Categories: E-mobility

Zakład BMW Group Lipsk – pierwsze MINI Made in Germany

Nowa, w pełni elektryczna generacja modeli MINI nadal się rozwija: w 2023 roku w zakładzie BMW Group w Lipsku ruszy produkcja nowego MINI Countryman. Model crossovera będzie oferowany zarówno z napędem elektrycznym, jak i silnikami spalinowymi. Przygotowania do rozpoczęcia produkcji pierwszego MINI „Made in Germany” idą już pełną parą.

W pełni elektryczna przyszłość MINI rozpocznie się w 2023 roku między innymi dzięki nowemu MINI Countryman w zakładzie BMW Group w Lipsku. To pierwszy raz, kiedy model MINI będzie w całości wyprodukowany w Niemczech. Ten wszechstronny pojazd bez lokalnej emisji spalin doskonale pasuje do zrównoważonego zakładu produkcyjnego BMW Group w Lipsku – jednej z najnowocześniejszych i najbardziej zrównoważonych fabryk samochodowych na świecie. Jako projekt pilotażowy firmy w zakresie tworzenia „zielonej fabryki” realizowana jest tutaj długoterminowa, zrównoważona strategia wytwarzania i zużycia energii.

— Cieszymy się, że dzięki zrównoważonemu zaopatrzeniu zakładu w energię możemy przekazać naszym klientom pierwsze MINI „Made in Germany” neutralne pod względem emisji CO2. W ten sposób nowe, elektryczne MINI Countryman demonstruje to, co reprezentuje ta marka: gokartowe wrażenia z jazdy zelektryfikowanej i silny nacisk na ograniczanie śladu ekologicznego — mówi Stefanie Wurst, szefowa MINI.

MINI Cooper SE Cabrio dostępne w limitowanej serii 999 egzemplarzy

Petra Peterhänsel, dyrektorka zakładu i Sonja Hengstler kierująca projektem nowego MINI Countryman odpowiadają w Lipsku za transformację w kierunku elektromobilności i zrównoważonej produkcji komponentów elektrycznych, a także całych pojazdów. Stały zespół liczący 5600 pracowników produkuje codziennie około tysiąca pojazdów. Nowe MINI Countryman jest produkowane w Lipsku wraz z BMW serii 1, BMW serii 2 Gran Coupé i BMW serii 2 Active Tourer. Tym samym jest to pierwszy zakład, w którym produkowane są jednocześnie pojazdy marek BMW i MINI, co po raz kolejny świadczy o maksymalnej elastyczności.

Elektromobilność jako siła napędowa

Rozwój elektromobilności jest integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju BMW Group. Już dziś co piąte MINI jest zelektryfikowane, co pokazuje entuzjazm miłośników MINI dla frajdy z jazdy bez lokalnej emisji spalin. Kolejnym ważnym kamieniem milowym i bodźcem dla zakładu jest produkcja nowego MINI Countryman, które montowane będzie w Lipsku od końca tego roku. Akumulatory wysokonapięciowe do elektrycznego MINI Countryman będą pochodzić z produkcji własnej.



W tym celu BMW Group rozszerzy do 2024 roku swoje moce produkcyjne w zakresie komponentów elektrycznych w zakładzie w Lipsku o osiem linii produkcyjnych i zainwestuje ponad 800 milionów euro. Przyszła powierzchnia produkcyjna obejmująca 150 tysięcy metrów kwadratowych, na której będą wytwarzane komponenty elektryczne, stanowi zrównoważoną inwestycję w przyszłą rentowność zakładu w Lipsku. Rozbudowa gwarantuje bowiem zatrudnienie, a nawet wzrost liczby miejsc pracy. Do 2024 roku w produkcji komponentów elektrycznych ma być zatrudnionych ponad tysiąc pracowników.

Długoterminowe zaangażowanie w zrównoważony rozwój

Zrównoważony rozwój jest zapisany w genach zakładu w Lipsku. Część energii potrzebnej do produkcji samochodów może być wytwarzana przez cztery turbiny wiatrowe o wysokości 190 metrów bezpośrednio na terenie fabryki. W 2021 r. z energii wiatrowej wyprodukowano 21,9 GWh energii elektrycznej. Odpowiada to rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez ponad pięć tysięcy trzyosobowych gospodarstw domowych. Od 2017 roku wytwarzana energia elektryczna może być tymczasowo przechowywana w farmie akumulatorów liczącej nawet 700 wysokonapięciowych akumulatorów pochodzących z modeli BMW i3.

— Naszą wizją w Lipsku jest całkowita dekarbonizacja produkcji poprzez zastąpienie paliw kopalnych wodorem. Jako pierwsza na świecie fabryka samochodów wykorzystujemy w naszej lakierni w fabryce BMW Group w Lipsku nowo opracowaną technologię palników, która zamiast gazu ziemnego może wykorzystywać ekologicznie produkowany wodór. Jest on wykorzystywany w logistyce zakładu już od 2013 roku. Obecnie pięć stacji tankowania wodoru dostarcza energię do ponad 130 wózków przemysłowych napędzanych ogniwami paliwowymi, co jest największą flotą w Niemczech — podkreśla dyrektorka zakładu Petra Peterhänsel.

 

Elektryczne MINI Countryman, jako największy model marki, prowadzi nową rodzinę modeli MINI w erę elektromobilności bez lokalnej emisji spalin. Transformacja w całkowicie elektryczną markę do 2030 roku zaczyna się od tej generacji modelowej. Dzięki kompaktowym komponentom, takim jak wyjątkowo płaski akumulator wysokonapięciowy, który również jest produkowany w zakładzie BMW Group w Lipsku, MINI Countryman będzie w przyszłości oferować dodatkową przestrzeń i jeszcze większy komfort.

Źródło: MINI



Redakcja

Recent Posts

Toyota Yaris – model, który odmienił segment B na rynku od 25 lat

Toyota Yaris jest modelem globalnym, produkowanym na całym świecie. Produkcja auta rozpoczęła się w styczniu…

4 godziny ago

Nowy Volkswagen California – premiera nowej generacji

California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…

7 godzin ago

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

2 dni ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

2 dni ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

2 dni ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

3 dni ago