnie integruje się z nową deską rozdzielczą i zapewnia dostęp do wszystkich istotnych funkcji. Łączność w nowym Cayenne optymalizują natywne aplikacje, takie jak Spotify® oraz Apple Music®. Po raz pierwszy po stronie pasażera oferowany jest dodatkowy wyświetlacz o przekątnej 10,9 cala, który wzbogaca wrażenia z jazdy – może wyświetlać dane na temat osiągów, zapewniać osobny dostęp do elementów obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego oraz, w zależności od rynku, umożliwiać strumieniowe przesyłanie treści wideo podczas podróży. Specjalna folia sprawia, że kierowca nie widzi zawartości tego wyświetlacza.

Wyrafinowany design, innowacyjna technologia oświetlenia

Najnowsze Cayenne zyskało szczególnie wyrazisty wygląd. Nowy przedni pas w połączeniu z mocniej zaakcentowanymi błotnikami, nową pokrywą i zaawansowanymi technicznie reflektorami akcentuje szerokość samochodu. Tył definiują trójwymiarowe tylne lampy, harmonijnie stylizowana dolna partia oraz nowy tylny zderzak ze zintegrowanym miejscem na tablicę rejestracyjną. Poszerzona paleta lakierów z trzema nowymi odcieniami, pakiety sportowe dla Cayenne Coupé, pozwalające zmniejszyć masę własną nawet o 33 kg, oraz nowa, szeroka gama 20-, 21- i 22-calowych obręczy kół umożliwiają indywidualną, dynamiczną konfigurację samochodu.

Porsche Cayenne – czwarta generacja będzie produkowana w Bratysławie

Standardowe wyposażenie modelu obejmuje reflektory LED Matrix. Nową opcję stanowią reflektory LED HD Matrix. Ich innowacyjna technologia z dwoma modułami o wysokiej rozdzielczości – ponad 32 tysięcy pikseli na każdą lampę – maskuje położenie innych użytkowników drogi w wiązce świateł drogowych z dokładnością co do piksela, zapobiegając ich oślepianiu. W zależności od sytuacji na drodze jasność modułów można regulować w zakresie ponad 1000 stopni. Szereg trybów oświetlenia zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy w różnych warunkach.

W nowym Cayenne Porsche wprowadza również system kontroli jakości powietrza. Standardowo samochód wykorzystuje predykcyjne dane nawigacyjne do wykrywania zbliżających się wjazdów do tuneli i automatycznie aktywuje wówczas recyrkulację powietrza. Opcjonalnie czujnik wykrywa poziom drobnych cząstek pyłu w powietrzu i w razie potrzeby wielokrotnie przepuszcza je przez filtr drobnego pyłu. Dodatkowo wiele zarazków i zanieczyszczeń z powietrza usuwa jonizator – co jest szczególnie korzystne dla alergików.

Ponadto klienci mogą korzystać z szerokiej gamy nowych i zoptymalizowanych systemów asystujących. Należą do nich aktywny ogranicznik prędkości oraz asystent omijania przeszkody, asystent skrętu oraz udoskonalony system Porsche InnoDrive, dostępny w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem. W rezultacie nowe Cayenne jeszcze skuteczniej wspiera kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach, a także podczas jazdy w korkach na drogach szybkiego ruchu i krajowych arteriach.

Zwiększona rozpiętość pomiędzy komfortem jazdy a osiągami

Porsche fabrycznie wyposaża teraz Cayenne w zawieszenie ze stalowymi sprężynami oraz Porsche Active Suspension Management (PASM). Nowe amortyzatory w technice dwuzaworowej, która umożliwia osobną kontrolę ugięcia i odbicia, zapewniają optymalną wydajność we wszystkich sytuacjach na drodze. Wyraźna poprawa nastąpiła szczególnie w obszarach komfortu przy niskich prędkościach, prowadzenia podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz balansu przechyłów wzdłużnych i poprzecznych. Jeszcze lepsze wrażenia z jazdy oferuje nowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice dwukomorowej i dwuzaworowej. Jego łagodna charakterystyka zapewnia wysoką stabilność oraz jeszcze bardziej intuicyjne prowadzenie na utwardzonych drogach i w terenie – zarówno w porównaniu z zawieszeniem standardowym, jak i z poprzednikiem. Jednocześnie adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne pozwala dodatkowo udoskonalić osiągi i precyzję reakcji oraz ograniczyć ruchy nadwozia w dynamicznych sytuacjach drogowych. Cechują je też jeszcze wyraźniejsze różnice pomiędzy trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus.

Wariant hybrydowy o wyższej mocy, do 90 km zasięgu w trybie elektrycznym

W Europie nowe Cayenne debiutuje w trzema wersjach silnikowych. Kompleksowo udoskonalony 4,0-litrowy silnik V8 biturbo opracowany przez Porsche zastępuje poprzednią jednostkę V6 w nowym Cayenne S. Z maksymalną mocą 349 KW (474 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm – to o 25 kW (34 KM) oraz o 50 Nm więcej niż w poprzedniku – zarówno w SUV-ie, jak i w Coupé pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 s. Prędkość maksymalna wynosi 273 km/h.

Gamę Cayenne otwiera zoptymalizowany 3,0-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem. Generuje on teraz moc 260 kW (353 KM) oraz 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, czyli o 10 kW (13 KM) i o 50 Nm więcej niż wcześniej.

Sześciocylindrowy motor stanowi również podstawę zespołu napędowego najnowszego Cayenne E-Hybrid. W połączeniu z nowym silnikiem elektrycznym, wzmocnionym o 30 kW – do 130 kW (176 KM), moc systemowa wzrasta do 346 kW (470 KM). Akumulator wysokonapięciowy o pojemności zwiększonej z 17,9 kWh do 25,9 kWh, w zależności od poziomu wyposażenia, zapewnia zasięg WLTP w trybie elektrycznym do 90 km. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania z odpowiedniego źródła prądu do mniej niż 2,5 h, i to pomimo zwiększonej pojemności akumulatora. Efektywność samochodu podnoszą zoptymalizowane tryby jazdy hybrydowej.

Na większości rynków Porsche poza Unią Europejską topowym wariantem Cayenne, zaprojektowanym z myślą o maksymalnych osiągach na asfalcie, pozostaje Turbo GT. Występuje on wyłącznie jako Coupé i korzysta ze wszystkich optymalizacji oraz innowacji odnowionej serii modelowej. Co więcej, moc 4,0-litrowego silnika V8 biturbo została zwiększona o 14 kW (19 KM), do 485 kW (659 KM). Cayenne Turbo GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 s i osiąga prędkość maksymalną 305 km/h.

Cayenne ze wzbogaconym wyposażeniem standardowym dostępne w cenie od 428 tys. zł

Standardowa specyfikacja Cayenne została znacząco poszerzona i obejmuje m.in. reflektory LED Matrix, zawieszenie Porsche Active Suspension Management, 20-calowe obręcze kół, wspomaganie parkowania z przodu i z tyłu wraz z kamerą cofania oraz schowek na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego z mocą do 15 W. W Polsce Porsche oferuje nowe Cayenne w cenie od 428 tys. zł (Coupé: od 448 tys. zł). Cena Cayenne E-Hybrid wynosi od 458 tys. zł (Coupé: od 473 tys. zł), a Cayenne S – od 529 tys. zł (Coupé: od 555 tys. zł). Nowe modele można już zamawiać, a dostawy rozpoczną się w lipcu 2023 r.

Źródło: Porsche