Aston Martin DBS 770 Ultimate – najmocniejszy produkcyjny model marki

Tabliczka z nazwą DBS od lat jest kojarzona z samochodami, których wyróżnikiem jest przykuwająca wzrok stylistyka i imponujące osiągi oraz z flagowymi modelami marki Aston Martin. Od 2018 roku skrót ten jest zarezerwowany dla najlepszych seryjnych modeli Astonów Martinów napędzanych silnikiem V12 Twin Turbo, które gwarantują imponujące osiągi i są przykładem niezrównanej stylistyki.

Produkcja modeli DBS obecnej generacji dobiega końca, a Aston Martin z dumą przedstawia dziś DBS 770 Ultimate, który przyćmi wszystkich swoich poprzedników.

Jak sugeruje nazwa DBS 770 Ultimate to model, który kończy produkcję obecnej serii mocnym akcentem. Najpotężniejszy produkcyjny Aston Martin, najszybszy i najbardziej wyczynowy model DBS w historii został gruntownie przeprojektowany przez stylistów i inżynierów. Efekt końcowy to DBS 770 Ultimate, który jest niezapomnianą i poszukiwaną przez kolekcjonerów wersją flagowego Super GT Astona Martina. Liczba egzemplarzy DBS 770 Ultimate dostępnych w wersjach Coupe i Volante będzie limitowana. Na rynek trafi zaledwie 300 wersji Coupe i 188 Volante, a wszystkie z nich zostały sprzedane wiele miesięcy przed oficjalnym rozpoczęciem dostaw.

DBS 770 Ultimate napędza dopracowany do perfekcji czterokrzywkowy, 60-stopniowy silnik V12 o pojemności 5,2 litra. Po wprowadzeniu zmian jednostka zapewnia moc 770 KM przy 6,5 tys. obrotów na minutę oraz imponujący moment obrotowy 900 NM w przedziale od 1,8 tys. do 5 tys. obr./min., co daje maksymalną prędkość 211 m/h. Ten niezwykły silnik jest wyposażony w zmodyfikowany zapłon i układ dolotowy, który wyróżnia się o 7% wyższym ciśnieniem maksymalnego doładowania. Precyzyjne zestrojenie krzywych mocy i momentu obrotowego daje kierowcy poczucie, że osiągi nie mają granic, zapewnia wzorcową responsywność, niezrównane przyspieszenie i rasowy pomruk silnika charakterystyczny dla V12.

Roger Duddling – największy europejski kolekcjoner samochodów i jego 25 wyjątkowych egzemplarzy modelu Aston Martin Lagonda

Rozdział mocy następuje w 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF sparowanej z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (LSD), który został umieszczony w tylnej części samochodu. Skrzynia biegów DBS 770 Ultimate została specjalnie zestrojona, żeby poprawić prędkość zmiany przełożeń i zwiększyć jej responsywność, co gwarantuje niezwykle sugestywne wrażenia z jazdy. Sportowe emocje potęgują dodatkowo firmowane przez markę Aston Martin węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe (CCB). Model DBS 770 Ultimate jest wyposażony w analogiczne przednie (410mm x 38mm) i tylne (360mm x 32mm) tarcze, tak samo jak wcześniejsze generacje DBS.

Aston Martin inauguruje obchody 110 rocznicy, które potrwają cały 2023 rok

By zwiększyć bezpośrednią reakcję układu kierowniczego i spotęgować emocje podczas jazdy w kabinie DBS 770 Ultimate pojawiła się nowa, pełna kolumna kierownicy, która gwarantuje pewniejsze i bardziej precyzyjne prowadzenie, doskonałe wyczucie przednich opon oraz przyczepności na danym odcinku trasy.

Aby zapewnić optymalne interakcje między kierowcą i samochodem oraz wzmocnić wrażenia za kierownicą, sztywność poprzeczna przedniej i tylnej osi modelu DBS 770 Ultimate została zwiększona o 25%, co przekłada się na zoptymalizowane wrażenia z jazdy i niezrównaną responsywność. Lepsze parametry osiągnięto także dzięki zastosowaniu zmodyfikowanej konstrukcji przedniej belki poprzecznej i grubszej płyty podłogowej w tylnej części pojazdu, która podnosi dodatkowo sztywność skrętną o 3%, aby zapewnić idealnie wyważoną dynamikę jazdy.

Udoskonalono także układ aktywnej regulacji siły tłumienia amortyzatorów (Adaptive Damping System – ADS). DBS 770 Ultimate jest wyposażony w zestrojone na nowo amortyzatory, które zostały przeprogramowane tak, aby zoptymalizować sterowanie układem i zapewnić zarówno stabilną, komfortową jazdę, jak i sportowe emocje. Największymi atutami modelu DBS są nie tylko niezwykłe interakcje samochodu z kierowcą i wyrazisty charakter wersji zaprojektowanej, by przemierzać cały kontynent – przede wszystkim DBS 770 Ultimate dowodzi, że flagowy Super GT marki Aston Martin jeszcze wyżej podnosi poprzeczkę.

Konstrukcja mechaniczna modelu DBS 770 Ultimate została udoskonalona do perfekcji, a jego nadwozie zostało przeprojektowane, by osiągnąć efekt asertywnej stylistyki i przykuwającej wzrok estetyki godnej ostatniego modelu z serii, który został zaprojektowany, by świętować koniec pewnej ery.

A ponieważ flagowy model jest rasowym samochodem z gamy marki Aston Martin, jego piękna forma skrywa wiele przydatnych funkcjonalności. Układy doprowadzające powietrze zapewniają lepszy dopływ do chłodnic, co przekłada się na skuteczniejsze zarządzanie temperaturą i podkreśla atrakcyjną sylwetkę samochodu na drodze. W otwieranej do przodu masce umieszczono intrygujący wlot powietrza w kształcie „podkowy”, a na nadwoziu znalazł się nowy przedni splitter z dwoma wlotami powietrza, które zapewniają zoptymalizowany dopływ do komory silnika. Oba elementy zwiększają efektywność chłodzenia i są nawiązaniem do stylistycznych akcentów znanych zarówno z wcześniejszych modeli DBS, jak i tych napędzanych 12-zaworowymi jednostkami.

Na tym nie kończą się zmiany, bo DBS 770 Ultimate jest w standardzie wyposażony w relingi dachowe z laminatu karbonowego o wzorze Twill 2×2, nowe obramowanie przedniej szyby, obudowy lusterek i skrzela, które ograniczają zawirowania powietrza wokół kół. Nowe progi z włókna węglowego obniżają optycznie boki samochodu, które zdają się schodzić do linii tylnych kół, co dodaje elegancji muskularnej sylwetce. Niezwykły zabieg stylistyczny wykorzystano projektując tylny dyfuzor, który zapewnia balans aerodynamiczny przedniej i tylnej części samochodu. Dodatkowo, jego charakterystyczny kształt sprawia, że jesteśmy w stanie w mgnieniu oka rozpoznać najnowszy model.

Inne wyróżniki DBS 770 Ultimate to nowe, 21-calowe obręcze kół o unikatowym wzorze dostępnym z trzema rodzajami wykończenia. Zainspirowane kultowymi modelami Aston Martin Valkyrie i Victora, nowe, 21-calowe wieloramienne obręcze są dostępne w kolorze srebrnym z satynowanym, biżuteryjnym wykończeniem Satin Silver, w satynowanej czerni, która podkreśla współczesny i sportowy charakter samochodu lub opcjonalnie w satynowanej czerni z diamentowaniem, której ciemna tonacja podkreśla eleganckie linie sylwetki nadwozia. Wyczynowe opony Pirelli P Zero – 265/35 R21 z przodu i 305/30 z tyłu – są standardowo montowane na wszystkich obręczach.

Wnętrze DBS 770 Ultimate zadziwia nas mnogością niezwykle nowoczesnych akcentów stylistycznych, które są zarówno jego wyróżnikiem, jak i na wskroś współczesnym dodatkiem do dobrze znanej nam kabiny modelu wcześniejszej generacji. DBS 700 Ultimate jest luksusowym samochodem wyposażonym w standardzie w sportowe fotele Sport Plus wykończone perforowaną i kunsztownie pikowaną skórą semi-anilinową łączoną z Alkantarą. Opcjonalnie klienci mogą wybrać wyczynowe fotele sygnowane przez markę Aston Martin. W ofercie znajdują się różne opcje wyposażenia wnętrza, w ramach których zestawiono ze sobą różne materiały wykończeniowe. Kontrastowe kolory połączono z barwnymi szwami i przeszyciami oraz zdobiącym środkowy podłokietnik spersonalizowanym emblematem, na którym widnieje wycinane laserowo logo DBS 770 Ultimate. W standardzie montowane są karbonowe łopatki zmiany biegów.

W kabinie DBS 770 Ultimate znajdziemy także niezwykły zestaw plakietek z kultowym logotypem marki Aston Martin w kształcie skrzydeł, emblematem modelu DBS 770 Ultimate oraz numerem egzemplarza z limitowanej edycji, który potwierdza, że jest to jeden z 300. egzemplarzy wersji nadwoziowej Coupe lub Volante.

Tak jak w przypadku wszystkich samochodów z gamy Aston Martin właściciel ma praktycznie nieograniczone możliwości personalizacji.  Z modelem DBS 770 Ultimate jest dostępna bogata gama opcjonalnego wyposażenia Q by Aston Martin. Znajdziemy w niej specjalne malowanie Q z różnymi elementami graficznymi, koła lakierowane pod kolor nadwozia lub dopasowane kolorystycznie do graficznych akcentów, barwione włókno węglowe, wstawki z plecionej skóry w obiciach foteli, wstawki w panelach oraz karbonową kierownicę.

Mówiąc o modelu DSB 770 Ultimate, Roberto Fedeli, Chief Technology Officer, podkreślił: „Kiedy produkcja kultowej generacji modelu dobiega końca, należy uczcić to niezwykłym akcentem. Prowadząc prace nad modelem DBS 770 Ultimate dołożyliśmy wszelkich starań, żeby ostatnia wersja naszego seryjnie produkowanego flagowego modelu była doskonała pod każdym względem. Jest to nie tylko najszybszy i najmocniejszy model DBS w naszej historii, ale dzięki licznym udoskonaleniom układu przeniesienia napędu, układu kierowniczego, zawieszenia i konstrukcji podwozia, jest to także wersja, która idealnie się prowadzi”.

Marek Reichman, Chief Creative Officer, powiedział: „DBS jest tradycyjnie najbardziej luksusowym, seryjnie produkowanym modelem Aston Martin. DBS 770 Ultimate zapewnia jeszcze więcej… więcej mocy, jeszcze bardziej imponujące osiągi w jeszcze bardziej wyrafinowanej, wysmakowanej i przemyślanej formie. Można porównać go do czegoś tak niezwykle surowego i jednocześnie tak pięknego, że nie mamy odwagi się na to patrzeć. Efektem przyjętego przez naszych projektantów podejścia jest sylwetka nadwozia oraz wyraziste linie tyłu. Był to dobry punkt wyjścia, który sprawił, że prace nad stylistyką samochodu były prowadzone równolegle z zabiegami, których celem było osiągnięcie jeszcze lepszych osiągów”. 

Produkcja modelu DBS 770 Ultimate rozpocznie się w I kwartale 2023 roku, a pierwsze dostawy mają się rozpocząć w III kwartale 2023 roku.