Categories: Klasyki

Klasyk tygodnia – Nissan Micra/March K10 (1982-1992)

W 1982 roku Nissan Micra stał się najmniejszym modelem japońskiej marki. Na eksport był sprzedawany pod marką Datsun, a na rodzimym rynku był to March. Pierwsza generacja K10 jest najmniej znana na rynkach europejskich.

Nissan chciał konkurować w najmniejszym segmencie z innymi japońskimi producentami. W 1976 roku Giorgetto Giugiaro przedstawił kierownictwu Nissana swoje pierwsze projekty małego auta przeznaczonego nie tylko na rynek japoński, ale zdolnego do rywalizacji z mocną europejską konkurencją. Warto wspomnieć, iż w tym segmencie było wówczas w czym wybierać – Leyland Metro, Fiat Panda, Opel Corsa, Peugeot 104, Citroën LN i Fiat 127.

Podczas salonu motoryzacyjnego w Tokio 30 października 1981 roku zaprezentowano trzydrzwiowy koncept NX-018 (Nissan eXperimental). W styczniu 1982 roku inżynierem odpowiedzialnym za projekt nowego modelu został Naganori Ito, a w październiku tego samego roku wersja produkcyjna była już gotowa. Konkurs na nazwę przyniósł 5,65 mln zgłoszeń, z czego 119 tys. głosowało na nazwę Pony. Jednak tej nazwy Nissan nie mógł używać, gdyż tak nazywał się popularny model Hyundaia. Dopiero na 164 miejscu znalazł się March i na taką nazwę się zdecydowano. Na rynki europejskie przyjęto nazwę Micra, a w początkowym okresie auta miały na nadwoziu emblematy Nissana i Datsuna.

Europejska wersja Nissana K10 napędzana była czterocylindrowym silnikiem aluminiowym OHC o pojemności skokowej 987 cm3 o mocy 50 KM (wersja mocniejsza miała 55 KM) z gaźnikiem Hitachi, co pozwalało na rozwijanie maksymalnej prędkości 140 km/h przy średnim zużyciu 5-6 l benzyny na 100 km.. Auto miało przedni napęd oraz w podstawowej wersji czterobiegową przekładnię manualną. Wersja mocniejsza dostępna była z pięciobiegową przekładnią manualną i trzystopniowym automatem Nissanmatic. Pierwsza Micra w wersji 3-drzwiowej miała długość 3650 mm, szerokość 1560 mm i wysokość 1394 mm, przy rozstawie osi 2300 mm. Bagażnik miał pojemność 210 l, a po złożeniu tylnych siedzeń 975 l.

Auto Świat – ostatnie w historii wydanie w sprzedaży

Wersja pięciodrzwiowa pojawiła się w Wielkiej Brytanii w 1986 roku. Model dwukrotnie przeszedł modernizację. Na rynki europejskie był także częściowo produkowany przez Nissan Motor Ibérica S.A. w Barcelonie, gdzie produkcję ukończono w lipcu 1992 roku. Natomiast ostatni egzemplarz wyjechał z japońskiej fabryki w Oppama 21 grudnia 1992 roku. Wyprodukowano 1,65 mln egzemplarzy.



Źródło: Nissan

 



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

22 godziny ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

3 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

4 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

4 dni ago