Avtotor – Chińczycy rozpoczęli montaż samochodów Kaiyi E5 w Kaliningradzie

Chińscy producenci samochodów wykorzystują okazję i wkraczają do kolejnej rosyjskiej fabryki. Po wycofaniu się w rosyjskiego rynku zachodnich producentów stają się ważnym graczem na tym chłonnym rynku.

Rosyjska spółka Avtotor w Kaliningradzie uruchomiała montaż i produkcję samochodów osobowych marki Kaiyi. Pierwszym modelem jest sedan Kaiyi E5, ktorego sprzedaż ma rozpocząć się już w pierwszym kwartale 2023 roku, a do końca roku firma zamierza wprowadzić na rynek jeszcze trzy modele tej marki. Warto wspomnieć, iż przez ponad trzy kwartały montowania Avtotor stała pusta po wycofaniu się koncernu BMW i Hyunday.

Kaiyi E5 jest czterodrzwiowym sedanem o długości 4666 mm i rozstawem osi 2700 mm. Napędzany jest czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1.5 l i mocy 119 kW oraz maksymalnym momentem obrotowym 230 Nm, współpracującym z pięciobiegową przekładnią manualną lub 9-stopniowym automatem.

ZAZ Zaporożec – rosyjskie auto dla ludu zadebiutowało 60 lat

Marka Kaiyi powstała w 2014 roku i należy do chińskiego koncernu Chery. Początkowo występowała pod nazwą Cowic i produkowała licencyjną wersję Seata Toledo pierwszej generacji. W 2009 roku produkowano kilka modeli pod marką Cowin. Natomiast w 2018 r. Chery sprzedało 51 proc. udziałów miastu Yibin. Kaiyi Automobile ma swoje designerskie studio w Turynie. Rocznie produkuje 300 tys. samochodów, które eksportuje do 30 krajów.

Moskwicz 3, a w rzeczywistości chiński JAC JS4 odpowiedzią na światowe sankcje

Avototr podpisał umowy z dwoma chińskimi producentami, a do przekształcenia swojej fabryki w Kaliningradzie zainwestował 100 mln rubli. Od grudnia przygotowywano produkcję seryjną. Pracę otrzymało ponad 400 osób. Obecnie samochody powstają z elementów przywożonych z Chin i jest to typowy montaż. W planie jest także korzystanie z komponentów miejscowych producentów. Śmiałe plany przewidują zmontowanie 50 tys. samochodów w 2023 roku.

Źródło: Avtotor / Kaiyi