W gąszczu przepisów ruchu drogowego niemal każdy kierowca ma chwile zwątpienia. Dotyczą one szczególnie okoliczności, które dzieją się sporadycznie i brakuje nam pewności, co w danej sytuacji stanowią przepisy. Często kierowcy zadają sobie pytanie, czy nieużywany hak holowniczy trzeba odpiąć?
Obecność Polski we wspólnocie europejskich państw rzuca nieco więcej światła na wymogi związane z hakiem holowniczym w aucie. Od chwili przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej każdy samochód musi mieć hak holowniczy z odpinaną kulą haka. Pojazdy, które przeszły homologacje przed wejściem Polski do UE nie mają takiego obowiązku.
Przepisy ruchu drogowego na terenie Rzeczypospolitej są mało precyzyjne w zakresie konieczności odpinania haka holowniczego, gdy jest on nieużywany. Jedynie kula haka holowniczego, która zasłania tablicę rejestracyjną lub elementy oświetlenia musi być zdemontowana.
Największe kontrowersje budzi kwestia odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej. Gdy jesteśmy uczestnikami kolizji drogowej, w której ktoś najechał na tył naszego auta i w tym czasie znajdowała się zamontowana kula haka holowniczego, niestety istnieje spore prawdopodobieństwo, że koszty poniesienia napraw za uszkodzenia pojazdu sprawcy towarzystwo ubezpieczeniowe zechce przerzucić również na właściciela samochodu z hakiem holowniczym.
Wśród polskich kierowców istnieje obawa o to, jak na widok pojazdu z nieużywanym hakiem holowniczym reagują funkcjonariusze policji w innych krajach Europy. Próby wystawienia mandatu karnego mogą pojawić się w Niemczech. Na szczęście polskich kierowców chroni Konwencja Wiedeńska. Na mocy jej postanowień, pod którymi podpisało się 60 krajów, samochody z aktualną homologacją w Polsce mogą poruszać się po terenie innego kraju z takim wyposażeniem, jakie przewiduje polskie prawo o ruchu drogowym.
– W Steinhof stawiamy przede wszystkim na jakość i bezpieczeństwo naszych produktów. Jako jeden z największych producentów haków holowniczych w Europie proponujemy dwa rodzaje haków. Pierwszy model oferuje odkręcaną kulę haka – wysokiej klasy śruby montażowe przymocowują kulę haka do jego korpusu. Jest to bardzo dobra propozycja dla klientów, którzy oczekują solidnego montażu w niższej cenie. Druga propozycja łączy w sobie wygodę użytkowania i bezpieczeństwo. Haki wypinane automatycznie nie wymagają użycia siły fizycznej i żadnych narzędzi. Specjalnie opracowany zamek zabezpiecza akcesorium przed kradzieżą. Każdy z oferowanych haków holowniczych ma odpowiednią homologację i może być używany z powodzeniem na terenie całej Europy” – podsumowuje Mariusz Fronal z działu technicznego Steinhof.
Źródło: Steinhof
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…