AAA Auto – wzrost liczby ofert aut elektrycznych i szybki odwrót od diesli

Rozwój elektromobilności i stopniowe odchodzenie od samochodów z silnikami diesla, stają się faktem. Potwierdzają to wyniki podsumowania przygotowanego przez AAA AUTO, z którego wynika, że zaledwie w ciągu ostatnich 5-ciu lat liczba ofert samochodów elektrycznych na wtórnym rynku zwiększyła się aż o ponad 9 300 procent. Jednocześnie o niemal 60 procent zmniejszył się dystans pomiędzy używanymi autami z napędem benzynowym a dieslami.

Dane pochodzące z AAA AUTO wskazują, że w 2018 roku na rynku wtórnym w Polsce oferowano na sprzedaż 1 044 335 samochodów z silnikami diesla i 783 604 aut napędzanych benzyną. W ubiegłym roku liczba używanych diesli spadła do 1 015 241, natomiast liczba ofert aut benzynowych wyniosła 903 055. Oznacza to, że różnica pomiędzy liczbą ofert sprzedaży diesli a liczbą ofert samochodów z silnikami benzynowymi zmniejszyła się aż o 57 proc.

Wraz z malejącą liczbą diesli na rynku aut używanych, wzrosły ich ceny. O ile w 2018 roku mediana ceny samochodu z silnikiem na olej napędowy wynosiła 18 500 zł, to w ubiegłym roku mediana ceny znajdowała się na poziomie 25 900 zł. Tańsze są samochody benzynowe. W 2018 roku ich mediana ceny wynosiła 14 900 zł, a w 2022 roku 22 900 zł.

AAA Auto – ponad 40 tys. zł Polacy są skłonni wydać na auto używane

Jak wynika z podsumowania AAA AUTO, większe zmiany zachodzą w segmencie używanych aut elektrycznych. W ciągu ostatnich 5-ciu lat liczba ofert samochodów z takim napędem na wtórnym rynku wzrosła aż o 9 358 proc. W 2018 roku na polskim rynku aut z drugiej ręki można było wybierać tylko wśród 60 ofert. Wówczas mediana ceny samochodu elektrycznego wynosiła 77 750 zł. Natomiast w ubiegłym roku na chętnych czekało 5 675 ofert, ale mediana ceny była już zdecydowanie wyższa, ponieważ wynosiła 115 000 zł.

Auto Świat Katalog >>Samochody Używane 2023<< już w sprzedaży

„Tak olbrzymi wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym wynika przede wszystkim z szybko rosnącej liczby sprzedaży nowych samochodów, ale nie tylko. Klienci także są obecnie bardziej świadomi, ponieważ w stosunku do okresu sprzed kilku lat rzadziej interesują się zakupem aut z dieslem. Wiedzą, że wkrótce samochody z takimi silnikami będą miały utrudniony wjazd do zielonych stref w wielu miastach Europy, a w końcu sprzedaż samochodów spalinowych w ogóle zostanie zakazana. Innym powodem, dla którego kierowcy odchodzą od diesli są zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach. Ubiegły rok był szczególny ze względu na wojnę w Ukrainie i wzrost cen paliw oraz towarów konsumpcyjnych, dlatego kupujący szukają bardziej oszczędnych samochodów. W AAA AUTO obserwujemy każdego roku wzrost zainteresowania napędami alternatywnymi, które szybko stają się powszechną częścią rynku wtórnego i stale zwiększają w nim swój udział. Uważam, że ten rok nie będzie jeszcze tak przełomowy pod względem dostępnych samochodów elektrycznych z drugiej ręki, ale w przyszłym roku powinna trafić na rynek większa liczba takich pojazdów, które dziś znajdują się m.in. we flotach firmowych“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Najczęściej oferowane na sprzedaż samochody elektryczne na wtórnym rynku w Polsce w I kw. 2023 r.

Model

Liczba ofert I kw. 2023

Mediana ceny (zł)

Mediana przebiegu (km)

Mediana wieku (lat)

Nissan Leaf

304

72 400

68 500

5,3

BMW i3

154

118 250

49 000

4,9

Renault Zoe

109

74 900

41 790

4,8

Tesla Model 3

107

210 502

37 500

2,4

Tesla Model S

90

202 400

122 000

6,2

Fiat 500

73

60 000

35 000

1,9

Audi e-tron

62

349 900

18 678

1,5

Volkswagen Golf

48

88 450

82 288

4,9

BMW iX

46

449 900

8 318

0,9

Skoda Enyaq

45

239 000

15 001

1,4

Jak wynika z danych opublikowanych w marcu 2023 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), sprzedaż nowych samochodów elektrycznych pobiła rekord. Pojazdy czysto elektryczne (BEV) w 2022 roku zdobyły 12,1 proc. udziału w rynku, w porównaniu do 9,1 proc. w 2021 roku i 1,9 proc. w 2019 roku. Warto przy tym zwrócić uwagę, że dokładnie dziesięć lat temu tylko 0,5 proc. całego rynku motoryzacyjnego stanowiły samochody elektryczne (BEV) oraz hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV).

Według Stowarzyszenia ACEA, samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi stopniowo tracą na popularności. Mimo to łącznie odpowiadały one za ponad połowę sprzedaży nowych samochodów w Unii Europejskiej w 2022 roku, która wyniosła 52,8 proc. (odpowiednio 16,4 proc. i 36,4 proc.).

Źródło: AAA Auto