KIA – 25 lat marki w Polsce

W ciągu 25 lat istnienia w Polsce Kia odniosła ogromny sukces, o czym świadczy nie tylko spektakularne zwiększenie sprzedaży z 1900 aut w 1997 roku do 35 000 w 2022 r., ale też udziału w rynku, który z 1% w 2000 r. wzrósł do ponad 8% w 2022 r.

  • Kia powstała w Korei w 1944 roku i początkowo wytwarzała rowery, swój pierwszy samochód wyprodukowała 30 lat później

  • W Europie pierwsze przedstawicielstwo marki założono w 1993 r.,
    w Polsce, w Warszawie, powołano je w 1997 roku

  • W ciągu 25 lat obecności w naszym kraju sprzedaż samochodów marki Kia wzrosła 17-krotnie

  • Dziś Kia ma w Polsce blisko 80 salonów sprzedaży, 20 modeli w ofercie i sprzedaje ponad 35 tys. aut rocznie

Pierwsze lata na rynku w Polsce

Kia rozpoczęła działalność w 1997 roku z 6 modelami w ofercie i konsekwentnie budowała swoją strategię. Koncern postawił przed sobą dwa cele dostarczenie na polski rynek samochodu o zbliżonej do japońskiej jakości wykonania i technologii za możliwie najniższą cenę oraz uzyskanie udziału w rynku wynoszącego minimum 1%. Ich realizacja była możliwa dzięki decyzjom, które okazały się punktami zwrotnymi w działalności Kii w Polsce.

Pierwszą było rozpoczęcie w 2006 roku budowy swoich pierwszych zakładów produkcyjnych w Europie inwestycji o wartości ponad 1 miliarda euro które zlokalizowano w Żylinie na Słowacji. Wybudowana fabryka była bardzo nowoczesna i miała pozwolić Kii na uzyskanie produkcji 300 tys. aut rocznie do 2009 roku. Drugim ważnym wydarzeniem było zaprezentowanie w 2006 r. nowo opracowanego 5-drzwiowego modelu cee’d, który przyczynił się do podwojenia sprzedaży aut marki w Polsce. Był to pierwszy model opracowany z myślą o europejskich kierowcach, który zmienił dotychczasową, przestarzałą stylistykę Kii, a przy tym jakością wykonania i wyposażeniem dorównywał japońskim konkurentom z klasy kompaktów.

Auto Świat – ostatnie w historii wydanie w sprzedaży

O wygląd nowych modeli dbał w tym czasie Peter Schreyer, projektant znany w świecie samochodów, współpracujący wcześniej z VW i Audi. To spod jego ręki wyszły auta o nowoczesnym wyglądzie, które zwracały na siebie uwagę, wzbudziły zainteresowanie klientów i zmieniły postrzeganie marki.

ZDM po Nowym Roku sparaliżuje ul. Sandomierską na warszawskim Mokotowie

Kolejną bardzo trafną decyzją okazało się objęcie w 2007 roku modelu cee’d 7-letnią gwarancją, co nie tylko wyróżniało Kię spośród innych producentów aut, ale było też dowodem, że marka jest pewna jakości sprzedawanych samochodów. W 2010 roku 7-letnią gwarancję rozszerzono na wszystkie oferowane przez markę Kia modele, co bardzo podnosiło ich wartość rezydualną.

Elektromobilność

Kia rozwija napęd elektryczny już od blisko 11 lat, a rezultaty jej prac są widoczne po zwiększającym się zasięgu oferowanych przez nią modeli: e-Soul w 2014 roku przejeżdżał do 212 km, e-Niro w 2018 roku 455 km, a wprowadzona do sprzedaży w zeszłym roku Kia EV6 uzyskuje zasięg 528 km. Marka podejmuje wiele działań, by z wytwórcy samochodów spalinowych przestawić się na producenta oferującego modele elektryczne i spersonalizowane usługi związane z mobilnością. Bardzo angażuje się w opracowywanie i ulepszanie infrastruktury związanej z elektromobilnością swoich modeli, zachęca również do zakupu samochodu przyjaznego środowisku, o czym świadczą m.in. takie działania, jak wprowadzenie usługi ładowania Kia Charge, umożliwiającej korzystanie (również za granicą, w 30 krajach) z ładowarek różnych sieci za pomocą jednej karty, oferowanie wysokich rabatów dla posiadaczy instalacji fotowoltaicznych, czy korzystna oferta na wallboxy umożliwiające ładowanie auta z domowego gniazdka.

Te przedsięwzięcia przyniosły konkretne efekty, bo w 2022 roku Kia jest drugą wybieraną marką samochodów elektrycznych, a jej udział w rynku w segmencie takich aut wynosi w Polsce 10,5%. Ale marka na tym nie poprzestaje, bo jej plany na najbliższe lata są bardzo ambitne. Już w 2023 roku chce wyposażyć model EV6 oraz EV9 w opracowaną przez siebie technologię autonomicznej jazdy „AutoMode”. W kolejnych latach zamierza rozszerzyć ofertę aut połączonych z siecią na całą gamę modeli (do 2025 r.), wprowadzić na rynek pierwszy model z rodzaju PBV, czyli samochodów konstruowanych na konkretne potrzeby (w 2025 r., a do 2030 r. stać się marką nr 1 na świecie pod względem oferty takich aut) oraz poszerzyć ofertę pojazdów typu BEV do 14 modeli (do 2027 r.).

Oferta modelowa w Polsce

Kia rozpoczynała działalność w 1997 roku z 6 modelami w ofercie, były to Pride, Sephia, Clarus, Sportage, Pregio, Ceres, dwa lata później dołączyły Clarus, Carnival, Retona. W następnych latach poszerzano ofertę i na rynku znalazły się Rio, Carnival, Sorento, cee’d, Niro, Soul, Sportage, Stonic, XCeed, EV6. Obecnie w wersjach hybrydowych są oferowane Ceed kombi (PHEV), XCeed (PHEV), Niro (HEV i PHEV), Sportage (HEV i PHEV) i Sorento (HEV), w wersjach z napędem elektrycznym Niro, e-Soul, EV6, EV6 GT. Wprowadzonym na rynek w 2021 roku modelem EV6 Kia potwierdziła, że samochód elektryczny może być realną alternatywą dla auta spalinowego. Ma on nowoczesną stylistykę, doskonałe osiągi, duży zasięg, daje też możliwość bardzo szybkiego ładowania akumulatorów.

Sprzedaż w Europie, w Polsce, na świecie

Do 2020 roku, kiedy wybuchła pandemia, co załamało rynek sprzedaży aut, każdego roku przez 11 lat Kia notowała wzrost liczby rejestracji w Europie, od 2007 roku nieprzerwanie rośnie też jej udział w europejskim rynku nowych aut z 1,6% do 4,3% w 2021 r. i 5,3% w 3. kwartale 2022 r. Sprzedaż natomiast podwoiła się w ciągu 10 lat w 2009 roku wynosiła 252,4 tys. aut, a w 2019 r. już 502,8 tys., a poziom sprzedaży sprzed pandemii (502,7 tys.) marka uzyskała już w 2021 roku.

Sukcesy marki w Europie od początku były spektakularne, co doskonale widać na przykładzie najpopularniejszej klasy aut, czyli kompaktów: w 1996 roku Kię reprezentował w niej model Sephia, która sprzedawała się 10 razy gorzej od Hondy Civic, a już w 2019 roku Ceed był prawie 3 razy częściej kupowany od Civica. W Polsce Kia zaczynała od sprzedaży rzędu 1900 samochodów, obecnie auta tej marki kupuje rocznie ponad 35 tysiące osób. Po 11 miesiącach 2022 roku Kia jest drugą najchętniej wybieraną marką samochodów elektrycznych, jej udział w tym segmencie aut wynosi 10,5%.

25 lat Kia w Polsce

Marka zakłada, że w 2030 roku będzie sprzedawała rocznie na świecie 4 miliony samochodów, sprzedaż tych, które są przyjazne środowisku naturalnemu, ma przekroczyć 2 miliony, a samych elektrycznych wynieść 1,2 miliona.

Wizerunek marki Kia

Jednocześnie z rozwijaniem oferty modelowej koncern od początku prowadził w Polsce działania, które popularyzowały jego modele i potwierdzały ich niezawodność oraz zaawansowanie techniczne. Jednym z takich obszarów były wyścigi, w które Kia zaangażowała się w 2006 roku, tworząc pierwszy markowy puchar Kia Picanto Cup i kontynuując przygodę ze sportem przez 13 lat. Natomiast jakość koreańskich samochodów potwierdza niezależna amerykańska organizacja J.D. Power, badająca zadowolenie klientów z użytkowanych przez nich modeli. Na 1. miejscu rankingu Kia znalazła się już w 2015 roku i od tego czasu przez kolejne 5 lat zajmowała w nim najwyższą pozycję, a w 2022 roku drugi raz z rzędu zajęła pierwsze miejsce wśród marek masowych i po raz pierwszy w klasyfikacji ogólnej (rok wcześniej była trzecia), czyli zarówno popularnych, jak i premium, co jest dużym sukcesem.

Na koniec warto wspomnieć o ogromnym docenieniu elektrycznego modelu EV6 przez dziennikarzy motoryzacyjnych z całej Europy, wybierających co roku „Samochód Roku”. W 2022 roku to Kia EV6 zdobyła tytuł „Car of the Year”, a należy podkreślić, że rywalizowała głównie z autami elektrycznymi, bo aż 6 na 7 finałowych modeli miało napęd elektryczny.

Źródło: KIA