Rétromobile 2023 – Citroën zaprasza do ponownego odkrywania swoich kultowych modeli

Z okazji salonu zabytkowych pojazdów Rétromobile (centrum wystawiennicze Paris Expo przy Porte de Versailles), która odbędzie się w dniach 1 – 5 lutego 2023 r., Citroën zaprasza zwiedzających do swojego stoiska by zabrać ich w podróż, której tematem przewodnim będzie przebojowa stylistyka, innowacyjność i lekkość, charakterystyczne również dla prezentowanego po raz pierwszy szerokiej publiczności modelu koncepcyjnego Oli.

 Oli [all-ë], najnowszy model koncepcyjny Citroëna, zaprezentowany po raz pierwszy we wrześniu 2022 roku, jest ilustracją planu działania marki prowadzącego ku optymistycznej i funkcjonalnej elektromobilności, która w najbliższej przyszłości pozwoliłaby poprawić codzienne życie użytkowników. Na przekór obecnym trendom w przemyśle motoryzacyjnym, Oli stanowi propozycję lekkiego, funkcjonalnego i wszechstronnego, a zarazem niedrogiego, elektrycznego środka transportu dla całej rodziny, wychodzącego naprzeciw społecznym oczekiwaniom. We współczesnym świecie, w którym odpowiedzialność ekologiczna i zrównoważony rozwój nabierają kluczowego znaczenia, Oli udowadnia, że istnieje wiarygodne i optymistyczne rozwiązanie dla mobilności jutra.

Prezentując Oli, Citroën mówi „dość” przesadzie i nadmiernym wydatkom. Oli jest wyrazem dążenia do lepszej kontroli cyklu życia pojazdów poprzez radykalne zmniejszenie ich masy i złożoności dzięki wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyklingu, na drodze ku zwiększaniu trwałości, niezawodności i dostępności samochodów oraz skuteczniejszej kontroli kosztów. To prawdziwe laboratorium pomysłów na kołach jest pełne kreatywnych, a zarazem realistycznych rozwiązań, takich jak ażurowe siedzenia, których konstrukcja wymaga 80% mniej części od klasycznych foteli, czy też maska, dach i podłoga bagażnika, wykonane z pochodzącej z recyklingu, niezwykle mocnej i wytrzymującej ciężar człowieka tektury o strukturze plastra miodu.

Oli powstały na bazie pomysłowej, śmiałej i gwarantującej lekkość całej konstrukcji koncepcji, będzie wymagał akumulatora trakcyjnego o niewielkiej pojemności 40 kWh, który docelowo zapewni mu nawet do 400 km zasięgu. Oli jest niezwykle lekki – jego masa wynosi zaledwie 1 000 kg.

Sprytny, innowacyjny, pomysłowy, przeciwstawiający się obecnym trendom i realistyczny model koncepcyjny Oli zaskakuje swoją niekonwencjonalnością i przebojowymi rozwiązaniami. To typowy Citroën, podobnie jak zaprezentowany w 1956 roku model koncepcyjny C10.

C10 był ucieleśnieniem wizji, specyficzną dla Citroëna interpretacją pomysłu na środek transportu dla czterech osób wraz z bagażem, a także pojazdem ultralekkim, ekonomicznym i zdolnym do jazdy z prędkością ponad 110 km/h. Do osiągnięcia tych celów marka sięgnęła po awangardowe rozwiązania, takie jak zastosowanie aluminium do budowy miskowatej, wielokomorowej płyty podłogowej, pleksiglasu na odchylane ku górze szyby połówkowych drzwi, hydrauliczne zawieszenie, ultralekkie, plecionych fotele, mały, dwucylindrowy silnik o pojemności 425 cm3 i matematycznie obliczony, opływowy kształt nadwozia, dzięki którym powstał ważący 382 kg samochód o rekordowo niskim, wynoszącym zaledwie 0,258 współczynniku Cx. Ze względu na swoją unikalną konstrukcję, prototypowy C10 stwarzał wrażenie prawdziwego UFO w ówczesnym krajobrazie motoryzacyjnym.

Innowacyjne rozwiązania zastosowane wówczas w C10 czy też w obecnym Oli są ucieleśnieniem credo Citroëna, o którym przypomniał dyrektor generalny Citroëna Vincent Cobée: „Tylko Citroën jest w stanie zaoferować szerokim rzeszom użytkowników inteligentną mobilność w nieoczekiwany, odpowiedzialny i dodający prestiżu sposób”.

Wyjątkowe sylwetki o śmiałym i pełnym lekkości stylu

Oli zawdzięcza swą silną osobowość inteligentnemu podejściu, czerpiącemu inspirację z wzornictwa przemysłowego, podporządkowanemu funkcjonalności, efektywności i trwałości. Przykładem tego podejścia jest płaska, pionowa, a zatem mniejsza, lżejsza i tańsza w produkcji przednia szyba, która jednocześnie zmniejsza ekspozycję pasażerów na słońce, a tym samym konieczność korzystanie z klimatyzacji. Efektem tych zabiegów jest nieszablonowa, pomysłowa sylwetka o czystych kształtach.

Tomasz Szczerbicki – kiedy zostałem pisarzem, czyli historia motoryzacji to moja pasja

Ta czystość kształtów i lekkość, będąca synonimem dążenia do tego, co naprawdę niezbędne, jest swoistym znakiem firmowym Citroëna. W ramach powitania Oli w wielkiej rodzinie Citroëna, zostanie on zaprezentowany w otoczeniu kultowych modeli marki, które tworzą historię Citroëna i których śmiały design oraz innowacyjne rozwiązania naznaczyły swoją epokę wyprzedzając, z wielką korzyścią dla klientów, zmiany w stylu życia.

C4

Model C4, który trafił na rynek w 1928 roku, wprowadził Citroëna w epokę nowoczesności dzięki zaawansowanemu zawieszeniu i „pływającemu” silnikowi, zapewniając użytkownikom rzadko spotykany poziom komfortu podróżowania po sieci dróg w większości o wciąż jeszcze słabej, nieutwardzonej nawierzchni.

Model prezentowany na stoisku: C4 Torpedo z 1929 roku

TRACTION AVANT

Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem na przednie koła, samonośnym nadwoziem, hydraulicznymi hamulcami i zawieszeniem z czterema niezależnymi kołami. Model Traction Avant, wprowadzony na rynek w 1934 roku, wyróżniał się bardzo docenianym przez użytkowników, najlepszym w tamtych czasach zachowaniem na drodze, dzięki któremu zyskał przydomek „Króla szos”.

DS 9 E-Tense 360 4×4 Performance Line+ – absolutnie piękny samochód

Model prezentowany na stoisku: Traction Avant Cabriolet z 1937 roku

CONCEPT C10

Tylko Citroën mógł odważyć się zaproponować w 1956 roku model koncepcyjny o tak śmiałej, zwartej, lekkiej, oszczędnej i tak bardzo wyprzedzającej swoją epokę konstrukcji, z wykorzystaniem rozwiązań zaczerpniętych z lotnictwa morskiego. W dniu pierwszej publicznej prezentacji model wzbudził ogromne zainteresowanie, a z uwagi na swój niespotykany kształt zyskał przydomek „Kropla wody”.

Model prezentowany na stoisku: Koncepcyjny model C10 (zwany „Kroplą wody”) z 1956 roku

2 CV

W 1948 na rynek trafia minimalistyczny 2CV, by wyjść naprzeciw silnemu zapotrzebowaniu na samochód dla każdego, prosty w produkcji, łatwy do naprawy i najtańszy na rynku. W ciągu następnych 75 lat stał się on samochodem kultowym, ucieleśnieniem filozofii modeli Citroëna poprzez zaskakujący design i rynkowe pozycjonowanie produktu.

Model prezentowany na stoisku: 2 CV 6 Club z 1990 roku

AMI 6

Zaprezentowany w 1961 roku Ami 6 wychodził naprzeciw oczekiwaniom klientów poszukujących lekkiego, komfortowego hatchbacka o długości poniżej 4 m, z przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem. Odpowiedzią Citroena była słynna, rewolucyjna linia tyłu nadwozia w kształcie litery Z, wyróżniająca się odchyloną ku tyłowi tylną szybą, pozwalającą zwiększyć ilość dostępnego miejsca w bagażniku.

Model prezentowany na stoisku: Ami 6 Hatchback z 1963 roku

MEHARI

Model Mehari – sprytny, nietypowy, sympatyczny model rekreacyjno-użytkowy – obchodzi w tym roku swoje 55 urodziny. Lekki, z nadwoziem wykonanym z barwionego w masie, termoformowanego tworzywa, Mehari nie obawia się zarysowań ani mycia strumieniem wody pod ciśnieniem. Ze swym płóciennym dachem i składaną przednią szybą nadal zachwyca codziennych poszukiwaczy przygód.

Model prezentowany na stoisku: Białe Mehari z 1972 roku

CX

Dzięki dwubryłowemu nadwoziu o płynnej, smukłej i bardzo aerodynamicznej sylwetce, dużym powierzchniom przeszklonym i wklęsłej tylnej szybie, CX już w 1974 roku zyskał sobie w swojej klasie miano topowego modelu o nonkonformistycznej sylwetce. W kabinie futurystyczna deska rozdzielcza zapewnia maksymalnie ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterowania, zgrupowanych w obrębie zespołu zegarów o nazwie „Lunule”. Dzięki tym atutom CX został wybrany samochodem roku 1975.

Model prezentowany na stoisku: CX Prestige faza II z 1989 roku

Przebojowy model w biało-czerwonych barwach

Oli wprowadza nową interpretację charakterystycznego dla Citroëna logo z szewronami oraz nowy, bardzo jaskrawy firmowy kolor „Infrared”. Oryginalny styl Oli z białą szatą podkreśloną akcentami w nowym firmowym kolorze prezentuje się naprawdę przebojowo.

To swoisty ukłon w stronę Oli na cześć jego dołączenia do wielkiej rodziny modeli Citroëna: wszystkie modele eksponowane na stoisku marki zostały na tę okoliczność pomalowane na biało lub czerwono, a niektóre z nich odpowiednio z tej okazji przystosowane. Modele C4 Torpedo, Traction Avant Cabriolet i Mehari zostały przemalowane na biało, a 2 CV prezentuje obicia siedzeń w kolorze „Infrared”.

Półgąsienicowy model B2 i jego show

Dla upamiętnienia setnej rocznicy pierwszej samochodowej przeprawy przez Saharę, rozpoczętej 17 grudnia 1922 roku i zakończonej 7 stycznia 1923 roku z udziałem półgąsienicowych pojazdów Citroëna, na salonie na stoisku pojazdów sprzed I wojny światowej będzie eksponowana replika półgąsienicowego „Scarabée d’or” („Złoty Skarabeusz”). Dla jeszcze większego efektu wydarzenia będzie on każdego dnia wykonywał ewolucje przed halą nr 1.

Trzy lata i 50 000 godzin pracy zajęło zespołom konstruktorów z paryskiej politechniki Arts et Métiers i technikum motoryzacyjnego Château d’Épluches wykonanie tej wspaniałej, idealnie zgodnej z oryginałem repliki półgąsienicowego „Złotego Skarabeusza”. Projekt ten, uruchomiony w czerwcu 2016 roku we współpracy z Citroënem jako partnerem historycznym, powstał z inicjatywy i był prowadzony przez stowarzyszenie “Des Voitures & des Hommes”.

Made in Galia i inspiracja legendarnym 2CV: oto koncepcyjny rydwan!

Nadwozie z litego dębu, dach z płótna z Lutecji, koła z tarcz z odzysku, zawieszenie z dziczych brzuchów, reflektory ze świetlikami pojonymi magiczną miksturą, bagażnik kuty w Galii i styl inspirowany legendarnym 2CV – oto karta techniczna śmiałego koncepcyjnego rydwanu wymyślonego i zaprojektowanego przez Citroëna na potrzeby filmu „Asterix i Obelix: Imperium Smoka” w reżyserii Guillaume’a Caneta, który trafi na ekrany francuskich kin 1 lutego 2023 roku.

Citroën i Asterix to spotkanie dwóch legend francuskiej kultury, owoc wyjątkowej współpracy partnerskiej Citroëna, wytwórni filmowych Pathé i Trésor Films oraz wydawnictwa Les Editions Albert René. Współpraca była bezprecedensowym wyzwaniem dla zespołu projektantów Citroëna, który wykonał ten koncepcyjny rydwan w ciągu zaledwie trzech miesięcy, podczas gdy standardowo takie projekty – od pierwszego szkicu do gotowego modelu koncepcyjnego – zajmują około roku.

A gdyby tak pierwszym Citroënem wszech czasów okazał się ten koncepcyjny rydwan? Niezależnie od tego, czy jesteś Galem czy Rzymianinem, przyjdź i wyrób sobie własną opinię lub zrób sobie zdjęcie we wnętrzu koncepcyjnego rydwanu ustawionego przed stoiskiem Citroëna.

Ciekawostki

Kompaktowa budowa prototypu C10 pozwala na zamontowanie w bagażniku jedynie wąskiego koła zapasowego. Ten typ dojazdowego koła zapasowego, nazywany wówczas „galette” („placek”), powrócił wiele lat później w nowoczesnych samochodach.

Kształt kropli wody z prototypu C10 został wykorzystany w kultowych modelach DS i SM.

Doskonałe – w porównaniu z konkurentami – trzymanie się drogi Traction Avant stało się inspiracją dla kampanii reklamowej „Traction Avant poskramia siłę odśrodkową”.

Założenia techniczne do modelu 2CV powstały częściowo na podstawie przeprowadzonych w całej Francji badań w terenie. Analizując dane z ponad 10 000 zebranych w tej akcji kwestionariuszy, Citroën przeprowadził wówczas prawdopodobnie pierwsze badanie marketingowe na dużą skalę.

Zastosowany w modelu CX system DIRAVI (francuski akronim od DIrection a RAppel asserVI, czyli wspomaganie kierownicy z samopowrotem) powodował samoczynny powrót kierownicy do ustawienia „na wprost”, nawet na postoju.

W oczekiwaniu na salon Rétromobile, z najbardziej kultowymi modelami w historii marki można się zapoznać na stronie internetowej Citroën Origins (wirtualne muzeum z 79 modelami, dostępne w 65 krajach).

Na stoisku zorganizowany będzie również firmowy sklep, w którym na odwiedzających czeka bogaty wybór produktów z e-butiku Citroën Lifestyle. Oryginalne pomysły, które sprawią przyjemność!

Wirtualny sklep można odwiedzać już teraz.

Udział Citroëna na salonie Rétromobile nie byłby tak spektakularny bez wsparcia stowarzyszenia L’Aventure Citroën. L’Aventure Citroën jest stowarzyszeniem typu non-profit, którego misją jest ochrona, rozwijanie i promowanie dziedzictwa marki Citroën. Jego oddziały działają wspólnie i na rzecz swoich członków, a także wszystkich entuzjastów marki, rozwijając usługi w zakresie dokumentacji, konserwacji i renowacji klasycznych modeli w warsztatach zlokalizowanych w Aulnay-sous-Bois w regionie paryskim i w Sochaux (departament Doubs). Stowarzyszenie oferuje również części zamienne do modeli zabytkowych i współczesnych oraz produkty pochodne, dostępne na stronie internetowej.

Pasjonujesz się historią Citroëna lub chcesz przyczynić się do zachowania tego wyjątkowego dziedzictwa? Dołącz do stowarzyszenia.

Źródło: Citroën