W ubiegłym tygodniu odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zakładu przeznaczonego do produkcji samochodów elektrycznych typu PBV (Purpose-Built Vehicles). Ceremonia odbyła się w fabryce Kia w Hwaseong, zlokalizowanej w prowincji Gyeonggi w Korei Południowej. Wzięli w niej udział przedstawiciele rządu, Prezes Hyundai Motor Group – Euisun Chung, Prezes i Dyrektor Generalny Kia – Ho Sung Song – oraz pracownicy Hyundai Motor Group i przedstawiciele przemysłu części samochodowych.
Ho Sung Song, Prezes i Dyrektor Generalny Kia, w imieniu Hyundai Motor Group powiedział, że „do 2030 roku Kia, Hyundai Motor i Hyundai MOBIS wspólnie planują zainwestować 24 biliony KRW (około 18 miliardów dolarów amerykańskich) w krajowy przemysł samochodów elektrycznych. Korea Południowa jest jednym z trzech największych graczy na światowym rynku aut elektrycznych. Naszym celem jest zwiększenie konkurencyjności ekosystemu pojazdów elektrycznych poprzez wzrost inwestycji na badania i rozwój oraz na rozbudowę produkcji i infrastruktury. Chcemy być liderem zmian w przemyśle motoryzacyjnym i napędzać innowacje”.
Najnowocześniejsza fabryka o rocznej zdolności produkcyjnej 150 000 samochodów
Kia zainwestuje około 1 biliona wonów (blisko 758 milionów dolarów amerykańskich) w przygotowanie terenu o powierzchni ok. 40 tysięcy hektarów. Fabryka rozpocznie seryjną produkcję w drugiej połowie 2025 roku. W pierwszym pełnym roku produkcji w nowym zakładzie powstanie 150 000 samochodów, przy czym możliwe jest zwiększenie jego zdolności produkcyjnej w przyszłości. Będzie ono zależało od sytuacji rynkowej i od popytu.
Nowa fabryka samochodów elektrycznych typu PBV będzie przyjazna dla środowiska. Zostaną w niej wykorzystane innowacyjne technologie produkcji przy jednoczesnej minimalizacji emisji dwutlenku węgla. Zakład będzie również dążyć do osiągnięcia maksymalnej wydajności dzięki zaawansowanym systemom produkcji Hyundai Motor i technologii Kia „E-FOREST”1 oraz za sprawą cyfrowego systemu produkcji.
Jednym z innowacyjnych procesów produkcyjnych, który ma zostać wdrożony w nowym zakładzie jest tzw. metoda komórkowa, umożliwiająca produkcję samochodów w oparciu o różnorodne wymagania klientów.
World Performance Car of the Year 2023 – Kia EV6 GT z prestiżowym tytułem
Metoda komórkowa polega na takim ułożeniu procesu produkcji, aby maszyny lub stacje robocze, które są używane do wytwarzania podobnych podzespołów lub części były zgrupowane obok siebie. Celem metody komórkowej jest stworzenie bardziej wydajnego i elastyczniejszego procesu produkcji poprzez zmniejszenie odległości, jaką materiały i części muszą pokonać w jej trakcie. W tej metodzie produkcji maszyny są rozmieszczane w sposób, który optymalizuje przepływ materiałów i części pomiędzy stanowiskami roboczymi w celu minimalizacji przestojów, redukcji kosztów i zwiększeniu wydajności.
Kia do 2030 roku planuje sprzedać 1,6 miliona egzemplarzy samochodów elektrycznych
Najnowocześniejszy system produkcji w nowym zakładzie będzie łączyć metodę komórkową z systemem przenośników stosowanych przy produkcji seryjnej, aby umożliwić elastyczną produkcję z łatwym dostosowaniem jej do różnych rodzajów produktów.
Ponadto, nowy zakład produkcji samochodów elektrycznych typu PBV zostanie zbudowany jako fabryka niskoemisyjna, wykorzystująca suchą kabinę lakierniczą, przyjazną dla środowiska metodę lakierowania, która zmniejsza emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z istniejącymi fabrykami oraz naturalne światło.
Kia zastosuje również innowacyjne technologie, takie jak automatyzacja z wykorzystaniem uczenia maszynowego i sztuczną inteligencję (AI), automatyzację kontroli jakości lakierowania pod samochodem, automatyzację montażu części takich jak szyba, nazwa modelu i logo firmy. Ważna będzie również automatyczna analiza danych w czasie rzeczywistym, w celu samodzielnego korygowania montażu nadwozia samochodu.
Nowy zakład będzie przyjazny człowiekowi poprzez automatyzację ciężkich prac i zadań, które np. wymagają patrzenia w górę, przy jednoczesnym obniżeniu poziomu hałasu.
Pierwszy elektryczny samochód typu PBV zjedzie z taśmy nowej fabryki w 2025 roku
Kia planuje pokazać model o roboczej nazwie SW, pierwszy z gamy aut typu PBV, w 2025 roku. Model ten będzie samochodem średniej wielkości i będzie skonstruowany na platformie „eS”, opracowanej na potrzeby aut elektrycznych typu PBV, która umożliwia zastosowanie różnych typów nadwozi.
Model SW został opracowany, aby sprostać różnym wymaganiom, takim jak dostawa produktów różnego rodzaju, zamawianie przejazdów i realizacja współpracy między przedsiębiorstwami (B2B), dzięki doskonałej ładowności i przestronnej skrzyni ładunkowej o wysokości dorosłej osoby.
Po wprowadzeniu na rynek średniej wielkości samochodu typu PBV, Kia planuje rozszerzyć gamę o duże auto typu PBV, które mogłoby być wykorzystywane w logistyce, dostarczaniu świeżej żywności, w transporcie wielomiejscowym na stałych trasach oraz jako mobilne biura i sklepy, a także średniej wielkości zrobotyzowane taksówki oferujące jazdę autonomiczną.
Do 2030 roku Hyundai Motor Group zamierza być jednym z trzech największych producentów samochodów elektrycznych na świecie
Podczas ceremonii wmurowania kamienia węgielnego Hyundai Motor Group przedstawiła również cel, jakim do 2030 roku jest objęcie pozycji jednego z trzech największych na świecie producentów samochodów elektrycznych, na którą złoży się łączną sprzedaż samochodów elektrycznych marek Kia, Hyundai Motor i Genesis.
Grupa ogłosiła również, że do 2030 roku planuje znacząco zwiększyć roczną sprzedaż samochodów elektrycznych w Korei – do 1,51 miliona egzemplarzy – oraz sprzedaż aut na świecie do 3,64 miliona egzemplarzy. Aby zrealizować te plany, Kia i Hyundai Motor, wraz z Hyundai MOBIS, planują zainwestować 24 biliony KRW (około 18 miliardów dolarów amerykańskich) w samochody elektryczne w Korei.
W 2030 roku Grupa będzie oferować łącznie 31 samochodów elektrycznych. W tym roku Kia wprowadza na rynek EV9, flagowego wielkiego elektrycznego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.
Zakrojona na szeroką skalę inwestycja Hyundai Motor Group ma na celu unowocześnienie ekosystemu samochodów elektrycznych i wzmocnienie jego roli jako centrum napędzania innowacji w przemyśle motoryzacyjnym na świecie. Oczekuje się również, że inwestycja ta pociągnie za sobą wzrost nie tylko krajowej produkcji aut elektrycznych, ale również wzrost inwestycji na badania i rozwój oraz rozwój infrastruktury i pokrewnych gałęzi przemysłu.
Źródło: KIA