Autem po Europie – 17 najbardziej atrakcyjnych tras

Czy tylko sama jazda samochodem może sprawić kierowcy i pasażerom przyjemność? Są takie trasy, które dostarczą nie tylko adrenaliny, ale przede wszystkim pięknych widoków. Tym razem wybraliśmy 17 wyjątkowych tras. Pokonanie każdej z nich będzie wielkim przeżyciem.

Szczególnie polecamy je zaawansowanym kierowcom, których nie wystraszą ostre zakręty i strome zjazdy. Jest ich zapewne więcej, bo każdy kraj ma swoje atrakcje.

Col de Turini (Francja)

Jedna z najsławniejszych dróg w Europie, która znajduje się w południowych Alpach i wiedzie przez góry między miastami Sospel i La Bollène-Vésubie. Ma wiele serpentyn i wąskich zakrętów, a przede wszystkim atrakcyjną widokowo okolicę.

Col de Turini jest także znana z Rajdu Monte Carlo, bo na tym odcinku, za względu na zmienne warunki atmosferyczne, często decydują się losy rywalizacji najlepszych kierowców świata.

 

Route Napoléon (Francja)

Route Napoléon, to historyczna trasa, która prowadzi z południowego miasta Gap do leżącego na północy Grasse. Uważa się ją za ukłon w stronę Napoleona Bonaparte, który korzystał z tego odcinka podczas swoich triumfalnych marszy w 1815 roku. Mamy tam serpentyny i ostre zakręty oraz oczywiście piękne widoki i zamki. Jest tam też Fort Barraux, który powstał podczas wojen napoleońskich oraz Château de Saint-Pierre. Na trasie są liczne muzea i historyczne pamiątki.

Cime de la Bonette (Francja)

Cime de la Bonette jest jedną z najwyżej położonych dróg w Europie i najwyższą w Alpach. Jest to część drogi D64, która prowadzi przez górskie przesmyki, włącznie z Col de la Bonette-Restefond znajdującej się na wysokości 2802 m. Na tej krętej trasie nie zabraknie pięknych widoków górskich. W zimie za względu na zalegający śnieg może być zamknięta dla ruchu drogowego.

 

Sveti Jure (Chorwacja)

Sveti Jure jest największym wzniesieniem Biokovai zapewnia wspaniałe widoki na morze i okoliczne wyspy jak: Brač, Hvar a Korčula.Wyprawa na górę jest wyjątkowo atrakcyjna, ale warto ją realizować przy dobrej pogodzie.

GDDKiA – jak powstawała Zakopianka

To są trasy dla doświadczonych kierowców. Droga jest wąska i dwukierunkowa. Często trzeba na niej cofać i przepuszczać inne pojazdy. Trasa wiedzie z Makarskiej po kamienistej drodze. Na wzgórzu znajduje się kościół Sveti Jure, który można zwiedzać. Jest tam też restauracja. Kolejnym celem może być Vidova Gora, z której mamy panoramiczny widok na całą riwierę i miasteczko Makarska z piękną plażą i historycznym centrum.

 

Strada della Forra (Włochy)

Strada della Forra jest drogą na północy Włoch, która biegnie przez dolinę Valtournenche w regionie Aosty. Jest wąska, kręta i otoczona wysokimi klifami. Jest to zatem niezwykle techniczny przejazd dla kierowcy. Jest także częścią Rally di Lombardia, jednego z najsłynniejszych rajdów na świecie.
Droga została zbudowana w XIX wieku i ma około 11 km długości. Oprócz wspaniałych widoków, wokół drogi znajdują się inne atrakcje i zabytki. Na przykład wodospad Cascate del Varone czy kościół św. Marcina. Miasteczko Limone sul Gardana nad brzegiem jeziora Garda jest jak z bajki.

Amalfi Coast Road (Włochy)

Droga ta znajduje się na południowym wybrzeżu Włoch, w regionie Kampania i biegnie wzdłuż wybrzeża Amalfi, które słynie ze spektakularnych widoków na Morze Śródziemne. Droga ma kilka serpentyn i ciasnych zakrętów, z których roztaczają się zapierające dech w piersiach widoki na morze, plaże i klify.

Volkswagen w podróży – wyjątkowy przewodnik – Bałkany na czterech kółkach

Amalfi Coast Road jest również popularna wśród turystów, którzy przyjeżdżają tu ze względu na historię, piękną przyrodę i zabytki kultury. W pobliżu drogi znajduje się kilka historycznych miast, takich jak Amalfi, Positano czy Ravello, które są pełne zabytków, pięknych kościołów i muzeów.

Na trasie znajduje się również kilka miejsc, takich jak Bagni della Regina Giovanna, skąd można podziwiać imponujący widok.

Passo dello Stelvio (Włochy)

Passo dello Stelvio to droga we Włoszech, która wije się wokół przełęczy Stelvio w północnych Włoszech. Jest to jedna z najwyższych i najbardziej znanych dróg w Europie, ze średnią wysokością 2757 metrów i całkowitym przewyższeniem 1871 metrów.

Przełęcz znajduje się w północnych Włoszech na granicy ze Szwajcarią i ma 46,8 km długości. Biegnie od Bormio do Prato Allo Stelvio, pomiędzy imponującymi szczytami gór Ortles-Cevedale. Najbardziej znane są ostatnie 4 km z 48 zakrętami i nachyleniem około 8%.

Oryginalna droga została zbudowana w latach 1820-1825 przez Cesarstwo Austriackie w celu połączenia byłej austriackiej prowincji Lombardia z resztą Austrii. Wielokrotnie występowała w filmach i programach telewizyjnych. Ponadto odbywają się tu również wyścigi samochodów zabytkowych. W 1926 i od 1932 do 1939 odbywały się tu wyścigi Corsa internazionale dello Stelvio.

W pobliżu znajduje się również zabytkowe miasto. Na przykład Bormio, które słynie z kąpielisk termalnych i zabytkowego centrum. Lub Tirano, gdzie znajduje się kościół Madonna di Tirano i muzeum kolejnictwa La Storica Rimessa di Tirano.

Passo della Futa (Włochy)

Passo della Futa to droga położona w paśmie górskim Apeninów we Włoszech. Droga biegnie między miastami Florencja i Bolonia i oferuje wspaniały widok na Apeniny Toskańsko-Emilijskie. Strada della Futa została ukończona już w 1759 roku i była ważnym szlakiem do przekraczania Apeninów. Jest to jedna z najpopularniejszych tras wyścigów samochodowych we Włoszech, odbywała się tu Mille Miglia.

W czasie II wojny światowej przełęcz była częścią Gotyckiej Linii Obronnej i toczyły się tam jedne z najcięższych bitew we Włoszech. Ku czci poległych powstał tu największy cmentarz wojenny we Włoszech. Znajdują się w nim szczątki ponad 30 000 żołnierzy niemieckich.

W bezpośrednim sąsiedztwie Passo della Futa znajduje się wiele zabytków historycznych i kulturowych, takich jak kościół San Giovanni Battista w Barberino di Mugello czy Castello di Nipozzano w Scarperia.

Passo della Futa znajduje się również w pobliżu kilku łaźni termalnych, takich jak Terme di S. Giovanni w Barberino di Mugello lub Grotta Giusti w Monsummano Terme. To spa jest idealne na relaks po ciężkiej podróży.

 

Schwarzwaldhochstraße (Niemcy)

Droga, znana również jako Schwarzwaldhochstraße, została otwarta w 1914 roku i ma około 63 km długości. Przebiega przez piękny krajobraz lasów i gór, z widokiem na jeziora i doliny. Droga jest znana ze swoich zakrętów i zakrętów, dzięki czemu jest popularna wśród kierowców samochodów sportowych.

W pobliżu znajduje się również kilka ciekawych miejsc, takich jak wodospady Triberg, jedne z największych w Niemczech. Dominantą jest Feldberg, najwyższa góra w okolicy. Ponadto istnieje również wiele tradycyjnych niemieckich wiosek, takich jak Schiltach z historycznym centrum i muzeami.
Droga jest również częścią kilku szlaków turystycznych, takich jak Schwarzwald Panoramaweg lub Westweg, który jest jednym z najbardziej znanych szlaków turystycznych w Niemczech. Zimą można tu również pojeździć na nartach.

Trollstigen (Norwegia)

„Drabina Trolla” to norweska droga znana z niesamowitego widoku na norweskie fiordy i góry. Mierzy 11 km i zawiera 11 zakrętów, które prowadzą na wysokość 858 metrów. Jest to jedna z najbardziej cenionych atrakcji turystycznych w Norwegii. Drogę otwarto w 1936 roku po siedmiu latach prac budowlanych.

Zimą droga jest zamknięta z powodu śniegu i lodu. A latem często jest pełna turystów, dlatego warto jechać nią wcześnie rano lub późnym wieczorem. Oprócz widoku na piękną przyrodę droga Trollstigen oferuje również kilka atrakcji turystycznych, takich jak wodospad Stigfossen czy turystyczny punkt widokowy Ørnesvingen.

Droga Atlantycka (Norwegia)

Atlanterhavsveien w Norwegii to droga o długości 8,3 km, która biegnie przez wyspę Averøy w zachodniej Norwegii. Przebiega przez sześć mostów, z których najdłuższy mierzy 804 metry. Jako jedyna z naszej selekcji nie jest pełna zakrętów, ale droga wzdłuż niej zapiera dech w piersiach.

Droga została otwarta w 1989 roku i jest uważana za jedną z najpiękniejszych dróg w Europie. Brytyjski The Guardian nazwał to nawet najlepszym miejscem na świecie do jazdy samochodem.

Jest szczególnie atrakcyjny dla turystów w okresie od czerwca do września, kiedy można spotkać wieloryby. Nie można przegapić pięknych wodospadów w pobliskim mieście Lyngstad. Jednak droga jest również często zamykana z powodu silnych wiatrów i burz.

Grossglockner Hochalpenstrasse (Austria)

Droga ciągnąca się przez Park Narodowy Hohe Tauern prowadzi na najwyższy szczyt Austrii – Grossglockner. Droga została otwarta w 1935 roku i mierzy około 36 km. Ma średnie nachylenie 7%. Droga jest zwykle otwarta od maja do października, ale terminy mogą się różnić w zależności od pogody.
Oprócz wspaniałych widoków na górę Grossglockner i okoliczne góry, droga oferuje również możliwość odwiedzenia centrum informacyjnego i pomnika Heiligenblut.

W pobliżu znajduje się również Pasterze Gletscherbahn, czyli kolejka linowa na szczyt lodowca Pasterze. Oraz inne szlaki turystyczne i punkty widokowe, takie jak Kaiser Franz Josefs Höhe, skąd można podziwiać imponujące widoki na okoliczne góry.

Droga Transfogarska (Rumunia)

Transfogarska to jedna z najbardziej poszukiwanych dróg w Europie. Przechodzi przez Góry Fogaraskie, które są najwyższym grzbietem Karpat. Ma ponad 90 zakrętów i prowadzi przez kilka mostów i tuneli.
Został zbudowany w latach 1970-1974 w celu zapewnienia przejścia wojskowego w przypadku ataku Związku Radzieckiego.

Zimą droga jest zamknięta z powodu śniegu. Ciesząc się przyrodą, turyści mogą odwiedzić kilka zabytków, takich jak zamek Bran, który jest uważany za zamek Draculi.

Pico del Veleta (Hiszpania)

Pico del Veleta to najwyżej położona droga asfaltowa w Europie, położona w Andaluzji w Hiszpanii. Zabierze Cię na wysokość 3394 metrów nad poziomem morza. Prowadzi na szczyt pasma górskiego Sierra Nevada. Mimo, że droga jest asfaltowa, ma bardzo strome nachylenie i minimum barierek, przez co jest niebezpieczna dla kierowców.

Ponadto droga jest często zamknięta z powodu złej pogody. Pomimo tych zagrożeń, droga jest popularna wśród rowerzystów i turystów pieszych ze względu na piękne widoki na okolicę. Jeśli lubisz prawdziwe ekstrema, Pico del Veleta jest dla Ciebie.

Droga AS-260 (Hiszpania)

Kolejna ekstremalna droga z Hiszpanii, ale ta jest dużo bardziej ruchliwa. Znajduje się w Księstwie Asturii w północno-zachodniej Hiszpanii. Uważana jest za jedną z najpiękniejszych dróg w kraju. Obowiązkowy przystanek przy punkcie widokowym Mirador del Fito, z którego roztaczają się niesamowite widoki na ocean, dolinę i pasmo górskie Picos de Europa.

Jest to wąska droga z wieloma zakrętami i serpentynami, która prowadzi przez tereny górskie. Często jest też ślisko, zwłaszcza w deszczową pogodę. Droga ma również wiele odcinków bez poręczy iz dużymi nachyleniami. Polecany tylko doświadczonym kierowcom i przy dobrej pogodzie. Ale zostanie za to wynagrodzony prawdziwą, niemal dziką hiszpańską przyrodą.

Przełęcz Furka (Szwajcaria)

Przełęcz Furka w Szwajcarii to jedna z najbardziej charakterystycznych dróg w Alpach. Rozciąga się przez góry i doliny z pięknymi krajobrazami. Przełęcz Furka została zbudowana pod koniec XIX wieku jako łącznik między miastami Gletsch i Realp.

Zasłynęła także filmem Goldfinger, klasycznym Jamesem Bondem z Seanem Connery. Jeden z zakrętów po wschodniej stronie przełęczy nazywa się nawet „James Bond Strasse”.

Droga została otwarta w 1866 roku i była strategiczną trasą dla wojsk niemieckich podczas II wojny światowej. Kluczowa była również lokalna kolej. W pobliżu drogi znajdują się inne miejsca turystyczne, na przykład Rhonegletscher, lodowiec Rodanu w języku czeskim. Ten dolinny lodowiec zajmuje obszar około 21 km2 powyżej osady Gletsch.

Przełęcz Furka słynie również ze słynnego hotelu, który znajduje się na szczycie góry w ostrym zakręcie.

Przełęcz Susten (Szwajcaria)

Przełęcz Susten to przełęcz w Alpach Szwajcarskich, która łączy kantony Uri i Berno. Przełęcz znajduje się na wysokości 2224 m n.p.m. i uważana jest za jedną z najpiękniejszych przełęczy w Szwajcarii. Trasa, która jest otwarta tylko od maja do października, oferuje wspaniałe widoki na okoliczne góry i lodowce. Stawia kierowcy wysokie wymagania. Prowadzi tu również kilka popularnych szlaków turystycznych na okoliczne szczyty i lodowce.

Budowę przełęczy rozpoczęto w 1938 r., a zakończono w 1945 r. Zbudowano ją jako strategiczną drogę wojskową w czasie II wojny światowej.

Źródło: Wikipedia, Cafe du cycliste, Travel France, Tourism Alps Provence, Strada della forra, Mercedes-Benz, Mugello Toscana, Ultimate drives, Fjord Norway