Opel Kadett A pionierem nowoczesnej klasy kompaktowej

Firma Opel jako pierwszy producent zaoferowała rodzinny, a przede wszystkim przystępny cenowo kompaktowy model. Był nim Opel Kadett z 1936 r. – pionierska konstrukcja z całostalowym i lekkim nadwoziem samonośnym. Jednak nowoczesną klasę kompaktową zapoczątkował tak naprawdę Opel Kadett A z 1962 r. Duży bagażnik, czteroosobowe wnętrze, żwawy silnik i niskie koszty eksploatacji okazały się kluczem do sukcesu. Odpowiedni samochód na lata „niemieckiego cudu gospodarczego”. Od 1962 do 1965 r. Opel wyprodukował prawie 650 000 egzemplarzy.

Sześćdziesiąt lat temu firma Opel – obchodząca w tym roku jubileusz 160‑lecia – otworzyła nową erę, wprowadzając model Kadett A. Dzisiaj w podobnej roli występuje szósta generacja Astry. Bestseller klasy kompaktowej kontynuuje tradycję demokratyzowania innowacji przez firmę Opel. Samochód jest po raz pierwszy dostępny w wersji zelektryfikowanej jako hybryda plug‑in, a od 2023 r. będzie oferowany również w wersji w pełni elektrycznej. Ponadto nowa pięciodrzwiowa Astra i kombi Astra Sports Tourer są wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, takie jak nieoślepiające adaptacyjne reflektory pikselowe IntelliLux® ze 168 elementami LED. Nowa Astra jest też deklaracją stylistyczną niemieckiego producenta – odważnemu i minimalistycznemu wzornictwu towarzyszy nowe oblicze marki, czyli przedni pas Opel Vizor. W kokpicie zastosowano Pure Panel – intuicyjny, w pełni cyfrowy interfejs człowiek-maszyna najnowszej generacji.

Opel Kadett A: samochód na czasy cudu gospodarczego

W latach 50. i 60. ubiegłego wieku Opel przeorganizował swoją ofertę modeli. W latach cudu gospodarczego praktyczne i przystępne cenowo samochody cieszyły się dużym zainteresowaniem. W 1962 r. Opel zbudował od podstaw nowy zakład produkcyjny w Bochum, specjalnie z myślą o Kadetcie A. Pierwszy egzemplarz Kadetta opuścił linię montażową w październiku 1962 r.

Dostawczy Opel Blitz – nieznane zdjęcia zapomnianego modelu

Nowy Kadett był doskonałym przykładem lekkiej konstrukcji. Sedan ważył zaledwie 670 kilogramów, a wprowadzone wkrótce później kombi Caravan było tylko o 50 kilogramów cięższe. Ponadto cennik Kadetta był wyjątkowo przystępny i rozpoczynał się od kwoty 5075 marek (DM). Inżynierowie postarali się o maksymalne uproszczenie produkcji. Panele boczne tłoczono z pojedynczego arkusza blachy, a całe nadwozie składało się z zaledwie 12 głównych elementów. Konstrukcja Kadetta A obniżała też koszty eksploatacji. Dzięki bezobsługowym przegubom w zawieszeniu i układzie kierowniczym w samochodzie wyeliminowano smarowniczki. Ceny serwisu i części zamiennych skalkulowano bardzo precyzyjnie. Przegląd wykonywany co 10 000 kilometrów, wraz z niezbędnymi materiałami, kosztował tylko około 30 marek.

Elegancki, elastyczny, innowacyjny: konkurencja pozostała daleko w tyle

Kadett oferował wszystkie atuty, które w latach 60. czyniły z niego pożądany model: elegancką stylistykę, dużą funkcjonalność oraz innowacyjne technologie i praktyczne rozwiązania. Nisko poprowadzona dolna linia okien i duże przeszklenia zapewniały dobrą widoczność. Przestronne wnętrze zachwycało kierowców przesiadających się z mniejszych samochodów. Cztery osoby mogły podróżować w komforcie.

Adam Opel 160 lat temu założył firmę

Ponadto korek wlewu paliwa przeniesiono na zewnątrz – była to prosta innowacja, której wtedy nie stosował jeszcze pewien inny znany niemiecki producent. Slogan „Już nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku” był drobną uszczypliwością wymierzoną w konkurencję z Wolfsburga. Przestronny bagażnik był więc do wykorzystania w całości na bagaż.

Silnik z przodu i tylny napęd: przyjemność z jazdy i neutralne prowadzenie

Dzięki nowoczesnemu, chłodzonego cieszą silnikowi zamontowanemu z przodu Kadett z tylnym napędem miał kolejną konstrukcyjną przewagę nad Garbusem. Czterocylindrowy silnik o pojemności 993 cm3 początkowo rozwijał moc 40 KM i od 1963 r. napędzał także nowego Kadetta Caravan. Żwawa jednostka o krótkim skoku tłoka imponowała zrywnością i elastycznością, a wyposażony w nią Kadett osiągał prędkość maksymalną 120 km/h. Litrowy silnik S o mocy 48 KM wprowadzony w nowym coupé w 1963 r. pozwalał rozpędzić się nawet do 130 km/h.

„Kadett stabilnie utrzymuje tor ruchu także na łukach i nierównej nawierzchni” – napisano w ówczesnym folderze reklamowym. Równomierny rozkład mas oraz nowy tylny most zapewniały neutralne i bezpieczne właściwości jezdne.

Przestronny jak mikrobus: pierwszy Caravan

Istotną zaletą Kadetta A był fakt, że wszystkie odmiany nadwoziowe, czyli sedan, coupé i kombi, powstawały na tej samej platformie. W 1963 r. na targach motoryzacyjnych w Genewie, około pół roku po debiucie sedana, Opel zaprezentował Kadetta A Caravan – pierwsze niemieckie kompaktowe kombi. Popularnym dodatkiem była ławka dla dzieci ustawiona tyłem do kierunku jazdy. Wyposażonym w nią samochodem mogło podróżować nawet sześć osób. Opel szybko został rynkowym liderem segmentu. Do połowy lat 60. co drugie kombi sprzedawane w Niemczech pochodziło z fabryk Opla. Od tego czasu każda kolejna generacja Kadetta i Astry jest dostępna jako kombi – połączenie samochodu osobowego (car) i furgonetki (van).

Źródło: Opel