Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 (po liftingu) – komfortowy, praktyczny i oszczędny

Produkowany we Francji i Chinach. Zadebiutował w kwietniu 2017 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Szanghaju. Do Europy trafił 1,5 roku później. Zbudowany na koncernowej platformie EMP2 i zaprojektowany z najnowszą koncepcją designu francuskiego producenta.

W styczniu 2022 roku europejska wersja modelu przeszła face lifting, w którym zmodyfikowano przednią i tylną część nadwozia oraz elementy wnętrza pojazdu. Obecnie produkowany jest w chińskim Wuhan, francuskim Sochaux i indyjskim Tiruvallur. Technicznie spokrewniony z takimi modelami jak: Peugeot 3008, Opel Grandland i DS 7 Crossback.

Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 – wszystko, co do szczęścia potrzeba

Wnętrze pojazdu robi wrażenie. Face lifting zmienił jego charakter na bardziej nowoczesny i przy tym funkcjonalny. Wirtualny kokpit i centralny wyświetlacz multimediów, to jest to co najbardziej cenią jego użytkownicy. Cyfrowy zestaw wskaźników 12,3-cala można w pełni personalizować. Wyświetla on przed kierowcą wszystkie kluczowe informacje związane z prowadzeniem, m.in.: mapę nawigacji, funkcjonowanie systemów wspomagających kierowcę. Nowy 10-calowy centralny ekran dotykowy sprawia, że wnętrze Citroëna C5 Aircross jest jeszcze bardziej ergonomiczne. Nowością jest bezpośredni dostęp do przełączników sterujących klimatyzacją. Sam ekran umieszczony jest wyżej, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Nawiewy układu wentylacji zostały umieszczone pod ekranem pod ekran i mają obecnie poziomy kształt oraz nowoczesny, wyrazisty design.

Citroën C5 Aircross – fot. Lesław Sagan

Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 – oszczędna jednostka napędowa

Obecnie oferowana gama silników spełnia wymagania normy emisji szkodliwych spalin Euro 6.2. Testowa wersja napędzana była trzycylindrowym silnikiem 1.2 PureTech 130 S&S współpracującym z najnowszą wersją ośmioprzełożeniowej automatycznej skrzyni biegów EAT8 (Efficient Automatic Transmission) z funkcją Shift and Park by wire, zapewniającą jeszcze wyższy komfort i wydajność. Zużycie paliwa jest o 7% niższe w porównaniu do sześcioprzełożeniowej skrzyni dzięki zastosowaniu dwóch dodatkowych biegów. Zmiana przełożeń jest w związku z tym zoptymalizowana i bardziej płynna.

Auto Świat – ostatnie w historii wydanie w sprzedaży

Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 – marka znana z najwyższego komfortu

Ten model ma wyjątkowo komfortowe zawieszenie. Ta innowacyjna konstrukcja doskonale absorbuje mniejsze i większe nierówności nawierzchni, dając pasażerom wrażenie delikatnego unoszenia się nad drogą. Zachowuje przy tym wzorowe właściwości dynamiczne i zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad samochodem. Konwencjonalny układ jezdny składa się z amortyzatora, sprężyny i mechanicznego ogranicznika. Zawieszenie z Progressive Hydraulic Cushions dodatkowo wprowadza dwa hydrauliczne ograniczniki po obu stronach amortyzatora. Jeden z nich odpowiada za sprężanie, drugi − za rozprężanie. Przy dużym skoku zawieszenia system spowalnia jego ruch eliminując efekt nagłego dobicia. Przy niewielkim skoku zawieszenia rozwiązanie znacząco poprawia skuteczność tłumienia nierówności, wywołując efekt podróżowania „latającym dywanem”.

Auto Świat Katalog NOWOŚCI 2023 z kalendarzem już w sprzedaży

Odgłosy toczenia czy hałas wynikający z opływu powietrza wokół samochodu zostały zredukowane do minimum dzięki zastosowaniu podwójnych laminowanych szyb przednich z filtrem akustycznym i warstwą izolacyjną.

Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 – podsumowanie

To jeden z tych samochodów, które już po pierwszym spotkaniu zapragniesz mieć. Ma elegancki i nowoczesny design nadwozia oraz gustowne i funkcjonalne wnętrze. Jest oszczędny w eksploatacji i zapewnia najwyższy komfort jazdy, który od dawna docenialiśmy w samochodach tej francuskiej marki.

Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 – podstawowe dane techniczne