Citroën i świat Asterixa integralną część francuskiego dziedzictwa narodowego

Citroën, Pathé, Trésor Films i Les Editions Albert René poinformowały o swej współpracy partnerskiej w ramach produkcji filmu Asterix i Obelix: Imperium Smoka. Ten wyprodukowany przez Pathé, Trésor Films i Les Enfants Terribles film fabularny w reżyserii Guillaume’a Caneta trafi do francuskich kin 1 lutego 2023 roku. Jego światowa premiera odbędzie się w ciągu następnych kilku tygodni.

Dla Citroëna produkcja ta oznaczała całkowicie nową formę współpracy, polegającą na zaprojektowaniu i zbudowaniu specjalnie na potrzeby tego filmu „koncepcyjnego rydwanu”. Iście bezprecedensowe wyzwanie! Zaangażowany od samego początku w ten projekt zespół projektantów i designerów Citroëna dokonał tego wyczynu w trzy miesiące, podczas gdy takie projekty, od pierwszego szkicu do gotowego modelu koncepcyjnego, zajmują zazwyczaj około roku.

Spotkanie tych dwóch legend francuskiej kultury musiało siłą rzeczy okazać się niezwykłe. Zespoły Citroëna i producentów filmu Asterix od początku współpracowały ze sobą w atmosferze wzajemnego poszanowania. Zdarzyła nam się niesamowita okazja zaprojektowania i zbudowania od podstaw pierwszego „koncepcyjnego rydwanu” i świetnie się bawiliśmy przy realizacji tego projektu. W rezultacie powstał pojazd będący hołem dla legendarnego modelu 2CV, odzwierciedlającego w całej okazałości ducha Citroëna” – powiedział Pierre Leclercq, dyrektor ds. designu Marki Citroën.

Wyróżniający się rozpoznawalną na całym świecie sylwetką model 2CV jest częścią francuskiego dziedzictwa kulturowego i popkultury. Pojawiający się w filmie Asterix i Obelix: Imperium Smoka, „koncepcyjny rydwan” stanowi interpretację modelu 2 CV z szeregiem akcentów nawiązujących do świata naszych galijskich bohaterów. Zespół stylistów Citroëna w taki właśnie sposób zinterpretował fundamentalne wartości marki – komfort, zaawansowane technologie i przebojowy styl – na modłę Asterixa. Efekt: charakterystyczna, rozpoznawalna wśród innych sylwetka, zawieszenie w kształcie brzucha dzika, otwierany dach, reflektory w kształcie galijskich hełmów, włączane przez pojenie umieszczonych w nich świetlików magicznym wzmacniającym napojem oraz koła wykonane z pochodzących z recyklingu tarcz ozdobionych słynnymi szewronami.

„Koncepcyjny rydwan” pojawia się w kilku sekwencjach filmu. Scena, w której bohaterowie szykują się do opuszczenia wioski w celu udania się w podróż do Chin pokazuje świetnie zgraną drużynę u progu wielkiej przygody. Tenautomatix przedstawia w niej rydwan Obelixowi, pokazując mu najnowsze rozwiązania, które w nim wprowadził, aby ich podróż przebiegła w możliwie najlepszych warunkach. Później, w chwili dotarcia armii Cezara do Chin, widzimy na granicy pierwszy billboard, reklamujący najlepszy środek lokomocji tamtych czasów: 2CV, fantastyczny rydwan produkowany w Galii, ciągnięty przez dwa konie. To aluzja do sławnego filmu reklamowego Citroëna, nakręconego na Wielkim Murze Chińskim.

I wreszcie dla podkreślenia ścisłości tej partnerskiej współpracy, nowe logo Citroëna ożywia się dzięki dodanym do niego na tę okoliczność skrzydłom z hełmu Asterixa.

Zakulisowe aspekty współpracy

Współpraca ta odbywała się również poza zasięgiem kamer. Citroën udostępnił ekipie filmowej Asterixa na czas kręcenia filmu 10 w pełni zelektryfikowanych modeli marki: trzy ë-C4, trzy C5 Aircross Plug-in Hybrid, dwa ë-SpaceTourery, jednego Ami i jednego ë-Jumpy. Citroën uczestniczył również w aranżacji wyglądu terminali ładowania dla tych samochodów w miejscach kręcenia filmu: Bry-sur-Marne i Brétigny-sur-Orge.

Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 (po liftingu) – komfortowy, praktyczny i oszczędny

Jednym z kluczowych motywów podczas kręcenia tego filmu był zrównoważony rozwój. Udostępniona przez Citroëna flota samochodów elektrycznych wpisywała się w program działań ekipy filmowej na rzecz dekarbonizacji. Jednocześnie ekipa ta skorzystała z pomocy specjalistycznej agencji, której zadaniem było maksymalne ograniczenie odpadów. I tak na przykład kostiumy zostały ponownie wykorzystane do innych celów, a kartonowe pudła oddane do recyklingu, co pozwoliło zaoszczędzić dwie tony drewna. Ponadto wszystkie drewniane skrzynie zostały przekazane dwóm miejskim gospodarstwom rolnym w regionie Ile-de-France.

Auto Świat Katalog NOWOŚCI 2023 z kalendarzem już w sprzedaży

W Pathé jest to nasz pierwszy film kręcony z wykorzystaniem tak dużej floty samochodów elektrycznych. Oprócz samochodów, Citroën pomógł nam również w zainstalowaniu terminali ładowania w konwencji stylistycznej filmu Asterix, tworząc stacje TOUTELECTRIX. Oczywiście wielu spośród nas potrzebowało nieco czasu, by przystosować się do tego rodzaju mobilności, ale nasz zespół świetnie poradził sobie z tym wyzwaniem. Biorąc pod uwagę to udane doświadczenie jesteśmy pewni, że uda nam się je powielić przy naszych kolejnych produkcjach” – dodaje Yohann Stoll, dyrektor ds. współpracy partnerskiej marek i sponsoringu w Pathé Films.

Współpraca partnerska jakiej jeszcze nie było

Citroën i Asterix to dwa symbole, które stanowią nieodłączną część francuskiej kultury. Firma Citroën, założona w 1919 roku przez André Citroëna, odcisnęła trwały ślad w historii motoryzacji – od modelu Traction poprzez 2CV aż po CX. Obecnie Citroën wytycza kierunki prowadzące do mobilności jutra dzięki produktom takim, jak nonkonformistyczny Ami czy najnowszy model koncepcyjny Oli. Asterix, to seria komiksów stworzona w 1959 roku przez scenarzystę René Goscinnego i rysownika Alberta Uderzo, publikowanych w magazynie Pilote. Właścicielem i zarządcą wszystkich praw do przygód małego galijskiego wojownika jest wydawnictwo Éditions Albert René. Spółka ta wydaje komiksy i inicjuje nowe projekty dotyczące Asterixa, zwłaszcza – filmy i kreskówki. Do dziś sprzedano 385 milionów albumów Asterixa w 111 językach i dialektach na całym świecie.

Pierwsza filmowa adaptacja jednej z tych przygód powstała w 1967 roku. Był to film fabularny Asterix Gall w reżyserii Raya Goossensa. Do tej pory saga o Asteriksie doczekała się 15 filmów i kreskówek, które obejrzało ponad 25 milionów widzów we Francji i ponad 70 milionów na całym świecie. Z Citroënem – jednym z niewielu producentów samochodów posługujących się przewrotnym humorem w swych przekazach medialnych – łączy ją niezwykła zdolność do zjednywania sobie wszystkich widzów dzięki nieskrępowanemu zmysłowi komediowemu.

Długa podróż Asterixa i Obelixa do Chin to nawiązanie do rajdu Citroëna przez Środkową Azję, znanego również jako Żółta Wyprawa, która trwała od 4 kwietnia 1931 r. do 12 lutego 1932 r. i której trasa przebiegała z Bejrutu do Pekinu. Była to trzecia taka ekspedycja samochodowa, podjęta z inicjatywy Citroëna, po przejeździe przez Saharę zwanym Czarną Wyprawą.

Film trafi do kin we Francji 1 lutego 2023 roku, a jego światowa dystrybucja rozpocznie się wkrótce potem.

Źródło: Citroën