Trwa wybór wykonawców przebudowy dwóch odcinków drogi krajowej nr 91, czyli starej „jedynki”, potocznie zwanej „gierkówką”, którą na południe od Częstochowy do czasu oddania autostrady A1 odbywał się główny ruch w kraju w osi północ-południe. Otrzymane oferty łącznie mieszczą się w budżecie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza do 2025 r. przebudować 40-kilometrowy odcinek DK91 między Częstochową i Siewierzem. Nadal będzie to dwujezdniowa trasa z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Podniesiona zostanie natomiast jej nośność, zastosowana zostanie tzw. cicha nawierzchnia; powstaną chodniki i drogi pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, oświetlenie i odwodnienie. Przebudowane zostaną zatoki autobusowe, powstaną nowe do kontroli pojazdów. Droga ma mniej oddziaływać na środowisko.
Na dwóch odcinkach o łącznej długości 10 km trwają już prace budowlane, dla dwóch kolejnych trwa wyłanianie wykonawców (dla trzech pozostałych trwa wykonywanie dokumentacji projektowej). Jak wynika z informacji rzecznika katowickiego oddziału Dyrekcji Marka Prusaka, trwające przetargi na wykonanie robót dotyczą odcinków Częstochowa – Nowa Wieś (4,6 km) oraz Siedlec Duży – Koziegłowy (4,4 km).
GDDKiA – może ruszać budowa ostatniego odcinka A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce
W przetargu na odcinek Częstochowa – Nowa Wieś wpłynęło sześć ofert. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia ponad 95,3 mln zł, a najtańsza oferta wynosi 95,4 mln zł. Na odcinek Siedlec Duży – Koziegłowy wpłynęło siedem ofert. GDDKiA przygotowała budżet 94,6 mln zł, a oferta z najniższą kwotą opiewa na 81,3 mln zł. W obu przypadkach najniższe kwoty zaoferowała firma PORR.
GDDKiA – inteligentny system zarządzania ruchem drogowym kluczową inwestycją
Zamawiający wymaga, aby roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w czasie od 13 do 16 miesięcy od daty zawarcia umowy (zgodnie z przyjętym kryterium oceny ofert). Do czasu realizacji nie będzie wliczał się okres zimowy (od 16 grudnia do 15 marca). Kryteriami oceny są: cena (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości (do 30 proc. za przedłużenie o 5 lat) oraz termin realizacji (do 10 proc. za skrócenie o 3 miesiące).
Na dwóch odcinkach DK91 Nowa Wieś – Zawada oraz Markowice – Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Wartość tych inwestycji to łącznie ponad 132 mln zł. Umowę na pierwszy z nich, o długości 4,9 km podpisano we wrześniu ub. roku, z umownym terminem w listopadzie br. Umowę na 5,1-kilometrowy odcinek Markowice – Brudzowice zawarto w styczniu br., z umownym terminem w lipcu 2023 r.
W przygotowaniu są odcinki DK91 Zawada – Siedlec Duży o długości 5,5 km (planowane ogłoszenie przetargu w IV kw. br.), Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km (przetarg od III kw. 2023 r.), Brudzowice – Siewierz o długości 5,3 km (przetarg od II półrocza 2023 r.) i Siewierz – Podwarpie o długości 6,9 km (przetarg od III kw. 2023 r.). Realizacja tych zadań przypadłaby na lata 2024-25.
Wszystkie te inwestycje mają być wykonane w ramach programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci TEN-T. TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych.
W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne będące najważniejszymi połączeniami z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Jej integralnym składnikiem są inteligentne systemy transportowe.
Równoległy do tego fragmentu dawnej “jedynki”, liczący blisko 60 km odcinek autostrady A1 między Pyrzowicami (w pobliżu lotniska Katowice) do włączenia w drogę krajową nr 1 na północ od Częstochowy, udostępniono kierowcom w 2019 r. Już wtedy dostępne były: odcinek A1 na południe od Pyrzowic (w stronę Gliwic i Ostrawy) i jedna jezdnia trasy S1 między Pyrzowicami i Siewierzem.
Źródło: GDDKiA