Po liftingu GLE i GLE Coupé także Mercedes-Benz GLS, Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC oraz Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ debiutują w zaktualizowanej formie. Szereg zmian od strony designu, techniki i wyposażenia przenosi komfort, łączność oraz aurę tych dużych SUV-ów na wyższy poziom.
Pokaźne wymiary zewnętrzne sprawiają, że GLS oferuje trzy rzędy siedzeń i komfortowe warunki podróży nawet siedmiu podróżującym. Zmodernizowany Mercedes-Benz GLS pojawi się w europejskich salonach pod koniec października 2023 r.; w USA wprowadzenie modelu na rynek rozpocznie się w połowie września br.
Mercedes-Benz GLS: wizualne udoskonalenia i przydatne funkcje off-roadowe
W najnowszym wydaniu Mercedes-Benz GLS zwraca uwagę jeszcze efektowniejszą osłoną chłodnicy.
Cztery galwanizowane listwy mają ciemnosrebrne wykończenie. Również przedni zderzak otrzymał bardziej wyrazistą formę, ze zintegrowanymi wlotami powietrza w czarnej, lśniącej oprawie. Koresponduje z nimi przeprojektowana dolna partia, stylizowana na osłonę podwozia (wyposażenie standardowe). Z tyłu wzrok przyciąga nowe wypełnienie lamp z trzema poziomymi blokami. Do gamy wzorów obręczy kół dodano
nowe, 20-calowe, wieloramienne felgi z lekkich stopów w kolorze szarości Himalajów, z wykończeniem na wysoki połysk.
Tak jak wcześniej Mercedes-Benz GLS seryjnie występuje w siedmiomiejscowej konfiguracji. Nabywcy mają teraz do wyboru dwa nowe odcienie skórzanej tapicerki: beż Catalana i brąz Bahia. Kolejne nowości debiutują w palecie elementów ozdobnych. Po aktualizacji standardem jest brązowe drewno lipowe o wysokim połysku. Oferta wykończeń wzbogaciła się o panele ozdobne MANUFAKTUR z błyszczącym, czarnym lakierem fortepianowym, wcześniej zarezerwowane dla Mercedesa-Maybacha GLS 600 4MATIC.
Kolejnym eleganckim detalem znanym dotąd z wersji sygnowanej przez Maybacha są poprzeczki środkowych i bocznych otworów wentylacyjnych z ciemnosrebrnym wykończeniem.
Klub Zabytkowych Mercedesów Polska – StarDrive Poland Konin 2023
Większość kierowców GLS-a porusza się wyłącznie po utwardzonych drogach lub w łatwym albo średnio wymagającym terenie. W związku z tym Mercedes-Benz zmodyfikował zakres pakietu Off-Road Engineering. Lista komponentów obejmuje osłonę podwozia oraz zwiększony o 30 mm prześwit.
Zaktualizowana generacja systemu multimedialnego MBUX wprowadza nowy wygląd interfejsu. Zawartość ekranów można indywidualizować, korzystając z trzech różnych grafik (styl klasyczny, sportowy lub dyskretny) oraz trzech trybów wyświetlania informacji (nawigacja, wsparcie, serwis). W przypadku widoku „klasycznego” kierowca ma do dyspozycji sprawdzony układ z dwoma okrągłymi wskaźnikami. Tryb „sportowy” jest zdominowany przez kolor czerwony, z dynamicznie zaprojektowanym centralnym obrotomierzem. W stylu „dyskretnym” treść ogranicza się do tego, co najważniejsze. Ponadto, w połączeniu z nastrojowym oświetleniem, oba wyświetlacze mogą być podświetlane zgodnie z jednym z siedmiu schematów kolorystycznych. Zapewnia to imponujące wrażenia wizualne we wnętrzu GLS-a. Centralny wyświetlacz oferuje te same treści, co dotychczas, i może być sterowany dotykowo.
Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE – również w ekskluzywnej wersji Edition 1
Widok off-roadowy w efektowny sposób podaje parametry istotne podczas jazdy w terenie: nachylenie, przechył boczny, kompas oraz kąt skrętu kół. Standardowy pakiet parkowania z zestawem kamer 360° oferuje funkcję przezroczystej maski. Gdy aktywny jest tryb off-roadowy, centralny wyświetlacz prezentuje wirtualny widok pod przednią częścią samochodu. Dzięki temu łatwiej zawczasu dostrzec takie przeszkody jak duże kamienie czy głębokie dziury.
Napęd na wszystkie koła i odpowiednio przystosowane przełożenie zapewniają duży uciąg – do 3,5 tony. Obciążenie haka sięga 140 kg. Zaczep ma na szyjce dwie dodatkowe śruby, na których można oprzeć odpowiedni bagażnik rowerowy. 100-kilogramowa ładowność pozwala przewozić również rowery elektryczne.
Lista funkcji przydatnych podczas holowania obejmuje Asystenta manewrowania przyczepą, zaktualizowane menu przyczepy na centralnym ekranie oraz specjalne planowanie trasy, pomocne przy wyszukaniu zoptymalizowanej trasy podróży samochodem holującym przyczepę.
Mercedes-Maybach GLS: niezwykły luksus jeszcze bardziej dopracowany
Pionowe chromowane listwy i napis „Maybach” to cechy wyróżniające wyrafinowaną osłonę chłodnicy topowej odmiany w rodzinie GLS-a. Chromowane wypełnienie wlotów powietrza zdobi wzór Maybacha. Nowością na liście opcji są 23-calowe kute obręcze w typowym dla marki stylu, z kutymi osłonami piast kół.
Kolejną nowością – dostępną w standardzie – jest nastrojowe oświetlenie z animowaną projekcją wzoru Mercedes-Maybach. We wnętrzu szczególnie luksusowy charakter samochodu akcentuje nowy wzór tapicerki. Środkowe sekcje siedzisk i oparć mają teraz szykowne pikowanie w romby, z charakterystyczną perforacją. Wyłącznie Mercedes-Maybach oferuje wewnątrz kombinacje kolorystyczne MANUFAKTUR: połączenie krystalicznej bieli i srebrnoszarej perły oraz mahoniowego brązu z beżem macchiato.
Kolejne nowości w modelach Mercedes-Benz GLS i Mercedes-Maybach GLS
• Nowe odcienie lakierów: niebieski sodalite metalik oraz niemetalizowany lakier alpejska szarość MANUFAKTUR
• Najnowsza generacja kierownicy z panelami dotykowymi na ramionach
• Asystenta głosowego można teraz aktywować również bez wypowiadania hasła „Hej Mercedes”
• Z opcjonalnym systemem rozrywki z tyłu MBUX Multi-Seat Entertainment pasażerowie tylnych siedzeń mogą korzystać z tej samej szerokiej gamy funkcji informacji, rozrywki i komfortu, co osoby z przodu. Mają do dyspozycji aż trzy ekrany dotykowe oraz szereg możliwości intuicyjnej obsługi, takich jak sterowanie głosowe „Hej Mercedes”.
• Dwa porty USB o mocy 100 W w konsoli środkowej z tyłu (opcja)
• ENERGIZING AIR CONTROL (opcja w Europie Zachodniej) z koncepcją dwustopniowego filtra chroniącego przed drobnym pyłem i innymi zanieczyszczeniami powietrza
Dane techniczne w skrócie:
Mercedes-Benz GLS | GLS 450 4MATIC | GLS 580 4MATIC | GLS 350 d 4MATIC | GLS 450 d 4MATIC | |
Pojemność skokowa | ccm | 2999 | 3982 | 2989 | 2989 |
Moc maksymalna | kW/KM | 280/381 | 380/517 | 230/269 | 270/367 |
przy | obr./min | 5800-6100 | 5500 | 3.600-4.800 | 4000 |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 15/20 | 16/22 | 15/20 | 15/20 |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | 730 | 650 | 750 |
przy | obr./min | 1800-5000 | 2500-5000 | 1.350-3.200 | 1350-2800 |
Dodatkowy moment obr. (boost) | Nm | 200 | 250 | 200 | 200 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 10,2-11,7 | 13,4-14,1 (dane wst.) | 8,0-9,1 | 8,0-9,1 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 232-266 | 305-321 (dane wst.) | 210-240 | 210-240 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,1 | 4,9 | 6,7 | 6,1 |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 | 250 | 238 | 250 |
Mercedes-Maybach GLS | GLS 600 4MATIC | |
Pojemność skokowa | ccm | 3982 |
Moc maksymalna | kW/KM | 410/557 |
przy | obr./min | 6000-6500 |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 16/22 |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 730 |
przy | obr./min | 2500-5000 |
Dodatkowy moment obr. (boost) | Nm | 250 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 13,8-14,1 (dane wst.) |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 314-320 (dane wst.) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,2 |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 |
Mercedes-AMG GLS: odświeżony design i aktualizacje oprogramowania
Mercedes-AMG unowocześnia model GLS 63 4MATIC+. Ekskluzywne wyposażenie seryjne i jeszcze lepsza dynamika jazdy potwierdzają jego status jako głowy rodziny SUV-ów AMG.
Odnowiony GLS 63 4MATIC+ wizualnie wyróżnia nowo zaprojektowana sygnatura tylnych lamp LED. Do palety lakierów dołączyły dwa nowe kolory: niemetalizowana alpejska szarość MANUFAKTUR oraz niebieski sodalite metalik. Ponadto na przednim pasie zamiast gwiazdy Mercedesa widnieje teraz emblemat AMG, wskazujący na bliskie pokrewieństwo z marką. Do tego dochodzą podkreślające sportowy charakter czerwone zaciski hamulcowe. Po otwarciu przednich drzwi nowy projektor logo odtwarza specyficzną animację świetlną AMG. Rozmiary obręczy wahają się od standardowego 21-calowego wzoru z dziesięcioma ramionami po opcjonalne felgi o średnicach 22 i 23 cali (w tym obręcze kute).
Nowe akcenty we wnętrzu
Fotele AMG i elementy takie jak deska rozdzielcza wykończono ekskluzywną skórą nappa. Dostępna jest również nowa kolorystyka: połączenie czerni z brązem Bahia lub z beżem macchiato. Na życzenie nabywcy mają do wyboru elementy ozdobne z błyszczącego, brązowego drewna lipowego, a także pokryte nowym lakierem fortepianowym MANUFAKTUR z płynnymi liniami dekoracyjnymi. Najnowszy Mercedes-AMG GLS korzysta również z kolejnej generacji systemu MBUX: specyficzne dla AMG wzornictwo menu i funkcje sprawiają, że doświadczenie marki sportowych aut z Affalterbach staje się jeszcze bardziej namacalne.
Znacznie bogatsze wyposażenie standardowe
Standardowe wyposażenie jest teraz jeszcze bogatsze i obejmuje m.in. elektrycznie sterowany panoramiczny dach, podgrzewane i klimatyzowane przednie fotele, Adaptacyjnego asystenta świateł drogowych oraz integrację ze smartfonem, a także aktywny układ wydechowy AMG Performance, nagłośnienie Burmester®, pakiet pamięci, kamery 360°, pakiet KEYLESS-GO i Asystenta martwego pola.
Seryjną kierownicę AMG Performance najnowszej generacji zaopatrzono w przyciski AMG z doskonałej jakości wyświetlaczami, które zapewniają wyjątkowo intuicyjną obsługę. Umożliwiają one sterowanie ważnymi funkcjami i wszystkimi programami jazdy bez odrywania rąk kierowcy od wieńca. Koło kierownicy może być opcjonalnie podgrzewane. Jest też dostępne w optyce włókna węglowego.
Ponadto klienci mają do dyspozycji specjalne elementy wyposażenia, takie jak rozszerzona rzeczywistość dla MBUX-a, reflektory MULTIBEAM LED czy pakiet kierowcy AMG. Listę uzupełniają pakiet AIR BALANCE, wielokonturowe przednie fotele oraz wyświetlacz przezierny (head-up). Standardowa specyfikacja obejmuje także Asystenta wnętrza MBUX oraz uchwyty na pojemniki z napojem z regulacją temperatury.
Mocny napęd GLS-a 63 zapewnia sprawdzony 4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG o mocy 450 kW (612 KM). Jednostka została systematycznie zelektryfikowana za pomocą 48-woltowej pomocniczej pokładowej instalacji elektrycznej oraz alternatora zintegrowanego z rozrusznikiem (ISG) z funkcją boost. Jej wizytówką pozostaje wybuchowe dostarczanie mocy w połączeniu z precyzyjnie kontrolowaną siłą napędową. Doskonałą reakcję na gaz zapewniają turbosprężarki twin-scroll umieszczone pomiędzy głowicami cylindrów. Z kolei system dezaktywacji cylindrów zauważalnie zmniejsza zużycie paliwa, gdy pełna moc nie jest potrzebna.
ISG łączy rozrusznik i alternator w jeden mocny silnik elektryczny. Montuje się go między silnikiem a skrzynią biegów. ISG realizuje również hybrydowe funkcje napędu, takie jak wspomaganie podczas przyspieszania (boost), rekuperacja, przesunięcie punktu obciążenia, żeglowanie oraz niemal niezauważalne ponowne uruchomienie silnika za pomocą funkcji start/stop.
Aktywna stabilizacja przechyłów z nową konfiguracją
Standardowe wyposażenie obejmuje również zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjną regulacją tłumienia. Aktywny system stabilizacji przechyłów AMG ACTIVE RIDE CONTROL współpracuje z dwoma siłownikami elektromechanicznymi przy przedniej i tylnej osi. Układ ten zmniejsza przechyły nadwozia podczas pokonywania łuków, umożliwiając lepszą kontrolę zmiany obciążenia i zwiększając precyzję prowadzenia na wejściu w zakręt. Równocześnie podnosi poziom komfortu podczas jazdy na wprost, niweluje bowiem kołysanie po pokonaniu nierówności po jednej stronie drogi.
W ramach modernizacji stabilizacja przechyłów i zawieszenie pneumatyczne otrzymały zaktualizowane oprogramowanie oraz nową konfigurację. Efekt: jeszcze większa rozpiętość pomiędzy dynamicznym prowadzeniem a komfortem. Precyzyjne zestrojone oprogramowanie systemu ESP®, elektronicznie sterowanej blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi, w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz kontroli zawieszenia zapewnia warunki dla dynamicznego, pasjonującego prowadzenia.
Dane techniczne w skrócie:
Mercedes-AMG | GLS 63 4MATIC+ | |
Silnik | 4.0 V8 biturbo, turbosprężarki twin-scroll i ISG | |
Pojemność skokowa | ccm | 3982 |
Moc maksymalna | kW/KM | 450/612 + 16 kW/22 KM (ISG) |
przy | obr./min | 5750-6500 |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 850 + 250 (ISG) |
przy | obr./min | 2500–4500 |
Układ napędowy | napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z w pełni zmienną dystrybucją momentu obr. | |
Przekładnia | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 12,8-13,2 (dane wstępne) |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 289-298 (dane wstępne) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,2 |
Prędkość maksymalna | km/h | 280 (ograniczona elektronicznie) |
Historia sukcesu: fabryka w Tuscaloosie
Kiedy w 1995 r. Mercedes-Benz przystąpił do budowy fabryki w Tuscaloosie, były to pierwsze duże zakłady producenta poza granicami Niemiec. Dziś około 2/3 tamtejszej rocznej produkcji trafia na eksport, dzięki czemu Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI) jest jednym z największych eksporterów samochodów w USA. Od 1997 r. z linii montażowych fabryki w Tuscaloosie zjechało około 4 mln pojazdów. Tylko w 2021 r. wyprodukowano tam około 260 tys. SUV-ów.
Zakłady wykorzystują nowoczesne metody produkcji – cyfrowe, zrównoważone, efektywne i elastyczne. Lokalizacja jest zatem zgodna z wzorcem fabryki Factory 56 w Sindelfingen, która reprezentuje przyszłość produkcji samochodów Mercedes-Benz. Firma już na wczesnym etapie zainwestowała w elastyczną produkcję, wykorzystując najnowocześniejszy cyfrowy ekosystem produkcyjny MO360. Dzięki temu zakłady w Tuscaloosie mogą równolegle wytwarzać duże wolumeny modeli zasilanych silnikiem spalinowym, hybrydowym napędem plug-in lub napędem w pełni elektrycznym.
Źródło: Mercedes-Benz