Rolls-Royce – klucze do R-R zaprojektowane przez studentów krakowskiej ASP

W ramach projektu, który trwał przez semestr zimowy roku akademickiego 2022/23, studentom z różnych poziomów zaproponowano udział w wyzwaniu, jakim była unikalna możliwość opracowania swojego własnego projektu: pomysłu na klucz przyszłości do Rolls-Royce’a.

Celem działania było umożliwienie studentom zdobycia wartościowego doświadczenia w obszarze projektowania przemysłowego, od wstępnego konceptu po dostarczenie ostatecznej wersji fizycznego lub cyfrowego projektu. 

Podczas semestru studenci byli wspierani zarówno przez projektantów marki, jak i wykładowców. Odbyły się przeglądy koncepcji na wzór spotkania z klientem, podczas którego omawiany i recenzowany jest postęp prac nad projektowaniem zindywidualizowanego egzemplarza Rolls-Royce’a. To tradycyjny proces odzwierciedlający filozofię marki współpracy i współtworzenia.

Dr hab. Barbara Widłak prof. ASP, Dziekan Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, powiedziała: “Od studentów wiem, że zdobyte doświadczenie było dla nich nieocenione, a sam projekt stworzył wspaniałą platformę dialogu dla kreatywnej społeczności. Chciałabym podziękować Rolls-Royce’owi za tę możliwość oraz za zachętę, jaką dał rozwijającym się młodym talentom.”

Rolls-Royce – 20 lat w Goodwood (2003-2023) i 20 wyjątkowych modeli

Fryderyk Zyska, projektant środków transportu i wykładowca Akademii Sztuk Pięknych towarzyszył studentom podczas trwania całego projektu: „Zaledwie trzy miesiące dane studentom na opracowanie projektu, były dla nich wyzwaniem, ale – tak jak myśleliśmy – wyzwaniem do pokonania. Jestem pod ogromnym wrażeniem różnorodności prac – czy to w wersji cyfrowej czy rzeczywistej.”

Auto Świat Katalog NOWOŚCI 2023 z kalendarzem już w sprzedaży

Trzy zwycięskie projekty to (w kolejności alfabetycznej):

– Anna Jaszczyk z Wieliczki, studentka I roku, której projekt nazwany “The eye of the Spirit of Ecstasy” tworzy swój własny język komunikacji z właścicielem, ma formę materialnego, transparentnego wielokąta, jego końcówki przyjmują różne pozycje, a ostateczny kształt zależy od komendy właściciela. Jury podkreśliło wysoką jakość moodboardów, dobry punkt wyjścia dla koncepcji, ideę opanowanie formy przez język oraz przyjemność płynącą z trzymania obiektu w dłoni.

Aleksandra Karolak z Krakowa, studentka II roku. Jej koncept „Lure” rozpoznaje właściciela po jego cechach biochemicznych. Lure składa się z milionów cząsteczek, które przybierają razem różne kształty, a kiedy jest w użyciu, lewitują wokół ręki. Jurorzy byli szczególnie pod wrażeniem tej interpretacji będącej elementem biżuterii, który zapewnia rozmaite doznania w różnych sytuacjach. Duże wrażenie zrobiła także animacja autorki.

Tycjan Twardowski z Zamościa, student III roku. Jego projekt „Soulstone” połączył fizyczny przedmiot z personalizowanym zapachem, który komunikuje się z samochodem, co razem zapewnia immersyjne doświadczenie. Samochód jest kluczem do przyjemnych wspomnień właściciela, który wybiera ich zapach w zależności od nastroju. Jury skomplementowało wyróżniające się szkice i prototypy stworzone przez Tycjana.

Na wiosnę trójka laureatów, na zaproszenie Rolls-Royce Motor Cars Warszawa, jedynego dealera marki w Polsce, będzie gościć w “Domu Rolls-Royce’a” w Goodwood. Odwiedzą tamtejsze studio projektowe, spotkają się z zespołem projektantów Bespoke i będą mieli okazję zobaczyć, jak powstają ikoniczne samochody.

Fryderyk Zyska, Transportation/Product Designer and APS lecturer, towarzyszył studentom podczas trwania całego projektu: „Zaledwie trzy miesiące dane studentom na opracowanie projektu, były dla nich wyzwaniem, ale – tak jak myśleliśmy – wyzwaniem do pokonania. Jestem pod ogromnym wrażeniem różnorodności prac – czy to w wersji cyfrowej czy rzeczywistej.”

Anders Warming, Chief Designer, Rolls-Royce Motor Cars, powiedział: “Jesteśmy poruszeni kreatywnością i zróżnicowaniem konceptów, a przy tym niespotykanym poziomem pomysłów niezależnie od poziomu zaawansowania studentów” i podkreślił: „ze względu na wyrównany poziom prac, wybór tylko trzech był niesłychanie trudną decyzją. Jednakże cieszymy się, że mogliśmy zaproponować przyszłym projektantom zdobycie doświadczenia i bezpośredni wgląd w to, jak przebiega proces projektowy.”

Źródło: Rolls-Royce / Auto Fus