Pod koniec listopada 2022 r. z linii montażowej w Stuttgarcie-Zuffenhausen zjechał pięciotysięczny pucharowy samochód wyścigowy oparty na Porsche 911. Wszystko zaczęło się w 1990 r., od aut budowanych na potrzeby markowego pucharu Porsche Carrera Cup Deutschland. Od tamtej pory 911 Cup stała się jednym z najczęściej produkowanych pojazdów wyścigowych na świecie.
Rywalizacja samochodem VIP podczas Porsche Supercup – międzynarodowego markowego pucharu Porsche – ma długą tradycję. W sezonie 2023 znani kierowcy zaproszeni na wybrane rundy poprowadzą wyjątkowe, pięciotysięczne 911 GT3 Cup. Aby uczcić wyprodukowanie jubileuszowego egzemplarza wyścigowej maszyny opartej na modelu 911, stworzonej właśnie na potrzeby markowego pucharu, samochód otrzyma numer 911 i specjalne barwy wyróżniające go spośród około 30 innych aut biorących udział w Porsche Mobil 1 Supercup.
„Ponad 5000 pucharowych 911 – ta imponująca liczba jak żadna inna symbolizuje ogromny sukces naszych markowych pucharów na całym świecie. Oznacza również dużą popularność, jaką Porsche cieszy się wśród zespołów, profesjonalnych kierowców, młodych talentów oraz ambitnych amatorów sportowej rywalizacji na całym świecie. Żaden inny samochód wyścigowy Porsche nie powstał w tak dużej liczbie i nie ścigał się tak często” – powiedział Oliver Köppen, menedżer ds. serii markowych oraz GT w dziale sprzedaży Porsche Motorsport.
To, co rozpoczęło się w 1990 r., od pierwszego 911 Cup startującego w Porsche Carrera Cup Deutschland, przekształciło się w prawdziwe pasmo sukcesów, które ma dziś wymiar 34 zatwierdzonych przez Porsche markowych serii pucharowych organizowanych na całym świecie. Przez kolejna dziesięciolecia koncepcja rywalizacji 911 Cup rozprzestrzeniła się z centrum rozwoju w Weissach na niemal wszystkie kontynenty. Obecnie puchary Porsche Carrera Cup są rozgrywane w Europie, Ameryce, Azji, na Bliskim Wschodzie oraz w Australii. Od 1993 r. naczelne miejsce wśród nich zajmuje międzynarodowy Porsche Supercup, który w sezonie 2023 wpisuje się w program wsparcia Formuły 1 podczas ośmiu europejskich Grand Prix.
Porsche – przywrócone do pełnej sprawności, upamiętnia historię 959 Paris-Dakar
„Od chwili debiutu Porsche Carrera Cup Deutschland w kwietniu 1990 r. puchary markowe Porsche uległy znacznej ewolucji. W tym sezonie ich liczba wzrosła do 34 serii na całym świecie – i niemal we wszystkich wykorzystywana jest najnowsza generacja 911 GT3 Cup typ 992. Ten sukces był w dużej mierze zasługą zespołów naszych klientów i właśnie im jestem winien szczególne podziękowania” – podkreślił Michael Dreiser, dyrektor sprzedaży Porsche Motorsport.
Od produkcji seryjnej do rasowego samochodu wyścigowego GT
W 1990 r. strategia stojąca za Porsche Carrera Cup Deutschland była jasna: technika z produkcji seryjnej powinna sprawdzić się na torze wyścigowym, a produkcja wszystkich pucharowych samochodów ma zostać scentralizowana w Porsche. Za bazę posłużyło 911 Carrera RS (generacja 964), które na potrzeby markowego pucharu zostało tylko nieznacznie zmodyfikowane pod kątem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa, układu wydechowego oraz wyścigowego zawieszenia.
Porsche Museum dodaje do swojej kolekcji pierwszego markowego zwycięzcę w DTM
Wraz ze wprowadzeniem coraz bardziej kompleksowych przepisów bezpieczeństwa i umiędzynarodowieniem koncepcji markowych pucharów 911 Cup przeszło jednak znaczącą transformację i z generacji na generację zamieniało się w coraz bardziej rasowy samochód wyścigowy. Efekt: obecne Porsche 911 GT3 Cup (seria modelowa 992) oferuje elementy takie jak klatka bezpieczeństwa projektowana z wykorzystaniem obliczeń komputerowych, sekwencyjna skrzynia biegów z łopatkami zmiany przełożeń przy kierownicy, elementy nadwozia i kokpitu wykonane z włókna węglowego czy tylne skrzydło regulowane w jedenastu pozycjach.
Dopuszczone do ruchu drogowego 911 GT3 oraz GT3 Cup wciąż mają jednak wiele wspólnych elementów technicznych. Na przykład sześciocylindrowy silnik bokser jest praktycznie identyczny – z wyjątkiem detali takich jak wyścigowy układ wydechowy i specjalna elektronika sterująca. Niezmieniona moc 375 kW (510 KM) oznacza między innymi, że czterolitrowy wolnossący motor przez cały sezon Supercup lub Carrera Cup nie musi przechodzić prac serwisowych.
Wysoka produkcja pucharowych 911 – pokłosie sukcesu markowych pucharów Porsche na całym świecie – wymaga wyjątkowego procesu produkcyjnego. Wyścigowe maszyny opracowane przez Porsche Motorsport w Weissach zjeżdżają z tej samej linii montażowej, co seryjne 911, zlokalizowanej w głównym zakładzie w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Zbudowanie Porsche 911 GT3 Cup zajmuje nie więcej niż niespełna osiem godzin – to również rekordowy wynik.
Wszystkie generacje 911 Cup:
Porsche 911 Carrera 2 Cup (964)
Model bazowy: Porsche 911 Carrera RS
Debiut: 1990 (Porsche Carrera Cup Deutschland)
Pojemność skokowa: 3,6 l
Moc maksymalna: 195 kW (265 KM) do 202 kW (275 KM)
Produkcja: 297 egzemplarzy
Samochody drogowe i wyścigowe były do siebie bardzo podobne. Standardowe Porsche 911 Carrera RS zostało pozbawione wszelkich wygód i otrzymało klatkę bezpieczeństwa, kubełkowy fotel, tzw. szelki, sportowe zawieszenie, wyścigowe opony, zmodyfikowane hamulce oraz sportowy układ wydechowy. Dodano również blokadę mechanizmu różnicowego i krótsze przełożenia od trzeciego do piątego biegu. Zachowano ABS oraz trójdrożny katalizator.
Porsche 911 Cup (993)
Model bazowy: Porsche 911 Carrera RS
Debiut: 1994 (Porsche Carrera Cup Deutschland)
Pojemność skokowa: 3,8 l
Moc maksymalna: od 228 kW (310 KM) do 232 kW (315 KM)
Produkcja: 186 egzemplarzy
Jedną z najważniejszych innowacji w porównaniu z 964 była wielowahaczowa tylna oś. W 1995 r. wprowadzono większe, nieruchome tylne skrzydło, a także osłony progów oraz przedni spojler z produkcyjnego 911 Carrera RS.
Porsche 911 GT3 Cup (996)
Model bazowy: Porsche 911 GT3
Debiut: 1998 (Porsche Supercup)
Pojemność skokowa: 3,6 l
Moc maksymalna: od 265 kW (360 KM) do 287 kW (390 KM)
Produkcja: 873 egzemplarze
911 Cup trzeciej generacji po raz pierwszy było napędzane sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą. Jego moc stopniowo wzrastała – z 265 kW (360 KM) do 287 kW (390 KM). Ta generacja doświadczyła kilku ewolucji aerodynamicznych: od 2001 r. masywne tylne skrzydło podwoiło siłę docisku tylnej osi, a od 2002 r. można było je siedmiostopniowo regulować. To nie koniec zmian: łezkowate reflektory z Porsche 911 Turbo zapewniły nowy wygląd.
Porsche 911 GT3 Cup (997)
Model bazowy: Porsche 911 GT3 i GT3 RS
Debiut: 2005 (Porsche Supercup)
Pojemność skokowa: 3,6-3,8 l
Moc maksymalna: od 294 kW (400 KM) do 331 kW (450 KM)
Produkcja: 1485 egzemplarzy
Nowy przedni pas z regulowanym spojlerem oraz większe tylne skrzydło w porównaniu z poprzednikiem generowały o około 40% większy docisk. Ewolucyjny model z 2010 r. bazował na seryjnym 911 GT3 RS i odziedziczył po nim 3,8-litrowy silnik.
Porsche 911 GT3 Cup (991.1)
Model bazowy: Porsche 911 GT3 Cup
Debiut: 2013 (Porsche Supercup)
Pojemność skokowa: 3,8 litra
Moc maksymalna: 338 kW (460 KM)
Produkcja: 673 egzemplarze
911 GT3 Cup generacji 991.1 było pierwszym samochodem stworzonym na potrzeby pucharów markowych Porsche, który wyposażono w manetki zmiany biegów przy kierownicy. Nowo opracowana klatka bezpieczeństwa i luk ratunkowy w dachu zwiększyły poziom bezpieczeństwa.
Porsche 911 GT3 Cup (991.2)
Model bazowy: Porsche 911 GT3 Cup
Debiut: 2017 (Porsche Supercup)
Pojemność skokowa: 4,0 l
Moc maksymalna: 357 kW (485 KM)
Produkcja: 737 egzemplarzy
Podobnie jak samochód seryjny od 2017 r. 911 Cup otrzymywało nowo opracowanego sześciocylindrowego boksera o pojemności skokowej czterech litrów.
Porsche 911 GT3 Cup (992)
Model bazowy: Porsche 911 GT3 Cup
Debiut: 2021 (Porsche Supercup)
Pojemność skokowa: 4,0 l
Moc maksymalna: 375 kW (510 KM)
Produkcja: 782 egzemplarze (do marca 2023 r.)
Głównym wizualnym wyróżnikiem obecnej serii modelowej jest poszerzone nadwozie z 911 Turbo, z regulowanym spojlerem z przodu oraz tylnym spojlerem z mocowaniem typu „łabędzia szyja”. Po raz pierwszy kokpit jest w pełni cyfrowy. Czterolitrowy bokser rozwija teraz moc 375 kW (510 KM) i został przystosowany do zasilania paliwem syntetycznym.
Źródło: Porsche