Project Maybach i Limited Edition Maybach by Virgil Abloh – nowa interpretacja designu i luksusu

 

Od ponad stu lat Mercedes-Maybach wyznacza najwyższe wzorce samochodowego luksusu. W duchu tej tradycji przebiegała współpraca Gordena Wagenera, głównego projektanta Mercedes-Benz Group AG, z Virgilem Ablohem – zmarłym w listopadzie 2021 r. artystą, architektem, dyrektorem kreatywnym, projektantem mody i filantropem.

Dzięki ich wspólnej pasji do wzbogacania dyskursu na temat luksusowego designu, powstały dwa wyjątkowe pojazdy: samochód pokazowy Project MAYBACH, prezentujący perspektywy wzornictwa pojazdów elektrycznych, oraz zainspirowany tym projektem limitowany model specjalny Limited Edition Maybach by Virgil Abloh. Uzupełnieniem modelu specjalnego Klasy S, limitowanego do 150 egzemplarzy, jest kolekcja kapsułowa, stworzona w ramach projektu MAYBACH przez Virgila Abloha i Off-White™.

„Jestem niesamowicie dumny z dzieła, jakie stworzyliśmy w ramach trzech wspólnych projektów realizowanych wspólnie z Virgilem. Punktem odniesienia dla współpracy w dziedzinie mody i motoryzacji stał się zrealizowany w 2020 r. projekt samochodu terenowego z naszą ikoniczną Mercedes-Benz Klasą G. Pracując w ubiegłym roku nad samochodem pokazowym Project MAYBACH, który niesie w przyszłość ważne dziedzictwo marki Mercedes-Maybach, wytyczyliśmy razem naprawdę nowe szlaki. Dostępny aktualnie limitowany model specjalny Maybach by Virgil Abloh jest wreszcie przykładem symbiozy innowacyjnego designu i najwyższej sztuki rzemieślniczej”, powiedział Gorden Wagener, główny projektant Mercedes-Benz Group AG.

Maybach – sto lat produkcji samochodów. Światowa premiera limitowanej edycji specjalnej „Edition 100”

„Współpraca z Virgilem przy pojeździe Project MAYBACH była wyjątkową i inspirującą podróżą ku realizacji naszej idei ducha czasu, współtworzenia i współczesnego luksusu”, stwierdziła Bettina Fetzer, szefowa działów komunikacji i marketingu Mercedes-Benz AG. „Projektowanie produktów, możliwych następnie do nabycia, było kluczowe dla obu stron z punktu widzenia rozwoju współpracy. Limited Edition Maybach by Virgil Abloh wraz z kolekcją kapsułową są źródłem autentycznie niezwykłych wrażeń klienta i jesteśmy zaszczyceni, że możemy je zaprezentować”.

Projekt MAYBACH: „wyrafinowany luksus i przygoda w plenerze”

Projekt MAYBACH, zaprezentowany w grudniu 2021 r. podczas Miami Art Week w Rubell Museum w Miami, zwiastuje nową erę odkrywców oraz zachęca do poznawania naturalnych przestrzeni z innej perspektywy. Jest interpretacją legendy Maybacha na tle współczesnego ducha czasu. Gorden Wagener i Virgil Abloh zinterpretowali luksusową funkcjonalność marki za pomocą wizjonerskiego języka designu. Wytyczyli też nieznane dotąd szlaki w dziedzinie funkcjonalności wzornictwa i stylu oraz kreatywnej współpracy. To dwumiejscowe terenowe coupé z akumulatorowym napędem elektrycznym łączy proporcje Gran Turismo, duże koła do jazdy terenowej i efektowne elementy domontowywane. Czynnik X w modelu Project MAYBACH wynika nie tylko z jego imponujących wymiarów, w tym długości niemal sześciu metrów i oryginalnych cech, lecz przede wszystkim z ekscytujących kontrastów – zdeterminowanych motywem wzorniczym nazwanym „wyrafinowany luksus i przygoda w plenerze”.

Mercedes-Maybach Klasy S za 799 tys. zł (polskie ceny)

Project MAYBACH powstał całkowicie od podstaw – ten design nigdy wcześniej nie był prezentowany przez Mercedes-Benz. Inspiracja outdoorowa przejawia się tu np. w dużych kołach z oponami o grubym bieżniku i 17-calowymi obręczami, fartuchach przeciwbłotnych i klatce bezpieczeństwa, a ponadto w czterech dodatkowych lampach o technicznej stylistyce, zamocowanych na potężnych wspornikach w kolorze beż Colorado. Bagażnik dachowy nie tylko chroni pasażerów samochodu, ale jest również wystarczająco duży, aby móc zamontować na nim namiot dachowy i jeszcze bardziej zbliżyć się do natury. Kolorystyka oparta na ziemistej, piaskowej barwie akcentuje jego funkcjonalny i monolityczny styl. Project MAYBACH – bliższy raczej wyprawom w góry niż na Rodeo Drive – daje wyobrażenie o tym, jak bardzo można zmienić typowo miejską markę, aby doświadczyć najwyższych doznań luksusowej przygody.

 

Nie porzucono jednak ikonicznych elementów wzorniczych Maybacha: w nawiązaniu do typowego dla Maybacha dwubarwnego lakierowania, boki utrzymane w beżu Colorado obejmują czarne panele nadwozia niczym drogocenny klejnot. Oprócz reflektorów i wystających świateł tylnych futurystyczny akcent stanowi również przód pojazdu osłonięty dużą szklaną taflą – to nowoczesna interpretacja osłony chłodnicy znanej z samochodów Mercedes-Maybach. Ze zmysłowo ukształtowanego podwozia wznosi się mocno ścięty dach coupé, płynnie przechodzący w płaski tył. Geny Mercedes-Maybach nosi także chromowana listwa wkomponowana pośrodku pokrywy silnika i odpowiadająca jej listwa w szybie tylnej – z wbudowanymi światłami hamowania.

Korzystając z pełnej swobody twórczej, nieograniczonej jakimikolwiek wymogami produkcyjnymi, zespoły projektowe rozwinęły wizję luksusowego podróżowania w epoce elektrycznej motoryzacji. Przykładowo pod przejrzystą powierzchnią pokrywy przedniej pojazdu pokazowego umieszczono ogniwa słoneczne, mające zwiększyć hipotetyczny zasięg modelu Project MAYBACH.

„Nasz Project MAYBACH uosabia doskonałe połączenie najnowocześniejszych zdolności terenowych i niezwykłej tożsamości marki Maybach. W ten sposób definiujemy nowy poziom luksusu, podobnie jak czyniliśmy to przed stu laty”, powiedział Gorden Wagener. „Poprzez futurystyczny design tego projektu uchwyciliśmy ducha czasu i zinterpretowaliśmy go w wizjonerski sposób. Budzi on pożądanie, łącząc przepiękną, uwodzicielską rzeźbę z najbardziej niezwykłymi proporcjami, jakie kiedykolwiek stworzyliśmy”.

Furystyczne oraz praktyczne wnętrze

Monolityczną kolorystykę utrzymano także w piaskowym wnętrzu samochodu pokazowego. Kunsztowne zdobienia przełamują puryzm wystroju wnętrza, nawiązującego zarówno do tradycyjnego świata luksusu Maybacha, jak i do nowoczesnej wizji luksusowej funkcjonalności, zainspirowanej modułowymi, utylitarystycznymi hotelami japońskimi. O zrównoważeniu tych dwóch wizji świadczą również grafitowo-szare detale funkcjonalne, podkreślające użytkowy charakter pojazdu, oraz szlachetne akcenty z polerowanego aluminium, nawiązujące do stuletniej historii wzornictwa Maybacha. Charakterystycznym materiałem jest tu ekologiczna skóra, garbowana naturalnie przy zastosowaniu łupin nasion kawy.

Modułową organizację wnętrza zaakcentowano ponadwymiarowymi fotelami, które można złożyć i za uchwyt wyciągnąć z pojazdu niczym walizkę – minimalizacja granic między przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną Project MAYBACH sprzyja koncepcji przeniesienia luksusu na zewnątrz. Zadbano również o możliwość bardziej eleganckiego spędzenia nocy we wnętrzu: z delikatnej, ręcznie barwionej bawełny i pozyskiwanej regionalnie wełny wykonano tkaninę żakardową z wzorem w pepitkę, zdobiącą zarówno zagłówki foteli, jak i służącą za luksusowy rozwijany koc, którym można się przykryć podczas noclegu. Oparcia posiadają regulację nachylenia, co umożliwia ich rozkładanie do spania. Tylne schowki można otwierać, tworząc w ten sposób przedłużenie łóżka. Samochód przekształca się w pokój hotelowy – wyposażony w lampkę do czytania. Proste i ekstremalnie zredukowane powierzchnie architektoniczne pojazdu wykonano w taki sposób, aby działały uspokajająco i odprężająco. Nic nie odwraca uwagi od przeznaczenia samochodu, jakim jest doświadczanie natury we wszystkich jej aspektach.

Jednym z kluczowych elementów marki Mercedes-Maybach jest kontrast pomiędzy tradycją Maybacha a osiągnięciami technicznymi Mercedes Benz. Project MAYBACH przenosi ten kontrast na nowy poziom: surowa i funkcjonalna deska rozdzielcza uosabia prostotę wnętrza. Po obróceniu jej o 180 stopni ukazuje się duży ekran z dostępem do niepowtarzalnej gry komputerowej, opracowanej specjalnie na potrzeby wspólnego projektu samochodu pokazowego. Gracze mogą sprawdzić swoje wirtualne umiejętności prowadzenia samochodu, używając kierownicy i pedałów.

Limitowany model specjalny Edition Maybach by Virgil Abloh: ultimate legacy car

Model specjalny Mercedes-Maybach Klasy S, zainspirowany samochodem pokazowym Project MAYBACH, został zaprojektowany przez zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów ds. indywidualizacji i rzemieślników z manufaktury Mercedes-Maybach w Sindelfingen. Nadwozie w pełni wyposażonej Limuzyny S 680 odznacza się dwubarwnym lakierowaniem specjalnym, stworzonym specjalnie dla pojazdu Project MAYBACH. Podczas gdy górna część nadwozia jest lakierowana w połyskującej czerni obsydianu, część dolna, boki i specjalne kute obręcze kół pokryto lakierem w kolorze piaskowym.

Najwyższy kunszt rzemieślniczy widoczny jest również we wnętrzu pojazdu, gdzie zastosowano identyczną, dwubarwną kolorystykę. Układ czterech foteli, kierownicę, dolną część deski rozdzielczej i podsufitkę wykończono skórą nappa w kolorze czarnym i piaskowym oraz ozdobiono piaskowymi listwami dekoracyjnymi. Czarne dywaniki o wysokim runie zdobi lamówka ze skóry w kolorze piaskowym i wyhaftowane logo Mercedes-Maybach. Dla podkreślenia monolitycznego wizerunku auta ramy okienne polakierowano w kolorze czarnym, a specjalne logo Mercedes-Maybach i Virgila Abloha wygrawerowano na środkowej części konsoli środkowej w kolorze czarnym fortepianowym oraz na tylnej tapicerce, listwach progowych i zagłówkach.

Unikalnym elementem limitowanego modelu Edition Maybach by Virgil Abloh jest spersonalizowany graficzny interfejs użytkownika, który prezentuje kierowcy jeszcze bardziej luksusowy wariant systemu Maybach MBUX na najwyższym poziomie technicznym. Cyfrowe treści wzbogacają wybrane elementy wizualne – począwszy od charakterystycznego dla tego modelu przycisku głównego z kolorową krawędzią i logo marki, po zdjęcia profilowe, ozdobione luksusowymi akcesoriami modowymi. W rezultacie otrzymujemy jeszcze bardziej zindywidualizowany samochód, na zewnątrz i wewnątrz emanujący niepowtarzalnym stylem limitowanego modelu, dzięki czemu każda chwila spędzona za jego kierownicą staje się wyjątkowym doświadczeniem.

Wszyscy klienci otrzymują wykonaną na zamówienie skrzynkę, pokrytą skórą nappa w kolorze piaskowym oraz ozdobioną logo Mercedes-Maybach i Virgila Abloha. W tej skrzynce prezentowej umieszczono replikę pojazdu w skali 1:18, dwa kluczyki samochodowe i karabińczyk. Ponadto klienci dostają w prezencie specjalny pokrowiec na samochód z logo Mercedes-Maybach i Virgila Abloha.

Kolekcja kapsułowa w kolorach limitowanego modelu Klasy S

Kolekcja kapsułowa, która pojawiła się na rynku wraz z samochodem na początku kwietnia, została zaprojektowana przez Virgila Abloha i Off-White™ w ramach projektu MAYBACH. Obejmuje ona piaskowe t-shirty ze spranej bawełny w stylu vintage, bluzy i swetry z kapturem z półszczotkowanej tkaniny polarowej oraz czapki baseballówki z płótna żaglowego i rękawice wyścigowe z płótna żaglowego, neoprenu i zamszu, wszystkie lakierowane na czarno z efektem sprayu i ozdobione haftem.

Virgil Abloh (1980–2021)

Virgil Abloh, urodzony w Rockford, w stanie Illinois (USA), był artystą, architektem, inżynierem, dyrektorem kreatywnym, kierownikiem artystycznym, projektantem przemysłowym, projektantem mody, muzykiem, DJ-em i filantropem. Po uzyskaniu dyplomu inżyniera budownictwa lądowego na Uniwersytecie Wisconsin-Madison, ukończył studia magisterskie w zakresie architektury na Illinois Institute of Technology (IIT) w Chicago. Na IIT, studiując początkowo wg programu nauczania Ludwiga Miesa van der Rohe, Abloh opracował podstawy swojej praktyki artystycznej. Latem 2019 r. chicagowskie Muzeum Sztuki Współczesnej zaprezentowało wystawę objazdową z retrospektywą prac Abloha – była to jednaj z najliczniej odwiedzanych wystaw w historii muzeum. Abloh był głównym dyrektorem kreatywnym i założycielem marki Off-White™, a także kierownikiem artystycznym kolekcji mody męskiej Louis Vuitton.

Źródło: Mercedes-Maybach