Honda Civic – 50 lat historii i 11. generacji

W 2022 roku model Civic obchodzi 50-lecie istnienia. Od momentu wprowadzenia na rynek w 1972 roku sprzedano ponad 27,5 miliona jego egzemplarzy w 170 krajach.  Civic 11. generacji bazuje na długiej historii sukcesów, stanowi jednak krok w ewolucji stylistycznej, w rozwoju dynamiki jazdy i technologii jednostek napędowych, które przypadną do gustu zarówno obecnym, jak i nowym właścicielom modelu Civic.

Japońska fabryka Hondy po II wojnie światowej rozpoczęła swoją historie od produkcji motocykli. Ale już od pierwszej połowy lat sześćdziesiątych XX wieku podjęto próbę wejścia na rynek samochodów. Pierwsze były modele popularnej w Japonii kategorii kei car.

Natomiast pierwszy model, który rozpoczął triumfalną historię Hondy civic został zaprezentowany 11 lipca 1972 roku. Wówczas zapewne nikt nie przewidywał, że powstanie 11 generacji i Civic stanie się podstawą sukcesu marki i wpisze się na listę najchętniej kupowanych aut na świecie.

Nowa Honda Civic – ekscytujące osiągi i niezrównana oszczędność

1972 – 1979: Civic dla wszystkich

Pierwszy Civic został opracowany jako samochód dostępny na rynku globalnym, wyróżniający się wyjątkową  praktycznością podczas codziennej eksploatacji. Był to jeden z pierwszych samochodów Hondy, sprzedawanych w Europie, który zdobył natychmiastowe uznanie za kompaktowe rozwiązania konstrukcyjne, imponującą oszczędność paliwa oraz  funkcjonalność. Civic, wyposażony w rewolucyjny silnik CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), stał się pierwszym pojazdem spełniającym ówczesne, najsurowsze światowe normy emisji spalin Clean Air Act z 1970 roku, wyznaczając tym samym standardy dla przyszłych planów, związanych z redukcją emisji w całym światowym przemyśle motoryzacyjnym. Warto zaznaczyć, iż produkcję Civica pierwszej generacji rozpoczęto w fabryce Suzuka w Japonii, a w ciągu pierwszych czterech lat z taśmy zjechał milion egzemplarzy.

Lata 80.: Civic wchodzi w wiek dojrzały

W 1979 roku druga generacja Hondy Civic pojawiła się na rynku wraz z ulepszonym silnikiem CVCC-II, bazując tym samym na sukcesie oryginalnego modelu z jednostką napędową o pojemności 1,3 litra, którą cechowało płynniejsze dostarczanie mocy, a także była bardziej ekonomiczna. Gamę modelu poszerzono o sedana z silnikiem 1,5 litra, dodano również nadwozie w wersji hatchback oraz kombi. Ponadto, do oferty dołączyła nowa, pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów. Model zyskał charakterystyczne, dwubryłowe nadwozie o trapezoidalnym kształcie, a osłona chłodnicy i reflektory stały się mniej opływowe. Sylwetka ta jednak szybko uległa przekształceniu, ponieważ Civic zyskał sporą popularność i  wzrosło zapotrzebowanie na nowy model, który sprostałby oczekiwaniom klientów poszukujących  większych samochodów.

Civic trzeciej generacji pojawił się w 1983 roku, a charakteryzował się szerszym rozstawem osi i bardziej kanciastym nadwoziem. Warto zwrócić uwagę na wprowadzenie antropocentrycznej koncepcji projektowej Hondy „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny” (Man Maximum-Machine Minimum), która opiera się na przekonaniu, że celem techniki i projektowania jest spełnianie potrzeb kierowcy i pasażerów. Wspomniana idea do dnia dzisiejszego pomaga wyznaczać parametry wszystkich modeli Hondy, aby móc zapewnić przestrzeń i użyteczność, jakiej oczekują współcześni kierowcy.

Generacja ta była dostępna w trzech wersjach nadwozia: trzydrzwiowej – podkreślającej sportowy charakter, praktycznego czterodrzwiowego sedana oraz pięciodrzwiowego kombi, które oferowało wyjątkową przestrzeń i walory użytkowe. Wprowadzono również usportowiony wariant Civic Si z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem DOHC o pojemności 1,6 litra.

1987 – 2000: Nowy poziom jakości i osiągów

W 1987 roku w Civicu czwartej generacji wprowadzono nową gamę układów napędowych z opracowanym przez Hondę systemem kontroli zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Mechanizm zmiennych faz rozrządu zrewolucjonizował technologie silnikowe, oferując lepsze osiągi przy wysokich obrotach, zmniejszając jednocześnie zużycie paliwa przy niskich obrotach, co przyczyniło się do zdobycia przez Civica wielu nagród i wyróżnień.

Piąta generacja Civica zadebiutowała w 1991 roku, prezentując bardziej smukłą i aerodynamiczną sylwetkę. Powstała modyfikacja nadała jej sportowy charakter, zachowując przy tym codzienną funkcjonalność, będącą znakiem rozpoznawczym tego modelu. Civic szóstej generacji został opracowany z myślą o stworzeniu wyższej wartości niż segment, w którym konkurował. W latach 90. większego znaczenia nabrało niższe zużycie paliwa i inne działania proekologiczne, w związku z tym model ten otrzymał nowo opracowany silnik VTEC. Po raz pierwszy zastosowano w nim automatyczną przekładnię bezstopniową (CVT) „Hondamatic Transmission”, która oferowała płynną zmianę biegów i oszczędność porównywalną do skrzyni manualnej.

Wykorzystując wyjątkowe możliwości dynamiczne seryjnego Civica, Honda zadebiutowała w 1997 roku z wersją Type R, która miała charakter wyczynowy. Dzięki nastawieniu na zapewnienie najbardziej ekstremalnych osiągów, jakie do tej pory można było uzyskać z modelu Civic, Type-R stał się katalizatorem 25 lat sukcesów Hondy wśród aut typu hot hatch.

2001 – 2021: Civic na Milenium

Siódma generacja modelu pojawiła się w 2000 roku i jako pierwsza zaoferowała w roku 2001 technologię z napędem hybrydowym. Ta generacja Civica zapisała się jako najbardziej oszczędny na świecie, 5-miejscowy seryjny model z silnikiem benzynowym, osiągający zużycie 3,39 l/100 km.

W 2005 roku pojawiła się już ósma generacja hatchbacka, którą w wersji europejskiej wyróżniała futurystyczna stylizacja, przezroczysta osłona frontu z tworzywa i trójkątnymi akcentami – m.in. podwójnymi końcówkami rur wydechowych – co uczyniło Civica jednym z najbardziej charakterystycznych modeli na drodze. Była to również pierwsza generacja, w której zastosowano, opracowany przez Hondę, system Magic Seats, umożliwiający  podnoszenie siedzisk tylnych foteli w celu uzyskania dodatkowej, wysokiej przestrzeni ładunkowej. Stało się to możliwe dzięki umieszczeniu przez inżynierów zbiornika paliwa pod przednimi fotelami. Do dziś jest to wykorzystywane rozwiązanie, które ułatwia uzyskanie przestrzeni i funkcjonalności wnętrza w różnych modelach Hondy.

W dziewiątej generacji Civica pojawiły się dalsze udoskonalenia, co pozwoliło stworzyć naprawdę korzystną ofertę, zachęcającą klientów niskimi kosztami eksploatacji. Model wyposażony w zmodernizowany silnik 1.6 DTEC wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „Najniższe zużycie paliwa – wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej (wszystkie modele)”, zużywając średnio 2,82 l/100 km na dystansie 13 498 km, przejechanym w ciągu 25 dni w trasie przez wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej.

Całkowicie przeprojektowana 10. generacja trafiła do klientów w 2015 roku w dwóch wariantach napędów VTEC TURBO, po raz pierwszy oferując zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – Honda SENSING. Dzięki sztywniejszemu podwoziu i lepszym właściwościom dynamicznym, stanowiła ona doskonałą platformę dla modelu Civic Type R z roku 2017, który wyznaczył nowe granice osiągów dla wyczynowych hatchbacków. Samochód był powszechnie chwalony za bezpośrednie prowadzenie, błyskawiczną reakcję przepustnicy, wysoką prędkość maksymalną, stabilność i wyjątkową skuteczność układu hamulcowego – wszystko to przyczyniło się do ustanowienia przez Type R nowego rekordu czasu okrążenia północnej pętli toru Nürburgring dla samochodów seryjnych z napędem na przednią oś, w kwietniu 2017 roku.

NOWA HONDA CIVIC e:HEV JUŻ W WERSJI STANDARDOWEJ ZAPEWNIA WYJĄTKOWĄ DYNAMIKĘ I OSZCZĘDNOŚĆ

2022: nowa era Civica

Nowy Civic 11. generacji, czerpiący z 50-letniego rodowodu modelu, to połączenie doskonałych osiągów i oszczędności z wyższym standardem komfortu wnętrza, atrakcyjnością wizualną i ogólną funkcjonalnością. Najnowsza odsłona stanowi kamień milowy w historii Hondy w Europie, ponieważ jest dopełnieniem planów „Electric Vision”, zakładających zelektryfikowanie europejskiej gamy podstawowych modeli do 2022 roku. Nowy Civic jest standardowo wyposażony w najbardziej zaawansowaną wersję wielokrotnie nagradzanego, w pełni hybrydowego układu napędowego e:HEV, zapewniającego ekscytujące osiągi i dynamikę oraz niezwykle niskie zużycie paliwa.

Honda Civic e:HEV – w Europie dostępna od jesienie 2022 r.

Podobnie jak Toyota Corolla czy Volkswagen Golf, także Honda Civic wciąż się zmieniała i z czasem stała się znacznie większym autem, niż podczas swojego debiutu. Konstruktorzy modernizowali również technikę. Dla porównania, pierwszy Civic był autem przeznaczonym do miasta. Napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1169 cm3 o mocy 50 KM. Dzisiaj, to już znacznie większe auta. Rodzinny model, który sprzedawany jest w Europie napędzany jest 2.0 litrowym silnikiem o mocy 180 KM.

Od wprowadzenia pierwszej generacji, którą rynek przyjął z tak wielkim uznaniem, Honda Civic stała się kultowym modelem wśród europejskich klientów – powiedział Tom Gardner, Starszy Wiceprezes w Honda Motor Europe Ltd. „Jedenasta generacja łączy w sobie podstawowe walory funkcjonalności, użyteczności i komfortu, charakterystyczne już dla pierwszej generacji Civica. Nowy Civic został zaprojektowany tak, aby układ napędowy e:HEV, układ kierowniczy i zawieszenie zapewniały doskonałe osiągi, dynamiczne reakcję i pozwalały kierowcy odbierać informacje zwrotne, co zawsze stanowiło o atrakcyjności modelu Civic.”

Obecnie Civic w Europie będzie dostępny już tylko w wersji hybrydowej. Wersje benzynowe wciąż będą dostępne w USA i Japonii. Producent na różnych rynkach zachowa jednak ten sam design nadwozia.