Samochód w 100% elektryczny, prezentujący wizję marki w zakresie zasięgu wynoszącego ponad 700 km, którego czas ładowania wynosi niewiele ponad 10 minut, a zużycie energii jest mniejsze niż 10 kWh na 100 km. Lancia Pu+Ra HPE to pierwszy samochód inspirowany wystrojem wnętrza, dzięki współpracy z firmą Cassina, liderem w branży ekskluzywnych, luksusowych mebli, odwzorowujący typowo włoskie doświadczenie „home feeling”.
„Dzisiaj Lancia przedstawia Lancię Pu+Ra HPE, wizję marki na najbliższe 10 lat, model, który wprowadza markę w erę mobilności elektrycznej i podsumowuje sposób w jaki pojmujemy samochód i wrażenia z nim związane. Począwszy od nowego modelu Ypsilon, nasze auta przyszłości będą czerpać inspiracje z Lancii Pu+Ra HPE” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.
Lancia Pu+Ra HPE to również pierwszy samochód wyposażony w wirtualny interfejs S.A.L.A., który będzie dostępny w nowym modelu Ypsilon. A dzięki S.A.L.A, Lancia będzie pierwszą marką w grupie Stellantis, która wdroży technologie Chameleon i TAPE (Tailored Predictive Experience) centralizujące funkcje audio, sterowanie klimatyzacją i oświetleniem, umożliwiając dostosowanie atmosfery panującej w kabinie poprzez naciśnięcie jednego przycisku lub sterowanie głosem.
Nadwozie o opływowych kształtach
Lancia Pu+Ra HPE jest naturalną ewolucją Lancii Pu+Ra Zero, trójwymiarowego manifestu stanowiącego istotę designu przyszłych modeli marki zaprezentowanego w listopadzie ubiegłego roku.
Nowy samochód koncepcyjny Lancii w pełni ucieleśnia zasady nowego języka designu marki, oddającego radykalizm i prostotę, w którym bryły nowych pojazdów są tworzone przez kolejne warstwy, poprzez dodawanie i przecinanie podstawowych i charakterystycznych kształtów, takich jak koło, prostokąt i trójkąt, oraz łączenie ich z eklektycznymi detalami. Nowy samochód koncepcyjny marki Lancia staje się zatem wyrazem włoskiego, ponadczasowego wzornictwa, o zrównoważonym i innowacyjnym podejściu, które wykracza poza język designu typowy dla branży motoryzacyjnej.
Nazwa samochodu koncepcyjnego to Lancia Pu+Ra HPE, gdzie „Pu+Ra” odnosi się do nowego, czystego i radykalnego języka designu marki, natomiast HPE to skrót od High Performance Electric i oznacza samochód, który jest jednocześnie ekologiczny, ekscytujący i który ewoluuje (Eco-sustainable, Exciting and Evolved). Skrót HPE został użyty po raz pierwszy w latach 70. dla Lancii Beta i oznaczał „High Performance Estate”, był symbolem sportowego charakteru i praktyczności.
Progressive Green to nazwa koloru Lancii Pu+Ra HPE: „progresywnego” ponieważ patrzy w przyszłość marki i jej klientów, natomiast „zielonego” ze względu na jego znaczenie w kontekście zrównoważonego rozwoju. Błękitno-zielony kolor w ciepłym złotym odcieniu, wykonany z wykorzystaniem płynnego metalu z pigmentami najnowszej generacji – jest hołdem dla zabytkowej i ponadczasowej Lancii Flaminia Azzurro Vincennes.
Ciągły dialog przeszłości z przyszłością wyraża się w liniach bocznych płynnie schodzących w kierunku tyłu auta, przywołujących na myśl Aurelię i Flaminię, oraz w opływowym kształcie, opartym na aerodynamice, zrównoważonym rozwoju i bryle zachwycającej płynnymi liniami.
Z boku umieszczono nowe logo Lancii, będące wyrazem nowej tożsamości wizualnej marki. Nowe logo nawiązuje do wszystkich charakterystycznych elementów legendarnej marki, takich jak kierownica, flaga, tarcza, włócznia i napis, reinterpretując je w nowej odsłonie, aby wyrazić innowacyjność, charakter premium, włoski styl i eklektyzm.
Dialog między przeszłością a przyszłością odnajdujemy również w tylnej części samochodu. Tył wyróżniają bowiem ikoniczne, okrągłe światła nawiązujące do najbardziej radykalnego ducha marki i legendarnej Lancii Stratos. Pomiędzy światłami umieszczono nowy, ikoniczny napis Lancia.
Przód to reinterpretacja historycznej osłony chłodnicy Lancii, przypominającej rozszerzający się ku górze „kielich”, dzisiaj zwrócony w przyszłość poprzez trzy promienie światła, podkreślające jego kultowy i niezwykły charakter, rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. Nad kielichem znajduje się nowy napis Lancia, wykonany oryginalną czcionką, która czerpie inspirację ze świata mody.
Innowacyjny kolisty dach, który zapewnia panoramiczny widok jest wyraźnym nawiązaniem do elementów charakterystycznych dla nowego designu Lancii.
Tylna szyba również nawiązuje do Lancii z lat 70-tych, Beta HPE, z poziomymi listwami, które reinterpretują znaną strukturę osłony przeciwsłonecznej, z nowoczesnym akcentem. Duże okna maksymalnie wykorzystują naturalne światło słoneczne, nawiązując do koncepcji „home feeling”.
Lancia i Cassina
Rozwija się współpraca pomiędzy markami Lancia i Cassina, dwiema firmami będącymi wyrazem doskonałości Made in Italy w swoich dziedzinach, patrzącymi obecnie w przyszłość, skupiając maksymalną uwagę na zrównoważonym rozwoju i dobrym samopoczuciu we wnętrzu samochodu.
Wykorzystując swoje know-how, będące wynikiem prawie 100-letniej historii, innowacji i badań, Cassina przenosi teraz swoje doświadczenie do branży motoryzacyjnej, skupiając się na wspólnych wartościach, które dzieli z marką Lancia, takich jak włoski styl, innowacyjność, tradycja i szacunek dla środowiska.
W ten sposób włoskie wzornictwo zastosowano w projekcie samochodu, opierając się na różnych elementach umeblowania. Stworzona w ten sposób ciepła i przytulna przestrzeń samochodu koncepcyjnego Lancia, odwzorowuje domową atmosferę.
Wspólna podróż marek Lancia i Cassina inspirowana jest „Perspektywą Cassina”, czyli wizją łączącą najbardziej innowacyjne produkty z ikonami nowoczesności w celu stworzenia wygodnej i eklektycznej przestrzeni opartej na wyjątkowej doskonałości designu.
Punktem wyjścia były elementy wystroju wnętrza nadające charakter włoskim domom, które przeniesiono następnie do modelu Lancia Pu+Ra HPE: centralne miejsce zajmowane przez meble tapicerowane w salonie; stolik kawowy, „wielofunkcyjny” element centralny; i wreszcie, ciepło kojarzone z dywanem przywodzi na myśl domową atmosferę, przywiązując dużą wagę do kolorystyki i spójności materiałów.
Wnętrze, w którym poczujesz się jak w domu
Wnętrze Lancii Pu+Ra HPE jest w pełni spójne z nowym, czystym i radykalnym językiem designu marki, dzięki zastosowaniu ikonicznych i prostych kształtów, które wymykają się językowi designu typowemu dla branży motoryzacyjnej.
We wnętrzu samochodu koncepcyjnego powstała eklektyczna przestrzeń inspirowana wystrojem wnętrza i atmosferą włoskich domów, o płynnych liniach, z dużą dbałością o szczegóły w ogólnej kompozycji, którą wyróżniają czyste formy.
Inspirację włoskim wzornictwem meblowym widać wyraźnie w okrągłym dywanie oraz w przednich fotelach, inspirowanych fotelami Maralunga zaprojektowanymi przez Vico Magistretti dla marki Cassina. Dwa, pojedyncze siedzenia mają wyjątkowe proporcje i śmiałe zestawienia chromatyczne.
Proste geometryczne kształty zastosowano także w stolikach, również okrągłych, umieszczonych w konsoli środkowej, a nawet na desce rozdzielczej, która zmienia całkowicie podejście stosowane dotychczas w motoryzacji i jest oparta na ikonicznym, okrągłym elemencie ze szkła, ozdobionym wyraźnymi nacięciami.
Duże okna zalewają wnętrze naturalnym światłem. W ten sposób odtworzono przytulny, domowy nastrój charakterystyczny dla włoskich salonów.
Ponadto, chroniąca przed słońcem struktura inspirowana wenecką żaluzją nawiązuje do kultowej Lancii Beta HPE i świata architektury, tworząc w kabinie grę światła i cienia, natomiast w części centralnej staje się świetlistym elementem technologii, która współdziała z S.A.L.A. i jej funkcjami.
Zrównoważony rozwój według Lancii
Sustainability by Lancia to zrównoważony rozwój w doskonałym stylu, Sustylenability to słowo złożone z połączenia dwóch wyrazów „sustainability” i „style”.
Lancia Pu+Ra HPE jest tak naprawdę pierwszym przykładem „Sustainability by Lancia”, w 100% elektrycznym samochodem koncepcyjnym, który określa wizję marki na następne 10 lat. Każdy jego element odzwierciedla ideę eleganckiego i jednocześnie zrównoważonego doświadczenia „home feeling”” we wnętrzu auta , w doskonałym stylu Lancii. Dzięki współpracy z wybitnymi markami Made in Italy, w wyrafinowanym wnętrzu samochodu zastosowano zrównoważone materiały, zgodnie z wartościami określonymi w 10-letnim planie strategicznym Lancii, a 70% powierzchni których można dotknąć wykonano z materiałów ekologicznych.
Na tej drodze zrównoważonego rozwoju marka kieruje się czterema wartościami, którymi są: nowa interpretacja tradycji, włoski charakter, eklektyzm oraz domowa atmosfera.
Nowa interpretacja tradycji oznacza poszukiwanie zrównoważonych materiałów w celu odnowienia tradycji Lancii poprzez wykorzystanie innowacyjnych, pochodzących z recyklingu lub nadających się do recyklingu materiałów, produkowanych w ramach zrównoważonych procesów. Koncepcja ta znajduje swoje odzwierciedlenie w tkaninie obiciowej znanej jako „panno Lancia”, zastosowanej na siedzeniach i stworzonej we współpracy z firmą Cassina. Zastosowano w niej nowy aksamit w kolorze ochry z certyfikatem GreenGuard®, który identyfikuje produkty o niskiej emisji substancji chemicznych i ograniczonym wpływie na środowisko GWP.
Włoski charakter wywodzi się z korzeni Lancii i oznacza stosowanie materiałów, które symbolizują włoską doskonałość i są wyrazem wyjątkowego dziedzictwa pod względem piękna, autentyczności i rzemiosła.
Panele drzwi Lancii Pu+Ra HPE są pokryte MARM\MORE, materiałem, którego nazwa pochodzi od marmor, łacińskiego słowa oznaczającego „marmur”, natomiast „MORE” opisuje, jak bardzo marmur nabiera wartości, w tym sensie, że jego obróbka pociąga za sobą nowe i inne postrzeganie samego marmuru. Z ciężkiego i statycznego stanu staje się on lekkim materiałem nadającym się do noszenia. To innowacyjny produkt składający się aż w 50% z odpadów pyłu marmurowego, to tkanina z recyklingu, produkowana przy użyciu naturalnych kolorów, miękka w dotyku i wodoodporna, a tworzona przez Limonta i startup FILI PARI.
Eklektyzm oznacza umiejętność czerpania z wielu obszarów, które nie są ściśle związane z motoryzacją, w doskonałym włoskim stylu. Ta koncepcja znajduje swój wyraz w kultowym stoliku wykonanym z M49 BioAcetate Renew™ Mazzucchelli, biopochodna octanu celulozy. Octan celulozy jest szeroko stosowany w świecie mody, zwłaszcza w produkcji okularów, ze względu na swoją zdolność dopasowywania się do szerokiej gamy stylów, kolorów, efektów i grafik.
Lancia Ypsilon – kolejny rekordowy rok sprzedaży i ambitne plany
Domowa atmosfera oznacza stworzenie przytulnego otoczenia, które czerpie inspirację z włoskich domów, by za każdym razem gdy nasi klienci wsiądą do samochodu „czuli się jak w domu”.
Tylna półka samochodu otula siedzenia ciepłą i nowoczesną drewnianą markieterią, wykonaną z surowca pochodzącego z upcyklingu i stworzoną we współpracy z marką Tabu na bazie ich kolekcji inkrustowanego drewna „Biodiversity”. To innowacyjny i pochodzący z gospodarki o obiegu zamkniętym produkt, który wykorzystuje odpady z obróbki wysokiej jakości drewna okleinowego. Odzyskanie ich i umiejętne przekształcenie rękami doświadczonych stolarzy powoduje, że stają się one nowym materiałem.
Niekwestionowaną gwiazdą tej „domowej” atmosfery jest dywan z naturalnej wełny, ręcznie wykonany przedmiot, stworzony bez żadnych odpadów. Jego okrągły kształt nawiązuje do stylizacji deski rozdzielczej i kultowego stolika, a rzeźbienie z efektem 3D przywołuje elementy pokrywy silnika, czyniąc wnętrze przytulnym niczym domowy salon.
Cały tył samochodu i dolna część wnętrza wykonane są z ciepłego, komfortowego, aksamitnego nubuku (firmy Poltrona Frau), który produkowany jest we Włoszech w certyfikowanym łańcuchu dostaw i jest wolny od garbowania chromowego.
Strategia elektryfikacji
Zgodnie ze strategią elektryfikacji Stellantis, w 2024 roku Lancia wprowadzi na rynek nową Lancię Ypsilon, zarówno w wersji hybrydowej, jak i elektrycznej, ale już od 2026 roku na rynek trafiać będą wyłącznie samochody w 100% elektryczne, zaś od 2028 roku, wraz z pojawieniem się nowej Delty, marka będzie sprzedawać wyłącznie modele elektryczne.
Lancia Pu+Ra HPE, praktyczny, zwinny model z opływowym, wydajnym i aerodynamicznym nadwoziem, jest w 100% elektrycznym manifestem, reprezentującym wizję marki na najbliższe 10 lat, w zakresie zasięgu, czasu ładowania i wydajności, które zapewniają wiodące osiągi na rynku.
Od zawsze Lancia produkowała modele, które potrafiły na nowo zapisać karty historii trzech głównych klas pojazdów: samochodów miejskich, flagowych modeli i kompaktowych sedanów. Tak będzie również w przyszłości, gdy nowe samochody Lancii będą oferować to, co najdoskonalsze we wszystkich trzech segmentach, wykorzystując najlepsze cechy platform Stellantis. Kompaktowe, zwinne i dające radość z jazdy, nowe modele Lancii będą skierowane do europejskich klientów, tzw. progressive classic influencer, którzy poszukują ponadczasowej elegancji, włoskiego charakteru i innowacji, połączonych z wygodnym i przyjemnym doświadczeniem jazdy za kierownicą.
Złożony z technologicznych modułów (silnik, akumulator, zawieszenie, hamulce, itp.) zaczerpniętych z nowej Lancii Ypsilon, koncept Lancia Pu+Ra HPE jest manifestem na kolejne 10 lat marki i reprezentuje wizję samochodów przyszłości pod względem:
– zasięgu: ponad 700 km
– czasu ładowania wynoszącego nieco ponad 10 minut
– zużycia energii poniżej 10 kWh na 100 km
– aerodynamicznych elementów, takich jak obniżony dach, wąskie cyfrowe lusterka boczne, aerodynamiczne koła*, trzy przednie, aerodynamiczne płyty osłonowe podwozia.
*Goodyear jest producentem opon do Lancii Pu+Ra HPE. Te wyróżniające się unikalną konstrukcją ściany bocznej opony zapewniają idealne dopasowania do felgi, co nadaje pojazdowi bardziej luksusowy wygląd.
Konstrukcja ścian bocznych opon gwarantuje również najwyższy poziom aerodynamiki, zwiększając efektywność energetyczną.
„Effortless Technology by Lancia”, prosta w użyciu technologia, w służbie ludziom
Przyszła wizja Lancii Pu+Ra HPE zapewnia prostą, niewymagającą wysiłku i intuicyjną technologię, która ułatwia klientom życie w samochodzie i sprawia, że „czują się oni jak w domu”.
S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation) stanowi filar technologii Effortless Technology by Lancia.
S.A.L.A. to minimalistyczny i inteligentny wirtualny interfejs, łączący funkcje audio, obsługę klimatyzacji i oświetlenia. Kierowca i pasażerowie mogą więc dopasować do swoich upodobań otoczenie we wnętrzu samochodu, dotykając po prostu przycisku, lub używając swojego głosu.
S.A.L.A. umożliwi klientom wybór jednego spośród trzech trybów dostępnych w samochodzie:
- Immersive wzmacnia wrażenia z jazdy dzięki technologii Stellantis Chameleon, która zadebiutuje po raz pierwszy w samochodzie i, która jest w stanie „dostosować” atmosferę kabiny pasażerskiego do otoczenia na zewnątrz, odpowiednio regulując dźwięk, powietrze i światło.
- Wellbeing dzięki wsparciu sztucznej inteligencji Stellantis, TAPE (Tailored Predictive Experience) przewiduje różne nastroje kierowcy i pasażerów, wpływając na poprawę ich samopoczucia i zapewniając tym samym lepszą atmosferę w samochodzie.
- Entertainment pozwala wykorzystać wszelkie czasy oczekiwania, oferując możliwość obejrzenia filmu w streamingu, zagrania w grę wideo lub przeglądania portali społecznościowych.
Nowa Lancia Ypsilon będzie pierwszym modelem Lancii wyposażonym w interfejs S.A.L.A.
Aby stworzyć jeszcze pełniejsze i immersyjne doświadczenia, S.A.L.A. będzie podążać krok po kroku za ewolucją platform technologicznych Stellantis, dzięki czemu każda marka będzie mogła dostosować poszczególne funkcje dostępne w różnych modelach.
Premiera zwiastuna krótkometrażowego filmu zatytułowanego „Giving Shape to the Future” (Nadać kształt przyszłości)
Przy okazji konferencji prasowej zatytułowanej „Emozione Pu+Ra” odbyła się premiera zwiastuna krótkometrażowego filmu zatytułowanego „Giving shape to the future”.
Jest to drugi odcinek internetowego serialu „Lancia, nowe odrodzenie”, składającego się z trzech odcinków i celebrującego odrodzenie marki i jej drogę, by stać się pożądaną, wiarygodną i szanowaną marką na europejskim rynku samochodów segmentu premium. Pierwszy odcinek trafił do sieci w grudniu ubiegłego roku po Lancia Design Day, pierwszym wydarzeniu w nowej erze marki.
W drugim odcinku Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia wraz z całym zespołem Lancii, zabrał widzów w podróż, by odkryć Lancię Pu+Ra HPE, w 100% elektryczny samochód koncepcyjny, który reprezentuje wizję marki na najbliższe dziesięć lat w odniesieniu do designu, domowej atmosfery wnętrza, zrównoważonego rozwoju, elektryfikacji i technologii.
Kręcony w biurach marki, w Centro Stile Lancia w Turynie i w Cassina Milan Store przy via Durini w Mediolanie, zwiastun jest nieustanną sekwencją obrazów, które wykorzystując język filmów dokumentalnych pokazują to, co zwykle pozostaje ukryte przed wzrokiem szerokiej publiczności.
Głos oddany został licznym bohaterom procesu projektowania Lancii Pu+Ra HPE i pokazuje, jak współpraca z Cassiną stanowiła istotne źródło inspiracji przy opracowywaniu wnętrza samochodu koncepcyjnego, upodabniając je w znacznym stopniu do wnętrz domu.
Źródło: Lancia