Wraz z przybywaniem kolejnych kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce, GDDKiA opracowała zasady nadawania nazw węzłom drogowym, tak by były jak najbardziej jednoznaczne dla podróżujących. Reguluje je zarządzenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 7 kwietnia 2009 roku w sprawie ustalenia oznakowania kierunkowego dla dróg krajowych. Wraz z opracowaniem projektu oznakowania eksperymentalnego, które po raz pierwszy pojawiło się w 2013 roku na autostradzie A1 pomiędzy Toruniem i Kowalem, wprowadzono również numerację węzłów.
Węzły drogowe oznacza się nazwami pobliskich miast lub miejscowości, posiadających istotne znaczenie gospodarcze lub komunikacyjne, w szczególności tych, których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. Miejscowościami tymi są miasta z listy aktualnych miast wojewódzkich oraz miasta z listy miast wojewódzkich z lat 1975-1998. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się oznaczanie węzłów drogowych nazwami miejsc geograficznych istotnych z punktu widzenia historycznego lub kulturowego.
Nazwy węzłów drogowych powinny być jednoczłonowe (składające się z jednego słowa) i różne w porównaniu z innymi nazwami węzłów. Jednakże w przypadku miast lub miejsc geograficznych z dwuczłonową nazwą dopuszcza się stosowanie dłuższych nazw węzłów. W przypadku zlokalizowania w pobliżu danego miasta od dwóch do czterech węzłów drogowych, stosuje się (oprócz nazwy miasta) określenie położenia geograficznego części miasta, do której prowadzi droga wychodząca z tego węzła. Jeśli na odcinku wokół miasta mamy co najmniej pięć węzłów drogowych, dopuszcza się stosowanie nazw węzłów składających się z nazwy miasta i nazwy dzielnicy lub nazwy charakterystycznej części miasta lub nazwy charakterystycznego obiektu tego miasta.
W efekcie na drodze ekspresowej S3 mamy węzły Zielona Góra Południe, Zielona Góra Północ, na autostradzie A1 węzły Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia i Częstochowa Południe.
Zmiany w nazewnictwie węzłów wprowadzamy sukcesywnie wraz z budową i oddawaniem kolejnych odcinków dróg szybkiego ruchu. Budując nie tak dawno autostradę A1, ogłaszaliśmy przetarg na odcinek Rząsawa – Blachownia, na którym w trakcie realizacji pojawiły się docelowe tablice z nazwą Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia.
Pod Bydgoszczą w miejsce nazw wywodzących się od okolicznych wsi Aleksandrowo, Tryszczyn, Pawłówek, Lisi Ogon pojawiły się dwuczłonowe nazwy Bydgoszcz Północ, Bydgoszcz Opławiec, Bydgoszcz Zachód i Bydgoszcz Miedzyń. Na autostradzie A2 w okolicy Warszawy, na przecięciu z DK92, planowano węzeł Konik, który miał mieć docelową nazwę Warszawa Wschód. Ustawiono jednak tablice z nazwą Halinów od siedziby gminy, przez teren której przebiega ten odcinek A2. Z kolei węzeł Warszawa Wschód znalazł się na przecięciu obwodnicy stolicy z DK92 w Zakręcie. Analogicznie jak węzeł Warszawa Zachód położony na przecięciu obwodnicy z DK92.
Planowany węzeł Przyczółkowa, na skrzyżowaniu Południowej Obwodnicy Warszawy S2 z ulicą Przyczółkową, ostatecznie nosi nazwę Warszawa Wilanów, a węzły Ursynów Wschód i Zachód to Warszawa Ursynów. Z kolei węzły Rembertów, Wólka Węglowa i Chomiczówka zyskają dwuczłonową nazwę z Warszawą na początku.
Uporządkowano kwestię nazw węzłów na budowanej drodze ekspresowej S14. Dotychczasowy węzeł Łódź Teofilów został przemianowany na Aleksandrów Łódzki. Łączy bowiem bezpośrednio drogę ekspresową S14 z tym właśnie miastem. Z kolei planowany wcześniej węzeł Aleksandrów Łódzki (u zbiegu S14 i DK71 – ulicy Aleksandrowskiej w Zgierzu), będzie nosił nazwę Zgierz Zachód. Na autostradzie A2, w miejsce węzła Swoboda i Cicibór pojawią się Siedlce Zachód i Biała Podlaska. Na S19 na południe od Rzeszowa, w miejsce roboczej nazwy Iskrzynia pojawi się nazwa docelowa Krosno.
Z kolei realizując drogę ekspresową S61 budujemy węzeł na skrzyżowaniu z S8 w pobliżu Ostrowi Mazowieckiej, dokładnie pomiędzy dotychczasowymi węzłami Ostrów Mazowiecka Północ i Podborze. W dokumentacji roboczej nowy węzeł nosił nazwę Podborze, ale docelowo będzie oznakowany jako Ostrów Mazowiecka Północ. Dotychczasowy węzeł o tej nazwie został już rozebrany, a funkcjonujący obecnie węzeł Podborze po zakończeniu budowy przestanie pełnić obecną funkcję.
Na tablicach informujących o nazwach węzłów umieszczony jest graficzny symbol węzła oraz, w ramach oznakowania eksperymentalnego na części dróg, jego kolejny numer. Wyjątkiem będą dwa miasta z pełną obwodnicą (ringiem) – Kraków i Warszawa. Na części znaków wyniesionych w ramach oznakowania eksperymentalnego z nazwą węzłów mogą pojawić się docelowo numery z dużą literą R na początku. Przypomnijmy, że nazwy węzłów są tylko nazwą skrzyżowania, a do określania i wyboru kierunku jazdy służy oznakowanie kierunkowe.
Źródło: GDDKiA
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…