Nowy Mercedes EQE SUV – dba o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie swoich podróżujących

Wszechstronny, w pełni elektryczny Mercedes EQE SUV oferuje liczne innowacyjne funkcje zwiększające komfort i bezpieczeństwo podróżujących. Należy do nich na przykład system kontroli powietrza ENERGIZING AIR CONTROL Plus z filtrem HEPA, który wyjątkowo skutecznie oczyszcza powietrze trafiające do kabiny.

Kontrola komfortu ENERGIZING COMFORT oferuje specjalne programy wellness lub fitness, w zależności od nastroju lub potrzeb kierowcy i pasażerów. Na stacji ładowania przyda się specjalny program drzemki – Power Nap. Format dźwięku przestrzennego Dolby Atmos® przenosi brzmienie audio na nowy poziom, a reflektory DIGITAL LIGHT mogą prezentować dodatkowe wskazówki lub symbole ostrzegawcze na nawierzchni drogi. To nie wszystko: obszerna lista systemów wspomagających obejmuje m.in. układ antykolizyjny z monitorowaniem ruchu poprzecznego, również na skrzyżowaniach, oraz Aktywnego asystenta kierowania, który wspiera kierowcę także na drogach lokalnych.

Czyste powietrze, większy komfort

ENERGIZING AIR CONTROL Plus reprezentuje holistyczne podejście Mercedes-Benz do kwestii jakości powietrza na pokładzie modelu EQE SUV. Układ bazuje na filtracji, czujnikach, klimatyzacji i informacjach prezentowanych na wyświetlaczu. Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) ma bardzo wysoki poziom filtracji, dzięki czemu jest w stanie wychwycić drobne cząstki (pył zawieszony), mikrocząsteczki, pyłki i inne niepożądane substancje dostające się do kabiny wraz z powietrzem z zewnątrz. Powłoka z węgla aktywnego redukuje dwutlenek siarki i tlenki azotu oraz niweluje zapachy. W 2021 r. wewnętrzny filtr powietrza tej opcjonalnej funkcji otrzymał certyfikat „OFI CERT” ZG 250-1 w zakresie wirusów i bakterii od Austriackiego Instytutu Badawczo-Testowego (OFI).

Korzystając z klimatyzacji postojowej, można oczyścić powietrze w kabinie jeszcze przed wejściem do samochodu. Poziomy drobnych cząstek na zewnątrz i wewnątrz pojazdu są również prezentowane w odpowiednim menu wyświetlacza. Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub szyberdachu, a także zainicjować automatyczne przełączenie na tryb recyrkulacji powietrza.

Mercedes-EQ – nowy EQE SUV to wielozadaniowy wariant biznesowej limuzyny EQE

Również aktywny system zapachowy EQE SUV – element pakietu AIR-BALANCE – działa na zmysł węchu. Dla nowego elektrycznego modelu skomponowano nawet specjalny zapach No.6 MOOD, definiowany przez nuty hibiskusa i trawy cytrynowej.

EuroNCAP – najwyższe noty za bezpieczeństwo i systemy dla Mercedesa EQE

Kontrola komfortu ENERGIZING COMFORT w nowym EQE SUV-ie łączy działanie różnych układów z zakresu komfortu w programy tematyczne fitness i wellness. Jednocześnie tworzy we wnętrzu odpowiednią atmosferę – na przykład ożywczą w przypadku zmęczenia lub relaksującą w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Oferta ENERGIZING COMFORT obejmuje m.in. programy Świeżość, Ciepło, Witalność i Radość, trzy programy ENERGIZING NATURE (Leśna polana, Szum morza i Letni deszcz), a także wskazówki dotyczące aktywności fizycznej.

W trakcie przerwy w podróży, np. podczas ładowania, można również wybrać program drzemki – Power Nap. Ma on trzy fazy: zasypianie, spanie, budzenie i może zwiększyć wydajność kierowcy, zapewniając mu zastrzyk nowej energii.

Z kolei trener ENERGIZING COACH proponuje odpowiedni program fitness lub wellness w oparciu o dane samochodu i podróży. Jeśli kierowca nosi odpowiednie urządzenie ubieralne, w swoim inteligentnym algorytmie uwzględnia on również informacje o jakości snu oraz poziomie stresu.

Der neue Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV – Studio (Vorläufige Angaben WLTP | Stromverbrauch kombiniert: 27,8–22,6 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km; Elektrische Reichweite: 470–375 km); Exterieur: sodalithblau; Interieur: Leder Nappa AMG – schwarz / balaobraun;Vorläufige Angaben WLTP | Stromverbrauch kombiniert: 27,8–22,6 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km; Elektrische Reichweite: 470–375 km*
The new Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV – Studio (Provisional data WLTP | combined electrical consumption: 27.8–22.6 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km; Electrical range: 470–375 km); exterior: sodalite blue; interior: AMG nappa leather – black / balao brown;Provisional data WLTP | combined electrical consumption: 27.8–22.6 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km; Electrical range: 470–375 km*

Format dźwięku przestrzennego Dolby Atmos® przenosi wrażenia dźwiękowe w kabinie EQE SUV-a na nowy poziom. Pozwala on rozmieścić indywidualne instrumenty lub głosy w miksie studyjnym w całym obszarze odsłuchu. Umożliwia to uzyskanie nowego rodzaju animacji dźwiękowej; podczas gdy konwencjonalne systemy stereo zwykle mają dynamikę lewo-prawo, Dolby Atmos® może wykorzystać całą przestrzeń i stworzyć autentyczne wrażenie 360 stopni.

Zupełnie nowa jakość samochodowego oświetlenia

Każdy z reflektorów DIGITAL LIGHT dysponuje modułem świetlnym z trzema niezwykle mocnymi diodami LED. Ich światło jest załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Aby przesyłać do luster ciągły strumień wideo, jednostka sterująca z wydajnym procesorem graficznym wykorzystuje połączenie podobne do HDMI.

Wiązka o rozdzielczości 1,3 miliona pikseli umożliwia rozsyłanie światła o niesamowitej precyzji. W rezultacie Asystent świateł drogowych Plus dokładnie maskuje napotkane pojazdy lub znaki drogowe w wiązce świateł drogowych, umożliwiając pełne wykorzystanie ich mocy bez niepokojenia innych użytkowników ruchu oraz uciążliwych odblasków. Również granice jasnych i ciemnych obszarów oraz rozkład światła wszystkich innych funkcji adaptacyjnego oświetlenia cechują się znacznie większą precyzją, co pozwala np. zoptymalizować oświetlenie we mgle, na autostradzie lub w mieście. Kolejnym przydatnym rozwiązaniem jest oświetlenie topograficzne, które w oparciu o dane z map nawigacyjnych uwzględnia podjazdy i zjazdy.

Reflektory DIGITAL LIGHT mogą wspierać kierowcę także poprzez wyświetlanie wskazówek lub symboli ostrzegawczych na nawierzchni. Należą do nich: ostrzeżenie o rozpoznanych robotach drogowych (symbol koparki), ostrzeżenie o pieszych wykrytych na poboczu poprzez skierowanie na nich snopa światła, wyświetlenie symbolu ostrzegawczego na nawierzchni po wykryciu sygnalizacji świetlnej albo znaków stopu lub zakazu wjazdu, pomoc na wąskich pasach poprzez rzutowanie linii naprowadzających, wskazanie rozpoczęcia wspomaganej zmiany pasa ruchu, informowanie o wykryciu zagrożenia przez Asystenta utrzymania pasa ruchu lub Asystenta martwego pola.

Inteligentne wsparcie w wielu sytuacjach

Nowy EQE SUV już w standardzie oferuje system monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST, Aktywnego asystenta hamowania, Aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu, pakiet parkowania z kamerą cofania oraz Asystenta ograniczeń prędkości. Status i działanie systemów wspomagających są prezentowane w widoku pełnoekranowym na wyświetlaczu wskaźników.

Na życzenie dostępne są dodatkowe systemy wsparcia kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat w postaci Aktywnego asystenta odległości DISTRONIC, który może utrzymywać zadaną odległość od poprzedzających pojazdów na wszystkich rodzajach dróg. Z kolei Asystent martwego pola potrafi ostrzec kierowcę wizualnie, a po włączeniu kierunkowskazów również dźwiękowo o ryzyku kolizji bocznej, gdy inni użytkownicy drogi znajdują się w martwym polu – w trakcie jazdy lub po jej zakończeniu. W ramach funkcji ostrzeżenia przy wysiadaniu Asystent martwego pola monitoruje bowiem obszar wokół auta jeszcze przez około 3 minuty po zaparkowaniu i może wtedy ostrzegać o zbliżających się pojazdach (w tym jednośladach). Aktywny asystent martwego punktu poza ostrzeżeniem może podjąć działania chroniące przed ewentualną kolizją poprzez jednostronne hamowanie przy prędkościach powyżej 30 km/h.


Nowością, dostępną w pakiecie systemów wspomagających, jest funkcja monitorowania ruszania na skrzyżowaniu, która zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo podczas ruszania na skrzyżowaniach z ruchem poprzecznym. Za pomocą strzałek na wyświetlaczu system wskazuje kierunek, z którego zbliża się ruch poprzeczny. Jeśli mimo to kierowca spróbuje ruszyć, włączy się dźwiękowo-wizualne ostrzeżenie o ryzyku kolizji, a samochód zostanie zabezpieczony przed ruszeniem poprzez automatyczne uruchomienie hamulca. Kierowca może anulować to w dowolnym momencie, wciskając całkowicie pedał gazu.

Aktywny asystent kierowania pomaga w utrzymaniu swojego pasa ruchu. Specjalne funkcje obejmują wykrywanie krawędzi pasa przy niskich prędkościach, dodatkowo z pomocą kamer 360°. System wspiera kierowcę nawet na lokalnych drogach i wyróżnia się udoskonalonym centrowaniem samochodu na pasie podczas jazdy trasami szybkiego ruchu. W zależności od sytuacji może też utrzymywać EQE SUV-a poza środkiem pasa (np. przy tworzeniu pasa awaryjnego albo trzymając się zewnętrznej krawędzi jezdni na podrzędnych drogach bez odpowiedniego oznakowania).

Aktywny asystent zmiany pasa ruchu pomaga kierowcy w zmianie pasa ruchu na sąsiedni. Wspomaga go jednak wyłącznie wtedy, gdy czujniki systemu wykryją, że oba pasy rozdziela przerywana linia, a w strefie niebezpiecznej nie ma innych pojazdów.

Aktywny asystent hamowania z funkcją monitorowania ruchu poprzecznego wykorzystuje zainstalowane w samochodzie czujniki do rejestrowania, czy istnieje ryzyko kolizji z poprzedzającymi pojazdami, z ruchem poprzecznym lub z użytkownikami nadjeżdżającymi z przeciwka. W obliczu zagrożenia kolizją system może ostrzec kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli hamowanie ze strony kierowcy jest zbyt słabe, możliwe jest również wsparcie poprzez wzmocnienie siły hamowania (w zależności od sytuacji) lub zainicjowanie hamowania awaryjnego (w przypadku braku reakcji kierowcy).

Asystent omijania przeszkody może pomóc kierowcy, gdy ten stara się uniknąć zderzenia z innym użytkownikiem drogi wykrytym przez system w krytycznej sytuacji. W nowym EQE SUV-ie oprócz pieszych stojących i przechodzących w poprzek asystent ten bierze pod uwagę pieszych i pojazdy podążające równolegle do toru samochodu oraz rowerzystów. Zakres prędkości działania wynosi do 110 km/h; system reaguje również na drogach międzymiastowych.

PRE-SAFE® PLUS może zapewnić podróżującym ochronę w przypadku ryzyka uderzenia w tył samochodu. System ostrzega kierowcę pojazdu jadącego z tyłu poprzez włączenie tylnych świateł awaryjnych EQE SUV-a ze zwiększoną częstotliwością. Ponadto uruchamiane są prewencyjne środki ochrony pasażerów PRE-SAFE®, w tym odwracalne napinacze pasów. Jeśli samochód stoi, PRE-SAFE® PLUS dodatkowo blokuje hamulce – może to znacznie zmniejszyć obciążenia działające na podróżujących, w tym ryzyko urazu kręgosłupa.

PRE-SAFE® Impulse Side, dostępny w powiązaniu z innym wyposażeniem, zapewnia dodatkową ochronę w razie uderzenia w bok auta. Jeszcze przed uderzeniem przez inny pojazd może on przesunąć kierowcę lub pasażera z przodu w kierunku środka wnętrza, zwiększając strefę zgniotu. W tym celu w ułamku sekundy nadmuchuje komory powietrzne w odpowiednim boczku fotela.

Źródło: Mercedes