Opel Corsa-e 136 KM – z duszą szybkiego bojownika

Opel Corsa od początku swojego istnienia był ważnym elementem gamy producenta. Doczekał się sześciu generacji, z czego pięć było dziełem konstruktorów General Motors, a najnowsza, to już efekt pracy specjalistów koncernu Stellantis i Peugeot. To także efekt koncernowej unifikacji, co z całą pewnością można uznać za duży plus.

Pierwsza generacja Opla Corsa zadebiutowała we wrześniu 1983 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem. Natomiast produkcję rozpoczęto 5 listopada 1983 r. w hiszpańskiej Saragossie, a jednym z pierwszych egzemplarzy z taśmy zjechał król Hiszpanii Juan Carlos. Podstawowym modelem był hatchback w wersji 3- i 5-drzwiowej, a ofertę dopełniał mały 2- i 4-drzwiowy. sedan. Auto miało przedni napęd, a w ofercie znalazły się silniki o pojemności skokowej od 1.0 do 1.6 l. Poza Hiszpanią produkowano je w Niemczech (Eisenach) i Serbii (Kikinda).

Druga generacja zadebiutowała w marcu 1993 r. podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie. Design nadwozia zaprojektował Japończyk Hideo Kodama. Tym razem Corsa stała się autem globalnym, produkowanym nie tylko w Europie, ale również w Ameryce Południowej, Afryce i Azji. Na rynkach europejskich dostępne były 3- i 5-drzwiowe hatchback oraz we Włoszech – kombi. Na innych rynkach w ofercie znalazł się 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowy pickup i kabriolet. Auta te sprzedawano pod różnymi markami koncernu General Motors.

Trzecia generacja Opla Corsa trafiła do produkcji w 2000 roku. Był to pierwszy model koncernu General Motors zbudowany na koncernowej płycie podłogowej Gamma. Na rynkach europejskich oferowano 3- i 5-drzwiową wersję hatchback, a na innych kontynentach również 4-drzwiowy sedan.

Czwarta generacja zadebiutowała w lipcu 2006 roku w Londynie. Projektantem designu nadwozia był Niels Loeb. Auto powstało na nowej platformie SCCS, która była efektem wspólnego projektu General Motors i Fiata. Poza Corsą zbudowano na niej Fiata Grande Punto i Alfa Romeo MiTo. Ta generacja Corsy była produkowano tylko w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback i powstawała w trzech fabrykach zlokalizowanych w Eisenach, Saragossie i Mińsku. W testach zderzeniowych EuroNCAP model ten otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.

Piąta generacja miała premierę podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych targów Mondial de L’Auto 2014. W rzeczywistości była to modernizacja poprzedniej generacji z nową gamą jednostek napędowych, a wśród nich 1.4 LPG. W ofercie pozostały wersje 3- i 5-drzwiowa hatchback.

Szósta generacja, które produkowana jest w hiszpańskiej Saragossie, zadebiutowała w czerwcu 2019 roku. Pierwotnie premiera planowana była na 2017 rok, ale nieoczekiwanie koncern General Motors sprzedał markę Opel francuskiemu koncernowi PSA Peugeot Citroën, co spowodowało również wstrzymanie gotowego projektu. Od podstaw zaprojektowali go specjaliści francuskiego koncernu na bazie technologii Peugeot. Najnowsza Corsa jest bliźniaczym modelem Peugeot 208 i Citroëna C3. Pierwsze egzemplarze trafiły do salonów na początku 2020 roku, a w ofercie pozostała już tylko 5-drzwiowa wersja hatchback.

GeneracjaCorsa ACorsa BCorsa CCorsa DCorsa ECorsa F
Okres produkcji1982-19931993-20002000-20062006-20142014-20192019- obecnie
Długość3622 mm3741 mm3839 mm3999 mm4021 mm4060 mm
Szerokość1532 mm1610 mm1645 mm1710 mm1736 mm1765 mm
Wysokość1360 mm1440 mm1440 mm1490 mm1479 mm1435 mm
Rozstaw osi2343 mm2443 mm2491 mm2510 mm2510 mm2538 mm
Bagażnik225 l280-1150 l260-1060 l285-1050 l265-1120 l309-1081 l
Masa własna735-865 kg835-1135 kg930-1155 kg1100-1354 kg1120-1237 kg1055-1530 kg

 

Na początku 2020 roku wprowadzono do sprzedaży elektryczną wersję Opla Corsy. Do napędu zastosowano elektryczny silnik o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 260 Nm. W pojeździe zamontowano akumulatory o pojemności 50 kWh, które przy pełnym doładowaniu zapewniają maksymalny zasięg 337 km. System elektryczny zwiększył masę własną pojazdu o 350 kg i zmniejszył pojemność bagażnika o 42 l. pel Corsa-e ma bagażnik o pojemności 267-1042 l, podczas gdy spalinowe odmiany mają kufer o pojemności 309-1081 l.

Samochody marki Opel nagrodzone w 2022 r.

Polecamy – myEVreview – wszystko o pojazdach elektrycznych, ich wady i zalety oraz opinie użytkowników

Opel Corsa-e 136 KM – wnętrze

Designerzy zaprojektowali bardzo gustowne wnętrze pojazdu, w którym wykorzystano charakterystyczne dla marki Opel elementy. Już na pierwszy rzut oka sprawiają solidne wrażenie. Wirtualny kokpit pokazuje kierowcy, to czego ten w danym momencie oczekuje. Środkowy panel multimedialny z dotykowym wyświetlaczem również spełnia swoje zadanie, a co najważniejsze konstruktorzy utrzymali pokrętło potencjometru, którym intuicyjnie można regulować poziom głośności systemu audio. Na pochwałę zasługuje okrągłe koło kierownicy ze spłaszczeniem dolnej części, które jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż w bliźniaczym Peugeot e-208.

Wygodne są przednie fotele, z dobrym trzymaniem bocznym. Ich zaletę docenimy podczas długiej podróży. Tym autem w miarę wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Tylna oparcia są składane, co pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej, która w odróżnieniu od wersji z jednostką napędową, oferuje o 40 l mniej na bagaż.

Opel Corsa-e 136 KM – elektryk, który sprawdzi się w mieście

Z całą pewnością Corsa-e zostanie doceniona przez użytkowników, którzy zdecydują się na auto z elektrycznym napędem na codzienne dojazdy do pracy. Zawsze jednak problemem będzie ładowanie. Korzystanie z domowej sieci, to kilkanaście godzin. Natomiast szybką ładowarką 50 kW CCS od 10-80 proc. naładujemy baterię w ciągu ok. 50 minut. Coraz większa sieć ładowarek pozwala na zaplanowanie tego procesu, gdy przebywamy w biurze lub supermarkecie.

Opel Corsa-e – Fot. Lesław Sagan

Opel Corsa-e 136 KM – podsumowanie

Stając przed wyborem – Peugoet e-208 vs. Opel Corsa-e, które są bliźniaczymi modelami i każdy ma swoje wady oraz zalety. Peugeot wyróżnia się designem nadwozia i wnętrza, który z całą pewnością jest w tym porównaniu atrakcyjniejszy. Natomiast Opel oferuje bardziej tradycyjne rozwiązania. Oba modele mają te same jednostki napędowe i zbliżone parametry, które doskonale sprawdzą się podczas codziennej eksploatacji w aglomeracji miejskiej. W zupełności wystarczy ok. 300 km zasięg na jednym ładowaniu. Nie bez znaczenia jest zyskania 27 tys. zł w programie Mój elektryk, 8 lat gwarancji na baterie oraz Easy Wallbox w cenie samochodu.

Opel Corsa-e – Fot. Lesław Sagan

Opel Corsa-e 136 KM – podstawowe dane techniczne